Gå til innhold
Arkivverket

[#22450] Hans Larssøn f.ca.1794 i Hedrum (Eftedal?) gift på Haraldsrød i Sandar

Gjest Tor Treff
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Har, som Kristian etterlyser, sett litt etter disse Hans Larsen-er i bygdebok for Hedrum. Dette er hva jeg fant:Hans Larsen, f. på Sandfossen 1795, er sønn av Lars Andersen (1766-1856), husmann 1790-1856. Ingen flere opplysninger om denne Hans, dessverre.Hans Larsen fra Bommestad: Ingen med det navn kan jeg finne omtalt i bygdeboka under Bommestad, heller ikke faren Lars Abrahamsen. Men han omtales under Lauve, der det opplyses at han ble fradømt bygselen (som han hadde 1787-96) og bodde i 1801 på Bommestad som jordløs husmann. Sønnen Hans nevnes også under Lauve, men kun hans fødselsår, 1796, angis, intet om hans videre skjebne.Hans Larsen fra Hafallen: Intet i bygdeboka om ham under Hafallen. Heller ingen Lars Hansen, som iflg. FT 1801 skulle være hans far, er nevnt.Hans Larsen Husebakken: Bygdeboka nøyer seg med å opplyse at en Lars Husebakken bodde der i årene 1790-93. Ingen barn nevnes.Hans Larsen Lysnes: Ingen ting å finne om ham eller faren Lars Nielsen.Det var hva jeg klarte å grave frem. Ikke mye å bygge videre på, dessverre, men så er iallfall dette gjort.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har også for moro skyld slått opp på alle de 13 Lars Hansen-er som finnes i bygdebok for Hedrums navneregister for å se om det kunne ha gjemt seg noen passende sønn Hans hos noen av dem, men med negativt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Fra kirkeboksavskrifter hos Hedrum Historielag har jeg funnet disse Hans Larsen`er i aktuell alder. Hans fra Lysnes og Hans fra Husebakken kan vi vel stryke av lista. Datoen angir død/begravelse, og alle disse kan vel da utelukkes som gifte i Sandar.6/3 1857 Ringdal Hans Larsen 65 år Fattiglem Af Laurvig6/12 1843 Rødbøl Hans Larsen 46 år Ind.1804 Stubberød Hans Larsen 5 år Bakken1793 Utklev Hans Larsen 1 mn. Husebakken 1801 Lysnes Hans Larsen 4 år TangenSom tidligere nevnt i debatten var Sandfossen husmannsplass under Fjære, og derfor er vel Hans Larsen Sandfossen identisk med Hans Larsen nevnt i FT 1801 under Fjære. Lenke til hans foreldres vielse under Gunn`s innlegg 22 og lenke til FT 1801 i innlegg 11. Dette bekreftes av Lorens Berg Hedrum/s.334. Kan ikke finne Hans død under navn Fjære eller Sandfossen og vet ikke hvor han er blitt av. Mulig at konfirmasjonslister kan gi nærmere avklaringer. Hans fra Sandfossen under Fjære er vel kanskje fremdeles den som passer best – i alle fall når det gjelder alder ?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag til dere alle !Hans : Det du har undersøkt har vært nyttig selv om det ikke direkte har ført til framdrift. Det var i høy grad noe som var aktuelt å kontrollere. Takk for at du har gjort jobben !Kolbjørn : Hansene du har funnet døde i Hedrum kan helt klart strykes. Jeg vet riktignok ikke når min Hans Larssøn døde, men jeg er temmelig sikker på at han døde i Sandar. Antar han må være død etter 1871 da jeg ikke finner han på Vestfold Slekt, kirkebøker for Sandar, Døde og begravede 1833-1871.Jeg er enig med deg i at Hans fra Sandfossen under Fjære hittil er beste mulighet. Hans foreldre var som tidligere nevnt Lars Andersen og Inger Halvorsdtr. Gift 19.11.1790.En indikasjon på at dette er rette Hans kan det også være at min oldemor er døpt Inger.Barn etter Hans var:Inger Olea Hansdtr. F.1823, Maren Andrea Hansdtr. F.03.05.1827 og Kristoffer Hanssøn F.02.02.1831.Oppkallingen kan jo gi spor å være oppmerksom på.Jeg har laget en liste på Larser som giftet seg i Hedrum 1 perioden 1785-99. Ingen av de jeg lister opp her finner jeg i Hedrum på FT 1801.Jeg har navnesøkt både på mann og kone for å avdekke om en av ektefellene kunne være død.(1) Lars Hansen / Gunnild Erichsdtr. G.1785.(2) Lars Hansen / Aaste Arnesdtr. G.1789.(3) Lars Sivertsen / Elisabet Hansdtr. G.1789.(4) Lars Nielsen / Oline Sørensdtr. G.1790 og(5) Lars Syvertsen / Maren Gullichsdtr. G.1799.Nr. 5 er vel lite sansynlig (gift så sent som 99)Det står ikke bosted på disse. Jeg har imidlertid notert forlovere med mulige *stedsnavn* i navnet.(1) Grønneberg (3) Nordkvelle (4) Skoutved - Bonnegolt.Har heller ikke funnet noen av disse i FT 1801 i Sandar - Tjølling - Andebu eller Tanum ! Synes det er litt rart men bør vel fortsatt søke flere steder. Ideen med dette er at dersom en finner de i FT 1801, bør en eventuell Hans også være registrert og bo sammen med familien. Det er naturligvis stor mulighet for at foreldre til min Hans har giftet seg før 1785, dette skal jeg se på senere.Det som er helt sikkert er at faren het Lars. Bygdebok for Sandar og FT 1865 for Sandar sier han var født i Hedrum. Kan det tenkes at bare foreldrene var fra Hedrum og at Hans faktisk ble født et sted de flyttet til ?.Jeg tror forslaget ditt Gunn, om å finne faddere til Inger Olea, Maren Andrea og Kristoffer er det som først og fremst bør sjekkes.Der kan det muligens finnes spor. Disse finnes vel på biblioteket ?Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Tor!Flott at så mange eksperter på Hedrumslekter er kommet med opplysninger.Jeg kan også lete i mine gamle notater for jeg har slekt fra Ludal under Fjere ( Fjerre)Så våre aner har muligens vært naboer en gang i tiden.I lokalavdelingen for historie på Sandefjord bibliotek står det en del permer med gårds og slektshistorie. Har du litt flaks så finner du opplysninger om Haraldsrød der.Til høyre, på skillehylla når du kommer inn i lokalavdelingen. Lykke til med leting etter faddere til Inger Oleas dåp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Både Hans Larsen og kona lever også på Haraldsrød i 1865. LenkeDa skulle det være godt håp om å finne flere opplysninger om familien i skifter og skjøter i lokalavdelingen på biblioteket. ( Står i samme permer som gårdshistorien over de enkelte gårder i Sandar.)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

På Kongsberg finnes skifte etter Hans Larsen Sandfossens mor. Her kan det muligens være interessant lesestoff:Reg. under Larvik:Nr.191 18.11. 1820 Inger Halvorsd. Afgangne Kone Lars Anders.Enkemanden Sandfossen RegisteringsforretningKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Synd hun ikke levde 3-4 år til, så hadde det kanskje stått at Hans Larsen Haraldsrød var arving!Uansett kan skiftet forhåpentlig bekrefte at hennes sønn Hans var i live i 1820, og om det er oppgitt oppholdssted, kan en komme et godt stykke videre i arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stadig være en god mulighet Kristian. Hans bodde på Gokstad i Sandar da han giftet seg. Kan muligens ha vært der fra før 1820. Han var vel gårdsgutt.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å ha Hedrumekspertise på banen når en prøver å løse problemet.Kolbjørns opplysning om skifte etter Inger Halvorsdtr. i 1820 kan gi en mulig avklaring. Hans bodde som nevnt på Gokstad da han giftet seg i 1823, er jeg litt heldig flyttet han til Sandar før 1820. Han vil vel da være nevnt som bosatt her.Jeg vil forsøke å få besøkt Statsarkivet på Kongsberg til uken.Før jeg drar tl Kongsberg vil jeg imidlertid besøke biblioteket for å se hva som er å finne om opplysninger om gifte og dåpen til barna. Det er vel det enkleste å kontrollere i utgangspunktet.Takk til deg Gunn for *lenkene* til familien på Haraldsrød og tips om hvor en kan finne ting å lese.Haraldsrød er vel faktisk det bruket en av mine slektslinjer har bebodd lengst sammenhengende. Min far ble født der i 1903. Familien flyttet derfra i 1917, etter at min svenske bestefar Carl Johan Träff døde. De flyttet da til Hasle og vi har bodd her siden. Slekten bodde sammenhengene på Haraldsrød fra slutten av 1600 da Hans Ivarssøn drev gården fra 1700 til 1741.Det er også litt artig at Hans Larssøn har vært min *nærmeste nabo* på Gokstad den gang han giftet seg.Kommende uker blir spennende. Jeg har jo faktisk et håp om at saken da kan løses.Takk til dere alle så langt !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg skal en tur til biblioteket på mandag,og da kan jeg godt også lete etter informasjon i loalavdelingen.Lykke til med ditt Kongsbergbesøk.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har nettopp vært en tur på biblioteket. Fant dessverre ikke noen opplysninger om hvor i Hedrum din Hans Larsen kommer fra.Jeg fant en tykk perm med mye stoff om Haraldsrød. Du finner den i Lokalavdelingen. Når du går inn der, står pemen om Haraldsrød på hylla til høyre. Nederst, ved siden av perm med Gokstad.Her er flere folketellinger, skifter og skjøter.Rask oversikt over det jeg fant i farten:1801 Haraldsrød Gr.nr. 54 ( Bak Mjøløst)Bruker 1. Hans Jansen 61 år g.m. Ellen Kristoffersdatter 60 år. Barn: Anders 19 år, Kari 21 år.Bruker 2.fam: Kristoffer Olsen 45 år Maren Sibille Arnesdatter 45 år Barn: Anne Marie 17 Hans 15 Mari 13 Ole 10 Anne Cesilie 4 Den siste må vel være fremtidig hustru til Hans Larsen?Det ser ut da som om Hans Larsen har slått seg ned på svigerfarens gård.1840 Fritsøe Jordebok 1840-1850Bruk 102 Haraldsrød 303 Knud Pedersen 1/2 part 304 HANS LARSEN 1/4 part 305 Olaus Olsen 1/4 part1860-79 er nevnt Knud Pedersen ( rettet til Ole Hansen) HANS LARSEN og Marthis Pedersen.I Matr. 1838 fikk gården nytt nr. 54 , gammelt 102.Så står folketellingen for 1865 hvor Hans er ført opp med alder 71 år, Hustru 68år og sønn Christopher, samt pige Gunhild Christophersdatter 40 år f. Stokke.Du vil finne noen kirkebokavskrifter fra1860 og noen utflytterlister fra 1839.Flere dåpsbarn av foreldre Christoffer Sørensen og Inger Olea Hansdatter er ført opp , samt vielsen til Christoffer Hansen 21-3 1866.Far Hans Larsen.Det er også en del skjøter på eiendommen der Hans Larsen er nevnt.Tok også en rask titt på Gokstad-boka for å se om jeg kunne finne spor etter Hans Larsens opphav der.Negativt så langt, men det var flere av brukere som kom fra Hedrum.( Også noen av mine aner fra Hedrum havnet der.)Lykke til med din leting. Du vil sikkert finne permen om Haraldsrød interessant.Jeg fant heller ingen av dåpene til barna til Hans Larsen i farten her, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du har funnet Gunn !Naturligvis litt leit at det ikke var noe spor etter Hans sitt opphav. Artig at noen av dine også kom til Gokstad. I og med at det var flere fra Hedrum der kan det vel tenkes at de opprinnelig var naboer eller bekjendte fra Hedrum. Du nevnte jo tidligere at du hadde aner på Ludal under Fjære !Jeg drar til Kongsberg imorgen. Har notert navn på barna til Lars og Inger på Sandfossen. Håper det kan gi resultat.Barna var: Ingebor f.1792, Anders f.1794, HANS f.1796, Helena f.1798 og Niels f.1799.Det blir grådig spennende, jeg gleder meg !Hører av meg når jeg vet noe mer.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kommet fra Kongsberg !Disse gamle protokollene er tildels meget vanskelig å lese. Endel er nærmest ubegripelig.Men som Kolbjørn skrev. På side 191 i bok nr.3 fant jeg skifte etter Inger Halvorsdtr. og en ting som var tydelig å lese var at Hans og hans bror Lars var *Tiener hos Ole Nielsen GOGSTAD*. Ola Nilssøn var bruker på Nedre Gokstad (bruk 2) fra 1792 til 1854. LB bb Sandar side 414.Jeg ble så glad at jeg nesten begynte å grine !!Jeg antar dette er dokumentasjon god nok.Hans foreldre er: Lars Andersen Sandfossen Døpt 01.06.1766 Inger Halvorsdtr. (fra Aaserum ?) Døpt 04.06.1769.Gift 19.11.1790. Skiftet viser at de hadde 7 barn.Har også da funnet foreldrene til Lars Andersen:Anders Larsen Sandfossen og Live Olsdtr.f.ca.1735. Gift 16.02.1759.Jakten på Hans Larssøns forfedre kan nå avsluttes.Dere skal alle ha tusen takk for hjelpen. Alle har bidratt med innspill som har gjort at saken kunne løses.Nå puster jeg ut og tar en kopp kaffe !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.