Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om du ikke kan eliminere denne Anne Helvig fra fra Sandsvær. Hun ser ut til å være g.med en annen:LenkeSkal se hva jeg finner om de andre damene med samme navn.Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Anne Helvig Hansdatters dåp, far Hans Grinda. det er vel også en dame som er funnet gift med en annen?LenkeDa blir det ikke så mange igjen på lista.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Damen på ca 21 år i 1801 fra Andebu, var det ikke så enkelt å finne opphavet til heller ikke ekteskap.Det nærmenste jeg kom her var denne damen:LenkeHar dessverre ikke Andebu bygdebøker her i dag. Kan låne neste gang jeg er på biblioteket, for så se om jeg finner søskenparet som er nevnt i 1801. Mulig det kan stå hvem hun senere giftet seg med der?I Sandar finner jeg ikke kirkbøker på nettet for tiden, så den Anne Helvig Hansdatter derfra, har jeg ingen mulighet til å finne nå, tror jeg. Siden hun er tjener hos andre, så vet jeg ikke hvor hun egentlig kommer fra.Mvh. Gunn. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om ikke den Anne Hedvig Hansdatter er denne damen som jeg finner sammen med en rekke ugifte søsken i Andebu i 1801. Hun er nevnt 24 år og gårdsnavnet er nok blitt forvansket på F.S fra Nøglegaard til Moklegaard West.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg tror absolutt det kan være verdt å kikke litt nærmere på den Anne Helvig som kommer fra Andebu. I 1801-tellinga oppholder hun seg på Hasås, som i luftlinje (dette er ganske cirka, jeg målte på kartet) bare ligger 4-5 km. fra Hagnes. Hagnes ligger veldig nære grensa til Andebu. Geografisk befinner altså denne Anne Helvig seg nærmere, enn en fra Stokke eller daværende Larvik prgj.Hun har også en bror som heter Jan, et navn som ofte er knyttet til jernverkene. Dette kan selvsagt være helt tilfeldig. Jeg søkte litt på FS for å se om jeg kunne finne foreldrene deres, og tror det er den rette Gunn har funnet i innlegg 54.Det samme paret har i tillegg disse barna:Peder f. 1767Mari f. 1770Jan f. 1774Christen f. 1780(disse opplysningene er fra FS)Jeg ser at alderen på Anne Hedvig og Jan varierer med 2-3 år i forhold til folketellingen, men det er vel likevel sannsynlig at det er de samme personene.Ved Jans fødsel blir faren Hans kalt Hans Hejer, men gården Vestre Nøklegård har også blitt kalt Andebu-Heia eller Øvre Heia, så det er nok den samme. Det ser forøvrig ut til at denne Hans er den samme som Andebu Bygdebok kaller Hans Pedersen, sønn av Peder Hansen, leilending på Nøklegård. Nøklegård ligger i luftlinje ca. 1 mil fra Hagnes.Det står ikke noe særlig i bygdeboka om denne Hans Pedersen, bortsett fra at han i 1767 får sønnen Peder med kona Mari, og at han en gang hadde skutt en bjørn :-)- De andre barna er ikke nevnt.Familien Gunn nevner i innlegg 55 er en annen familie fra Nøklegård, beskrevet i bygdeboka. Den Anne som er nevnt der er ikke Anne Helvig fra FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Else og Gunn. En foreløpig oppsummering bør vel da bli slik: Anne Helvig'ene fra Hedrum og Sandsvær kan utelukkes. De kan dokumenteres gift med andre enn Jahn Pettersen. Anne Helvig fra Sande er ikke så aktuell (hvis hun da ikke kom annetstedsfra; hun er jo ikke datter i huset, men 'Pige' i 1801). Da står vi igjen med to, som begge kan være svært aktuelle: 1. Den Anne Helvig fra Larvik som jeg tidligere har holdt for å være den mest aktuelle kandidaten. 2. Anne Helvig fra Andebu (presentert i familiær kontekst av Else i innlegg 57). Jeg vil derfor konsentrere oppmerksomheten om disse to. Det vil da være naturlig å se nærmere på navnetradisjonen i de to familiene og sammenholde den med de navnene vi kan finne i Jahn Pettersens og Anne Helvig Hansdatters nærmeste etterslekt. Dessuten har jeg i innlegg 29 presentert fadderne ved dåpen til de barna som ble døpt i Hedrum. Kanskje ligger det noen spor her.Det helt avgjørende for å kunne slå fast noe med sikkerhet, er imidlertid fremdeles at trolovelsen/vielsen mellom Jahn og Anne Helvig må kunne dokumenteres. Svært interessant blir det selvsagt nå å lete etter denne hendelsen i Andebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Oddbjørn!I min MS Works database for vigde i Sandar 1709 – 1925, finner jeg viet, 7. mai 1810, smed John Pettersen Hogsnes, og pige Anne Helvig Hansd. Fevang.Hogsnes kan være Hagnæs eller Hagenes,Den orginale kirkeboken ( Sandar MINI 3 kort 7/7 er vanskelig å lese så innførselen bør kontrolleres av en ekspert – (Statsarkivet i Kongsberg).Dette kan være et gjennombrudd.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Kjell! Dette så sannelig lovende ut! Jeg er enig med deg: Dette likner et gjennombrudd. Vielsesdatoen samsvarer godt med det jeg har antatt, og navnene ligger i hvert fall svært nær. Og det at brudgommen er smed, svekker jo ikke akkurat kandidaturet.Oddbj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var spennende opplysninger du har fått her om at Anne Hansdatter kan være fra Fevang i Sandar.Flott at Kjell har funnet denne vielsen, ser jo svært lovende ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være rett Anne Helvig Hansdatters foreldre og barn som er presentert her (nederst på siden): Lenke Yngste dattera heter jo Anne Helvig, og jeg legger merke til at hun hadde ei søster som het Anne Maria. 'Mine' Jahn Pettersen og Anne Helvig Hansdtr. døpte ei Anne Maria i Hedrum i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Denne Anne Helvig Hansd. behøver ikke være født i Sandar eller på Fevang.I avskriften er det et spørsmålstegn bak Fevang. Hun var antagelig tj.pike og kan være fra en av bygdene rundt, eks. Lardal, Andebu, Stokke eller et annet sted.Jeg skal sjekke om hun er født i Sandar i løpet av dagen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du Kjell, kan få sjekket om denne Anne Hedvig Hansdatter er f. i Sandar. På Vestfoldslekt er det ikke mulig å søke i for tiden.Jeg skal en tur til biblioteket i dag. I lokalavdelingen der står det en god del permer med opplysninger om de enkelte Sandargårder. Permene inneholder kopier av skifter, skjøter samt en del opplysninger om ekteskap og barnefødsler.Mener jeg har sett en mappe med Fevang -opplysninger,Kan kikke der etter skifter, og personopplysninger.Det blir spennende å se om vi finner ut av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg vært på biblioteket og pløyd gjennom 3 permer med Fevang-gårdshistorie. Dessverre med magert resultat.Fant ingen skifter som var foretatt i i det aktuelle tidsrom.Det var også maget med fødsler, dåp og vielser. Fant ingen Anne Helvig Hansdatter nevnt i disse kildene.Kirkebøker blir vel den eneste sikre kilden da. Håper Kjell kan finne ut hvor den Anne Hedvig Hansdatter som gifter seg i Sandar i 1810, er født.Følger spent med i debatten.I gamle Lorens Berg bygdebok for Sandeherred fant jeg heller ingen spor. Boka har jeg lånt, så jeg kan gjøre oppslag her igjen om det skulle komme fram flere opplysninger i kirkebøkene.Det står mye om Fevang i bygdeboka, men er ikke sikker på om en Hans Nilsen Fevang kan være far til Anne Helvig Hansdatter? I så fall er hun uteglemt av forfatteren. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Takk for innsatsen, Gunn! Jeg har nå også sendt en forespørsel til Statsarkivet i Kongsberg når det gjelder originalinnførselen av vielsen i Sandar (også med et lønnlig håp, selvsagt, om at forlovere kan være nevnt). Ellers lurer jeg jo litt på om det kan være Anne Helvigs slekt som er nevnt i lenken til innlegg 63...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har bestilt kirkebok oppslag fra Kongsberg. I den lenken som du nevner må vel den Anne Helvig hansdatter som er nevnt sist i barneflokken være for ung? Om barnefødslene er satt opp i kronologisk rekke følge? Nå kan jeg sjekke om jeg finner familien her i bygdeboka. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at barna er ført i kronologisk rekkefølge. Jeg legger merke til at alle sønnene er ført først, deretter alle døtrene - og i forhold til foreldrenes alder ser det ikke så usannsynlig ut? Det ville jo være flott hvis du fant dem i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

I Kirkeboken for Sandar finner vi innført døpt 3.sept. 1783, Helene Maria Fredriksd. Søndre Fevang’s uekte datter (Anhelvig,) f, 29 aug. 1783. Utlagt til barnefar, er ungkar Hans Hansen Næs.Se side 324 i bygdeboken. Jeg stoppet opp ved denne dåpen, da den passer inn nesten for godt.For å fullføre skal jeg se litt fram om det er flere Anne Helvig Hansd. og studere vielsen i 1810 nærmere.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var spennende funn du har gjort der, Kjell. Denne An-hedvig kunne passe fint i alder om hun vokste opp.På s. 324 i bygdeboka som du nevner , står det også at moren, Helene Maria Fredriksdatter gifter seg 1784 med Søren Evensen Stange. Han hadde 1784-1797 en part av Fevang, senere på Haugtuft.Om datteren til Helene Maria Fredriksen, står det ikke noe nevnt her i boka, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg mor til An-Hedvig og ektemann Søren Evensen. Det kan passe godt med at hennes datter er ute i tjeneste på den tiden.LenkeMuligens den damen Oddbjørn alt her funnet i 1801-tellingen før.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det var ingen ingen flere.Dåpen finner du i Sandar MINI 2 1733 – 1788, kort 6/9 side 190.Faddere var: Ana Sørine, Anders Hansen Næs, Barbro Maria Fredriksd. Fevang S., Anders Hansen Næs, Anders Ericksen Helstrøm Fevang S. og Fredrik Larsen Fevang.Ved vielsen er det to Kausjonister og Lysning er ført ut til høyre på samme side. Så kan Kongsberg tyde det hele.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overveldet! Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være blink. Nå venter jeg spent på en tilbakemelding fra Statsarkivet i Kongsberg. Disse anene har jeg lett etter opphavet til i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn har rett (innlegg 68) i at den Anne Helvig Hansdtr. som er nevnt i lenken til innlegg 63, er for ung. Jeg fant familien i ft 1801, og der var hun bare 1 år.Ellers finner jeg stadig indisier på at det er rett dame Kjell har funnet. Moras navn var Helene Maria, og Jahn Pettersen og Anne Helvig Hansdtr. kalte sine to førstefødte døtre Anne Helene og Anne Maria (døpt i Hedrum hhv. 1812 og 1815). Dermed ser begge ut til å være oppkalt etter mormora. Anne kan selvsagt være oppkalling etter mora, men mer sannsynlig etter farmora. Sannsynligvis har Jahn Pettersens mor hett Anne/Anna.En pussighet, som nå kanskje ikke er så pussig lenger: Etter at paret har flyttet fra Hagenes-verket, bor de noen år ved Frolands Verk (før de ender opp på Næs Verk). Der døper de sønnen Anders. Ved dåpen kalles mora Anne Helvig Sørensdtr. Jeg har tidligere ansett dette for å være feilskrift fra prestens side - men det kan jo like godt være Anne Helvig selv som har oppgitt stefarens navn som patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.