Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Takk. Her stemmer imidlertid hverken dødsåret eller stedet hun bodde på da hun døde. Så da kan vi nok glemme henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok en Mari Andersdatter i passe alder fra Nøtterø:LenkeHer skulle det være muligheter til å undersøke nærmere?Damen fra Andebu blir det vel vanskleigere med, da kun farens fornavn er nevnt på IGI.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg ville vært litt forsiktig med å avskrive at hustruen til Børge het Marte. På alle barna som jeg finner døpt på Vestfoldslekt står hun som Marte, og det samme ved dødsinnførselen hennes.Jeg har tidligere sett på faddere for deres barn, da denne familien er av min interesse også. De som er født før 1733 er det mange åpne hull, for den er som nevnt vanskelig å lese. (Dette er noe jeg har gjort for en god stund siden, for å kikke mer på dem senere, så du får ta det som det er)Nils f. 1726 døpt 15/11: .....?, Guri ....?, Jan Larsen Fevang, Iver Larsen ibid, ....? Nielsen ibidGunhild f. 1728: har ikkeBoel f. 1729: Guri ....?, ......? Larsdtr., Anna .....?, ......? på Melløst, Niels Andersen ibid, Hans B....rød?, Hans Jansen på FevangBerthe f. 1731 døpt 5/4: Anna .....?, Berthe ......? på Biornum, Niels Michelsen? på Bjørnerød,Anne f. 1733 døpt 3/10: Inger Rasmusdtr. Melesta (Melau?) i Hedrum sogn, Gunhild Hansdtr. Førstad, ......? Larsen Fevang, David Nielsen Ragnildrød i Skjee sognHans f. 1735 døpt 15/4: Barbro Helgesdtr. Fevang, Dorte Helgesdtr. Bjørnum, Hans Torsen Bionerød, Børge Tjøstolvsen Eftedal i Hedrum sogn, Hans Jansen FevangAnne f. 1740 døpt 12/3: Berthe Hansdtr. Fevang, Kari Gulmundsdtr. Hørdalen, Jahn Larsen Fevang, Hans Torsen Bjonerød, Tor Larsen ibidmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til Vestfoldslekt og dødsfallet til Marte Andersdatter. Som Laila nevner , kalles Marte både ved barns dåp og ved dødsfall samt i bygdeboka .LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok fant jeg en marthe Andersdatter dpt i Sandar, men dessverre ikke foreldres navn, kun ektemann og giftemål.LenkeDen som har levert inn opplysningene er navngitt i alle fall, men ellers er det vel ikke stor hjelp i dette, bortsett fra at damen også her kalles Marte og ikke Mari.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en ny Marte Andersdatter. Det pussige her var at farens navn var Anders smed. LenkeDet blir vel litt mye gjetting dette. Flott at Laila har oversikt over en del av dåpen til Barna.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det sannelig vært bevegelse mens jeg har holdt på med andre ting! Takk til Gunn for din utrettelige iver i letingen - og til Laila for dåpsopplysningene, og for å ha bragt Marte inn igjen. Jeg kommer tilbake med kommentarer senere i dag/kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel holde det åpent om navnet på Børge Nilsens hustru var Marte eller Mari. Sannsynligvis har det her også vært litt vakling i originalkildene. Jeg ser et par interessante forhold ved de fadderne Laila har presentert (innlegg 205). En av fadderne for Boel er en Niels Andersen Melløst (nevnt rett foran: Anna ... Melløst). Dette kan vel muligens være slektninger av Marte/Mari (søsken?). Ved en av de andre dåpsinnførslene er gårdsnavnet 'Melesta' i Hedrum nevn. I det hele tatt er det flere faddere som ser ut til å komme fra andre sogn (Hedrum, Skjee). Marte/Mari kan vel selvsagt da ha vært fra f.eks. Hedrum eller Stokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å kommentere dine siste lenker, Gunn. Jeg tror nok ikke at Øvre Eiker vil være et naturlig område å lete i her. Jeg ville bli nokså overrasket hvis Marte/Mari Andersdatter ikke kom fra Sandeherred eller et av nabosognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble noe forvirret av noen av disse gårdsnavnene som er nesten likelydende. Jeg ser i Lailas fadderpresentasjon at 'Mellesta' i Hedrum alternativt (i parentes) er kalt Mellau. Er det den samme gården som Mellø? Ellers antok jeg at Melløst muligens var identisk med den gården bygdeboka for Sandeherred kaller Mjølløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er helt riktig som du sier at navn på gårder i Hedrum og Sandar likner. Under Mjølløst i Sandar finnes også en Nils Andersson ( 1720-1758) han er gift flere ganger ser det ut til. Det er nevnt først Aase d. 1747, 2. Helge Hansdatter From d. 1756 så 3.g. Mari Ivarsdatter - Barnas navn her er også nevnt : 1. Anders, 2. Gunhild, 3. Sibille, 4 Anne, 5. Kristen død ung.Ellers fant jeg en Nils Andersen f. 1682 på V. Hvaal i Stokke. Foreldre Anders Nilsen og Gunhild Kristoffersdatter.Dette parert får mange barn i Stokke, også en Mari det jeg kunne se i farten.Vet ikke om noe av dette kan være av interesse. Om gårdsnavnet som er nevnt er i Hedrum eller i Sandar, er vel heller ikke helt klart.Kan hende noen med tilgang til kirkebøkene kan hjelpe deg igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg har ikke fått lest de foregående innleggene så nøye, så jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg har noen opplysninger om Inger Rasmusdatter Melesta (Melau?) som er nevnt som fadder til Anne, f 1735 (innlegg 205).Hun er antagelig identisk med Inger Rasmusdatter som var gift med Børge Ellefsen Melø. Hun er datter av Rasmus Trulsen Bjørnum og Anne Anundsdatter.Hennes mann, Børge Ellefsen Melø, var sønn av Ellef Gundersen Bø og Margreta Børgesdatter Fevang. Margreta Børgesdatter Fevang var datter av Børge Persen Fevang og Barbro Klemmetsdatter.Den Rasmus Børgesen som er på Melø i 1762 er sønn av Inger Rasmusdatter og Børge Ellefsen Melø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Mari Andersd. er kildetro og vi kan jo kalle fruen Marthe (Mari).Litt om Sandar, prester og Kirkebøker. I 1708 kom det prest kjørende fra Tjølling og overtok som sogneprest i tiden 1708 – 1717. Hans navn var Jakob Kristofferssøn Stockflet Han var prest i Tjølling 1699 til 1708. Der rotet han en del og etterlot seg to stygge hull uten innføring.1717 til 1732 får vi Kristen Simonssøn Calundan. Han kjenner jeg ikke noe særlig til da jeg sjelden åpner kirkebøkene i Sandar. Disse to har laget hva jeg kaller en smørbrødliste, som stort sett er lesbar med litt tålmodighet.Så er det en fin periode til 1799, da kommer Andreas Fredrik Schrøeter ridene i galopp fra Hedrum hvor han var prest 1787 til 1798. der etterlot han seg den velkjente håndskrift som siden har blitt berømt i vide kretser, også i Sandar hvor han var sogneprest 1799 – 1832.Siden gikk det litt opp og ned. Etter hva jeg har sett av kirkebøker, oppleves virkeligheten litt annerledes enn det som mange ser ut for å tro. Det skal virkelig bli morsomt når Kirkebøkenes hemmelige uhumskheter kommer fram i lyset (skannet). Alle de sider uten sidetall og årstall, sider hvor teksten er borte, sider hvor det ser ut for at presten har sovnet med nesen i kirkeboken med påholden pen og blekkflekker over hele siden. Men jeg skal ikke ta motet fra de mange som vil prøve seg. En ting er i hvert fall sikkert. problemene vil stå i kø og må løses der og da, ellers vil alt stoppe opp.Et eksempel fra en pågående registrering hvor presten et år helt tydelig har ført inn feil navn på barnets mor i tre tilfeller og han har i to tilfeller ikke anmerket at de er uektefødt, selv om det nok er tilfelle.Den slags oppdagelser har medført at jeg må sjekke alle dåpsinnførsler så langt det er mulig, mot vielse, bygdebok etc. Så har vi presten måte å skrive stedsnavn på. Et eksempel, Nils Jobber, hva kan nå det være, jo det er selvfølgelig Nils Jåberg. Så har vi det evige rot med blanding av store og små bokstaver (Gotisk) . Min kirkebokregistrering starter i 1670 og går fram til 1900, så jeg har vel sett det meste av det som må takles underveis.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig bra med din informasjon om kirkebøker fra denne tiden. Du har sannelig gjort en kjempejobb med dine registreringer fra dette vankelige matrialet.Takk for at du deler dette med oss. Her i debatt lærer vi stadig nye ting. Veldig spennende å følge denne debatten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Angående Boel Larsdatter:Skifte:Hybbestad, Tjølling 'Plads Egelund' derunder 18.05. 1705 (Sk.pr. 5 fol. 87)Boel Olsd., død, g. Johannes Eskelsen.Avdødes arvinger: 1. Anders Olsen 'Mushou' (:Bjerke i Tjølling) 2. Ejlert Olsen 3. Birte Olsdatter, død, hennes barn: a)Maren Larsd. g. Tord Michelsen, boende på Førstad lille, b) Boel Larsd. g. Niels Børresen, boende på Fevang. c) Kirsten Larsd. g. Tord Davidsen, boende på 'Biørnerød' (Bjørnumsrød?). Alle arvingene var myndige. Avdødes slektskap med arvingene er ikke forklart.Jeg fant dette skifte i Egil Theies skiftedatabase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det interessante innspill både fra Gunn og Else som jeg skal studere nærmere utover kvelden.Til Kjell: Jo, de problemene du beskriver, er velkjente. Det er ikke vanskelig å finne liknende eksempler fra de kirkebøkene jeg kjenner best, nemlig Holt sogn i Aust-Agder - særlig da bøkene fra første del av 1700-tallet. Store deler av 1730-årene er så griset til av blekkflekker at teksten er så godt som uleselig. Dertil kommer flere feilføringer, særlig av morsnavn, samt en til tider totalt anarkistisk ortografi. Eksempelvis kan man støte på fellesformen 'Justa' for så ulike navn som Gustavsen og Justsen og Josten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Else (innlegg 221): Der kom sannelig Boel Larsdatter (se innleggene 148 og 190) på plass, ser det ut til! Fabelaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunn (innlegg 216): Den Niels Andersen du har funnet i Stokke, er avgjort interessant - særlig dersom han hadde ei søster Marte/Mari, selvsagt. Bør undersøkes nærmere. Jeg ser også at noen av de aktuelle navnene figurerer på Mjølløst i Sandar (selv om det er 1/2 - generasjon for seint).Til Else (innlegg 218): Interessante navn! Inger Rasmusdatter var altså da gift med Børge Nilsen Fevangs fetter. Ogs så ser jeg at hun selv altså tilhørte samme slekt som Hans Hansen V. Nes (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.