Gå til innhold
Arkivverket

[#22525] Kopperud i Ullensaker

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker linjene bakover for Kari Larsdatter, enke under bruk 2 på Søndre Kopperud i Ullensaker - muligens fra Nannestad - og ektemann nr. 2 Iver Larsen Røgler. De giftet seg rundt 1743. Iver døde 1769, 86 år - Kari ca. 4 år senere. De hadde datteren Anne født 1744 som overtok bruket med sin mann, Anders Olsen fra Nes på Romerike - vet noen hvem han er? Deres sønn Ole Anders Kopperud født 1768 var først gift med en datter på Nordre Kopperud, giftet seg senere som enkemann i 1802 med en Berte Jensdatter, kjenner noen henne? Deres sønn igjen, Lars Olsen Kopperud giftet seg med Ane Cathrine Møllerstad fra Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette burde jeg ha litt om. Nevnte Anders Olsen fra Nes var svoger til min 2-tipp-oldefar. Men jeg har ikke full oversikt da dette ikke er registrert ennå, men befinner seg i diverse mapper.Min 2-tipp-oldefar ektet Anders' søster ( som var 20 år eldre ) og sikret seg plassen Tjernstuen under Kopperud søndre. Også han kom fra Nes og reiste trolig med Anders til Ullensaker.Om du oppgir din mail-adresse, skal jeg kontakte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Mjønerud

Kari Larsdatter var trolig datter av Lars Trondsen (død ca. 1739)og Anne Jensdtr. som var brukere på Eksvad under Ukustad i Nannestad. Se i Nannestad bygdebok bind 1 side 678. Anne var visstnok fra plassen Vassenga under Ukustad. Lars Trondsen var ifølge bygdeboka fra Kopperud søndre i Ullensaker og hadde broren Paul Trondsen som var bruker der. Hvor brødrenes far Trond var fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Knut - Fin informasjon - jeg har for tiden Ullensaker boken her hjemme - regner med at de har Nannestad på Riksarkivet! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-Ove Askautrud

Kari Larsdtr og Iver Larsen giftet seg i 1743. Ministerialboken (Ullensaker 1736-1776, folie 16, referanse MINI I 10) sier, slik jeg ser det:'Aaret 1743, d. 3. april v. Hovind Iver Larsen Rögler Enkemand og Kari Larsdtr Kopperud Enke, Cautionist: Hans Niclassön Vestengen og Lars Pedersen Rögler'Iver Larsen var tydeligvis gift minst en gang tidligere og det er vel den forrige kona som døde i 1742: 'Kari Paulsdtr fra Rögler, 77 aar, d. 24. sept, v. Hovind'. Denne slutningen trekker jeg ved i tillegg å støtte meg til opplysningen om at Iver Larsen og Karen Povelsdtr gifter seg den 2. november 1710 i Ullensaker (fra: www.familysearch.org, ikke verifisert fra kirkeboken).I og med at Iver døde 86 år gammel i 1766, så synes det logisk at han kan ha giftet seg allerede i 1710. Er det noen som kjenner barn fra dette første ekteskapet?Jeg kjenner en mulig datter, Kari Iversdtr Røgler, født trolig omkring 1710-1715, som gifter seg med Gulbrand Olsen Billet i 1741. Ved dette ekteskapet er Iver Rögler forlover. Jeg har tilgode å finne dåpen for denne Kari eller andre mulige barn av Iver og Karen i kirkeboken.Når det gjelder hvor Iver Larsen kom fra, så sier bygdeboka for Ullensaker i bind III, s. 484, for gården Bjønningstad, bruk 2: 'Laurits Olsen som overtok gården i 1692 var første gang gift en Anne Kristoffersdtr og hadde med henne mange barn, men det omtales bare 3 som vokste opp: Berte, g.m. en Nils Svendsen, Kristoffer og uten tvil en sønn Iver, som kom til Røgler, siden til Kopperud. Anne Kristoffersdtr døde i 1704, 46 år gml hvorefter Laurits ektet Kari Svendsdtr. Her omtales 2 barn: Karen, døpt 1705 og Anne, til Røgler. I 1716 døde Laurits og Kari giftet seg igjen med Knut Toresen Kjos. I 1741 døde Kari Svendsdtr, 85 år gml, og uten barn med Knut'.Bygdeboka gir dermed en mulig forklaring på hvor Iver Larsen Røgler kom fra.Jan-Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.