Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner i hvert fall ingen andre Even Sørensen i Sandar i 1801 i passende alder, men Even Sørensen Bottens enke ved skiftet i 1836, Anne Marie Tolvsdtr., finner vi her: Lenke. Det var altså hun som var fra Botten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme skifteregister som nevnt i innlegg 102, også i protokoll 7, finner jeg to mulige Anne Marie Sørensdatter-kandidater:1. Skiftedato 27/3 1838: Anne Marie Sørensd. Enkemannen, Anders Hansen, er leilending i Joedal, Sandeherred.2. Skiftedato 23/4 1842: Anne Marie Sørensd. Enkemannen, Jørgen Børresen, er leilending på Tveten, Sandeherred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser jo ut til at du har funnet rett Even Sørensev ved skifter, men jeg kommer dessverre ikke inn på lenkene over skifter i dag.Heller ikke mormanerdatabasen er tilgjengelig i dag, så da blir det ikke stort jeg kan finne, om ikke Bygdebøkene har noen opplysninger om Botten og Tveten og disse beboere. Kan sjekke i bygdeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg litt om Even Sørensen i bygdeboka for Sandeherred s. 309 under Botten :Botnrønningen: det var vel hus her allerede i 1700-aarene, men Rønningen omtales ikke før EVEN SØRENSEN slo seg til der i 1811. Even var fra Stange og g.m. Anne Maria Tolvsdatter , Botn. I 1832 fraskrev han seg rett til ved og kubeite i Botnskogen. Han døde i 1836. Barna er også listet opp, og her står slekt bakover for Anne Maria Tolvsdatter.Hvis du vil kan jeg scanne siden og sende deg i mail?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at den Anne Maria Sørensdatter som er omtalt i skifte 2. finner jeg omtalt under Tveitan. Hun var opplyst kom fra Østre Bergan g. 3 ganger. 1. m Kristoffer Ivarsson, 2.g m Kristoffer Nilssøn , 3.g. med Jørgen Børresen fra Tjølling.Dette er nok en annen Anne Maria Sørensdatter tror jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Anne Marie 2 (g.m. Jørgen Børresen) fant jeg sent i går i FS, og hun var dessuten altfor gammel til å være aktuell. Even Sørensen tror jeg imidlertid er rett mann. At bygdeboka hevder han var fra Stange, kan jo bero på at faren, Søren Evensen, var derfra. Om du ville ha bry til å scanne det som står om ham, ville jeg selvsagt være veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett på det som står om Even Sørensen Botnrønningen i bygdeboka, og jeg er da nokså overbevist om at han må være Anne Helvig Hansdatters eldste halvbror. Det ser ut til å ha vært gode forbindelser mellom Botn og Fevang. Evens sønn, Ole Evensen giftet seg med datter til Jakob Larsen på bruk 2, og han var fra Fevang. Det opplyses dessuten i bygdeboka at to andre av Jakob Larsens døtre giftet seg med to Sørenssønner (antakelig brødre) som også var fra Fevang. Så her ser ting ut til å henge godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke funnet noe om Ole Sørensen på Pugestad i L. Bergs Sandeherred boka, heller ikke i Vilhelm Møllers Sandarbøker.Skal si fra om jeg finner noe av interesse under de andre gårder som er nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på F.S fant jeg følgende barn dpt i Sandar av foreldrepar, Ole Sørensen og Elen Marie Nilsdatter: Legger en lenke til den første, som må være født før ekteskap om vielsesdato er rett:LenkeOline Marie dpt 1822Nils dpt 27 jul 1828Ragne dpt 7 aug 1826Anne Marie dpt 6 mars 1831Anders dpt 6 mars 1831( De to siste må vel da være tvillinger?) ( Med forbehold om rett avskrift.) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de nevnte barna hadde de også en sønn ved navn Hans (jf. ft. 1865), som må ha vært f. ca. 1835. Vi skulle vel også ha forventet en Søren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har nok helt rett i at Elen Marie Nilsdatter kommer fra Pugestad. Her fant jeg henne sammen med foreldre og søsken. Hun var datter av Nils Hansen og Ragne Olsdatter, disse navnene finner du igjen i barneflokken til Ole og Elen Marie, oppkalling.LenkeDa ble dette også litt klarere selv om jeg ikke fant familien i bygdeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se det - da spørs det om vi ikke er på sporet av den rette Ole Sørensen. Jeg ser at paret har ei datter som heter Anne Marie, og det ser ut til å være et 'obligatorisk' dobbeltnavn i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Oddbjørn.Det er nok den rette Ole Sørensen vil jeg tro.Hans datter Anne Marie var min tippoldemor. jeg har sett et sted(antagelig Vestfoldslekt),at Ole S.kom fra Fevang.Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foreløpig oppsummering av det som ser ut til å være Anne Helvig Hansdatters nærmeste slekt. Det er da naturlig å starte med hennes mor, siden hun var født utenfor ekteskap.I. Helene Maria Fredriksdtr. Søndre Fevang, f. i Sandar 1761 (datter til Fredrik Olsen Søndre Fevang og Boel Børgesdtr. Nordre Fevang). Hadde et barn utenfor ekteskap med Hans Hansen Vestre Næs (ca. 1760-1789). Gift 1784 i Sandar med Søren Evensen Stange. Paret bodde først på S. Fevang, deretter (fra 1797) på Haugtuft.IIa. Anne Helvig Hansdtr., f. 1783 i Sandar, død 1856 i Holt, Aust-Agder. Gift 1810 i Sandar med smed John/Jahn Pettersen (Hagenæs?). (Jeg har altså her forutsatt at dette er 'mine' folk.)IIb. Even Sørensen, f. i Sandar ca. 1786, dødsskifte 12/8 1836. Gift med Anne Marie Tolvsdtr. Botn, f. ca. 1786 i Sandar. Paret bodde fra 1811 i Botnrønningen.IIc. Hans Sørensen, f. 1791 i Sandar. Gift 1) 1828 i Stavern med Elen Kirstine Sørensdtr. Gift 2) i Stavern med Sara Lovise Styrsvig, f. 1824 i Trondheim.IId. Anne Marie Sørensdtr., f. ca. 1794 i Sandar. Gift? Bosatt hvor? Var sannsynligvis fadder i Hedrum 1815 for Anne Helvig Hansdatters barn Anne Maria.IIe. Ole Sørensen, f. ca. 1797, gift 1825 i Sandar med Elen Marie Nielsdtr. fra Puggestad/Pukkestad. Levde i 1865 - og var da bosatt i Pukkestad. * Anne Helvig Hansdatters barn:IIIa1. Anne Helene Jahnsdtr., f. i Hedrum 1812IIIa2. Anne Maria Jahnsdtr., f. i Hedrum 1815IIIa3. Hans Petter Jahnsen, f. 1819 i hedrumIIIa4. Anders Jahnsen, f. 1823 i Froland (Aust-Agder) * Even Sørensens barn:IIIb1. Hans Christian Evensen, f. ?IIIb2. Søren Evensen, f. i Sandar 1815IIIb3. Anne Maria Evensdtr., f. i Sandar 1818IIIb4. Antoni Evensen, f. i Sandar 1821IIIb5. Berte Maria Evensdtr., f. i Sandar 1825IIIb6. Ola Evensen, f. i Sandar 1828 * Hans Sørensens barn:- Hadde helt sikkert barn i første ekteskap, uten at jeg har funnet dem. En sønn i andre ekteskap:IIIc1. Haldor L. E. Sørensen, f. 1851 i Stavern * Anne Marie Sørensdatters barn? * Ole Sørensens barn:IIIe1. Oline Marie Olsdtr., f. i Sandar 1822IIIe2. Ragne Olsdtr., f. i Sandar 1826IIIe3. Nils Olsen, f. i Sandar 1828IIIe4. Anne Marie Olsdtr., f. i Sandar 1831IIIe5. Anders Olsen, f. i Sandar 1831IIIe6. Hans Olsen. f. i Sandar ca. 1835Jeg understreker at dette fremdeles er på hypotesestadiet, men jeg tar gjerne mot kommentarer og utfyllinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har satt opp denne oversikten.Jeg har lett en god del etter Anne marie Sørensdattter f. ca 1794, Sandar.Finner ikke mange som kan passe g. i nærområdet i riktig tidsrom.Jeg har festet meg ved denne Anne Marie Sørensdatter som gifter seg i 1826 i Stokke. LenkeDette ekteparet står oppført med en del barn f. i Andebu. Disse stedene er ganske nær Fevang-området.Har sett at samme par også er oppført gift i Andebu ( F.S) hva som er rett vet jeg ikke.Det er også en Anne Marie Sørensdatter som gifter seg i Stavern ca 1817.Om en broren Hans Sørensen holdt til i Fredriksværn, er jo også denne damen en mulighet.Siden jeg ikke finner noe om henne så langt i bygdebøkene, kan hun være død ugift, tidlig.Hva med den Anne Marie Sørensdatter som var nevnt i skiftet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Jeg har også sett de damene du nevner, men det er ikke så lett å ta stilling til hvor aktuelle de kan være. Jeg fant dessuten ei Anne Marie Sørensdtr. i Hedrum som så lovende ut - inntil jeg så at hun også var født i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.