Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 169.Registreringen på vestfold-slekt som Kristian ikke skjønner bæret av. Som alle andre bør Kristian lære seg til å lese den info som er tilgjengelig. LenkeDIVR 1.Det står tydelig Fevang etter Barbara Helgesd. Foran Ole Olsen kan det stå Bjørnum eller Brønnum, meget svak skrift med blyant.Hvis du har problemer med dette i din perfekte verden kan vi jo slette databasen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenholder vi opplysningene fra 1664-manntallet med bygdeboka, går det greit å gjenkjenne Hans Lauridzen som den Hans Larsen som er oppsitter (enebruker) på Søndre Fevang 1633-1660, og som da gården ble delt, satt som bruker på bruk 1 fram til 1674 (da var han 70 år). Nå virker det som om det er noen unøyaktigheter og uoverensstemmelser i bygdeboka. Brukeren før Hans Larsen (1624-32) var en Guttorm. Hans Larsen har kanskje ikke hatt barn, for det ser ikke ut til å være noe nært slektskap mellom ham og de neste brukerne. Bygdeboka nevner Fin Guttormsen på bruk 2 1660-90. Det bør vel være samme mannen som i manntallet kalles Knud Guttormbsen. Ingen etterkommere nevnt. På bruk 1 finner vi fra 1675-93 en Tolv Amundsen (muligens fra Haraldsrød), g. 1) m. Barbro Nilsdtr. og g. 2) m. Berte Andersdtr. (enke etter Torkel Torsen). Berte giftet seg så som enke med Nils Hansen Vestre Nes. Nils Hansen ektet som enkemann Barbro Halvorsdtr. Huvik.Av en eller annen grunn overlot Nils Hansen bruk 1 til Ole Hansen (som jeg altså har etterlyst opphavet til) i 1742. Nils Hansen ble imidlertid boende på S. Fevang som 'fattig husmann' fram til han døde i 1746. Fra før av disponerte Ola Hansen som tidligere nevnt bruk 2, fordi han hadde giftet seg med Barbro Helgesdatter, som var enke etter den forrige brukeren, Fredrik Nilsen.Litt små-infløkte forhold, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, Tor Sørensen var far til Truls Torsen, som igjen var far til Hans Trulsen (innlegg 175).Selv om det var en Hans Larsen/Lauritsenpå Søndre Fevang i 1660-åra, jfr innlegg 176, kan vi bare glemme ham som far til Ole Hansen. Rent kronlogisk går det ikke, for Ole skal være f. ca. 1705, mens Hans Larsen var født ca. 1604.Jeg tror uansett ikke Fevang er rette sted for å lete etter Ole Hansens opphav. Han kom til gården ved å ekte Barbro, som var enke etter forrige eier og bruker, Fredrik Nilsen. Barbro var en attraktiv brud fordi hun hadde en gård. Hvis Ole hadde relasjoner til tidligere brukere på gården, må det i så fall ha vært tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjells innlegg (nr. 177) var avklarende. Barbro Helgesdatters plassering på Fevang er selvsagt riktig, Og Ola Hansen kom til Fevang fra et annet sted. På vielsestidspunktet har han altså vært bosatt på Bjørnum eller Brønnum (ikke nødvendigvis født der, kan ha vært i tjeneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fikk nettopp et hyggelig tips fra Toril Skovly om at jeg kunne få kjøpt Sandeherredboka til L.Berg på Biblioteket her i byen. ( Tilbud fram til jul)Hyggelig med hjelpsomme folk her i debatt! Jeg har prøvd å lete litt etter Ole Hansen i nabokommunene til Sandar, men der må det nok kirkebøker til.Kan kikke litt i lokalavdelingen på biblioteket om det finnes noen opplysninger i permene der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til Kjells innlegg 177: Jeg ber så meget om unnskyldning for å ha fornærmet deg.Jeg leste faktisk info'en, og la merke til at avskriften var hentet fra DIVR 1, men at det skulle være ekstrakter fra MINI 1-9. Jeg konsulterte derfor MINI 1, jfr tidligere innlegg.Nå la jeg nettopp merke til at DIVR 1 også finnes blant mikrokortene på Riksarkivet. Som du antyder i info'en, gjenkjenner jeg Lorens Bergs håndskrift. Dette er altså ingen primærkilde. Navnene til Ole Hansen og Barbro Hansdatter er skrevet med tydelig skrift (blekk). Siden har Berg tilført (med blyant) Fevang til høyre for ekteparet - jeg tolker det slik at han mener ekteparet bodde på Fevang, ikke at ordet gjelder Barbro eksplisitt. Hva han har skrevet til venstre, kan jeg ikke avgjøre, da kopien er for dårlig. Du har sikkert rett i at det står Bjørnum eller Brønnum.Jeg tolker blyanttilførslene som en del av Bergs arbeidsprosess. Det er tilføyelser han har gjort som ikke står i kilden. Alt er ikke nødvendigvis riktig. Ved en vielse to plasser lenger ned på lista, har han notert 'var han fra Belgu?', så Berg selv kunne nok være i tvil.Den rimeligste tolkning av Bjørnum/Brønnum bør derfor være at dette er noe han har hatt grunn til å tro ut fra en eller annen kilde, kanskje forloverne, der en var fra Bjørnum. Når Berg likevel ikke har tatt det med i bygdeboka (han nevner bare at Ole Hansens opphav er ukjent), kan det vel tyde på at han ikke har funnet ytterligere belegg for dette.I ettertid vedgår jeg at jeg var unødvendig krass i min karakteristikk av databasen. Jeg vil understreke at jeg kritikken ikke var rettet mot Kjell Håkestad, da jeg forsto at han kun gjenga en tidligere registrering. Poenget er at vi må være kritiske til slike sekundærkilder, der, i dette tilfellet, Bergs tolkning følger med på lasset. Som oftest er nok tolkningene riktige, men innimellom gjorde også Berg feil.Jeg ber nok en gang om unnskyldning, og håper at jeg ikke tråkker i salaten med en like unyansert uttalelse en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vil gjerne få si en takk til både Kjell og Kristian for utrolig god hjelp med svar på spørsmål om Vestfold-slekt.Dere har begge gjort en kjempejobb med registrering av gamle dokumenter. Mye av dette er til svært god hjelp for oss entusiastiske amatører. Særlig for oss som har vanskeligheter med å komme til orginalkilder i arkivene.Vi blir glade for alle kirkebøker og skifter som blir digitalisert.Med så vanskelig lesestoff, er det ikke merkelig om det blir litt forskjellige tolkninger av og til. Det er derfor fint om flere kan legge fram funn, og diskutere funnene.Håper ingen av dere slutter med registreringen. Jeg har satt stor pris på hjelpen fra mange her i debatt.Under søk i 1717 Det Laurvigsche Compagnie fant jeg et par Ole Hansener f.ca 1704.Legger en lenke til en i Stokke: LenkeEr det noen av dere som vet noe om han kan være en mulig kandidat til Ole Hansen , ukjent opphav?Det var også en med samme navn og alder fra Anneboe, som muligens kan være av interesse?Takk for lærdommen jeg får gjennom debatten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Det blir nok ikke så lett å finne opphavet til Ole Hansen, nei. Navnet er jo, forsiktig sagt, også ganske vanlig.Blant fadderne til to av Ole Hansens og Barbro Helgesdatters barn, Anne og Anders (se innlegg 170), finner vi et kvinnenavn som er med begge gangene: Ingeborg Andersdatter. Ved Annes dåp i 1734 kalles hun Ingeborg Andersdtr. Klinestad, mens ved Anders' dåp to år senere kalles hun Ingeborg Andersdtr. Fevang. Spekulasjon: Kan dette være barnas farmor - altså Ole Hansens mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ingeborg Andersdatter Klinestad/Fevang er ikke omtalt under Klinestad i Lorens Bergs bygdebok. Brukerne på Klinestad er omtalt med andre koner, så jeg antar at Ingeborg kan ha bodd på en husmannsplass e.l. Det diskvalifiserer henne naturligvis ikke som kandidat til å være Ole Hansens mor.Den Ole Hansen som Gunn pekte på i innlegg 183, var husmannssønn på Nedre Løke i Skjee, og er en kandidat til å være den senere Ole Hansen Fevang. Holdepunktene er imidlertid ikke mange; faren het Hans Pedersen (f. ca. 1657), og det var to brødre, Hans (alder ikke oppgitt, men eldst) og Peder (f. ca. 1705).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Litt informasjon.Det var meningen at databasen skulle slettes, men den blir liggende på nettet uten bosted og bare med mulighet for å søke på navn eller årstall.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at databasen blir liggende. Går man inn på 'info', ser man jo at det er gjort klart i merknadene at dette er avskrifter av avskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne debatten etter hvert har blitt ganske omfattende, kan det være lett å miste oversikten. Derfor har jeg nå startet en ny tråd i håp om å nøste opp litt mer av Anne Helvig Hansdatters farsslekt. Den nye trådens adresse: Lenke.Dermed kan debatten om Anne Helvigs morsslekt (f. eks. spørsmålet om hvor Ole Hansen S. Fevang kom fra) fortsette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Ole Hansen Søndre Fevangs ukjente opphav, har jeg også et 'hull' når det gjelder herkomsten til Børge Nilsen Nordre Fevangs hustru, Marte Andersdtr. (se innlegg 148). Så om noen ville være behjelpelige med å tette igjen dette hullet, ville jeg være svært takknemlig. Paret giftet seg i Sandeherred i 1726, og Marte døde i 1781. Oppgitt alder: 90 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det også er mulig å finne opphavet til Børge Nilsens mor - Nils Børgesen N. Fevangs kone, Boel Larsdtr (ca. 1668-1743). I bygdeboka blir det antydet at hun kan ha vært fra Tjølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Oddbjørn! Har i dag sett på vielsen til Børge Nilsen 1726.Som det står: 3. okt. Copulerede Børge Nilsen Fævang og Mari Andersd..Og 15. nov. døpt Børge Fævangs barn med det navn Nils.Det er altså skrevet Mari Andersd. Om det måtte ha noen betydning.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kjell! Det kan absolutt ha betydning. Marte og Mari er jo rent navnehistorisk to forskjellige navn, så da leter vi altså etter ei Mari - eller Maren, som er en annen variant av samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se på Børge Nilsens og Mari Andersdatters barn for om mulig å oppdage et oppkallingsmønster:1. Nils Børgesen2. Gunhild Børgesdtr.3. Boel Børgesdtr.4. Berte Børgesdtr.5. Anne Børgesdtr.Her ser vi at eldste (og eneste) sønn er oppkalt etter farfaren. Hvis aldersrekkefølgen (hentet fra bygdeboka) er korrekt, er datter nr. 2 oppkalt etter farmora. Da er det vel rimelig å anta at eldste dattera, Gunhild, er oppkalt etter mormora. Med andre ord: Mari Andersdatters foreldre bør da ha hett Anders og Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har kikket litt i Tjøllingbøkene for å se om jeg fant den nevnte Mari Andersdatter f. 1693 ( innlegg 193)Datter av Anders Istre. Her står følgende s. 620/621 Anders Håvaldsønn d. 1699, 36 år, g. 1692 m. Idde Pedersdatter, Slottet. Barn: Mari Andersdatter f. 1693, g.m. Halvor Oksholmen.og Peder Andersen f. 1695.Denne Mari er det da nok ikke.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Mari Andersdatter født i Sem g. med Peder Larsen ( Vel den samme som du har nevnt som mulige kandidater) Her står også et gårdsnavn, så da er det kan hende mulig å finne flere opplysninger om henne?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.