Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#22525] Kopperud i Ullensaker

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker linjene bakover for Kari Larsdatter, enke under bruk 2 på Søndre Kopperud i Ullensaker - muligens fra Nannestad - og ektemann nr. 2 Iver Larsen Røgler. De giftet seg rundt 1743. Iver døde 1769, 86 år - Kari ca. 4 år senere. De hadde datteren Anne født 1744 som overtok bruket med sin mann, Anders Olsen fra Nes på Romerike - vet noen hvem han er? Deres sønn Ole Anders Kopperud født 1768 var først gift med en datter på Nordre Kopperud, giftet seg senere som enkemann i 1802 med en Berte Jensdatter, kjenner noen henne? Deres sønn igjen, Lars Olsen Kopperud giftet seg med Ane Cathrine Møllerstad fra Nannestad.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/108238-22525-kopperud-i-ullensaker/
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette burde jeg ha litt om. Nevnte Anders Olsen fra Nes var svoger til min 2-tipp-oldefar. Men jeg har ikke full oversikt da dette ikke er registrert ennå, men befinner seg i diverse mapper.Min 2-tipp-oldefar ektet Anders' søster ( som var 20 år eldre ) og sikret seg plassen Tjernstuen under Kopperud søndre. Også han kom fra Nes og reiste trolig med Anders til Ullensaker.Om du oppgir din mail-adresse, skal jeg kontakte deg.

Gjest Knut Mjønerud

Kari Larsdatter var trolig datter av Lars Trondsen (død ca. 1739)og Anne Jensdtr. som var brukere på Eksvad under Ukustad i Nannestad. Se i Nannestad bygdebok bind 1 side 678. Anne var visstnok fra plassen Vassenga under Ukustad. Lars Trondsen var ifølge bygdeboka fra Kopperud søndre i Ullensaker og hadde broren Paul Trondsen som var bruker der. Hvor brødrenes far Trond var fra vet jeg ikke.

Gjest Jan-Ove Askautrud

Kari Larsdtr og Iver Larsen giftet seg i 1743. Ministerialboken (Ullensaker 1736-1776, folie 16, referanse MINI I 10) sier, slik jeg ser det:'Aaret 1743, d. 3. april v. Hovind Iver Larsen Rögler Enkemand og Kari Larsdtr Kopperud Enke, Cautionist: Hans Niclassön Vestengen og Lars Pedersen Rögler'Iver Larsen var tydeligvis gift minst en gang tidligere og det er vel den forrige kona som døde i 1742: 'Kari Paulsdtr fra Rögler, 77 aar, d. 24. sept, v. Hovind'. Denne slutningen trekker jeg ved i tillegg å støtte meg til opplysningen om at Iver Larsen og Karen Povelsdtr gifter seg den 2. november 1710 i Ullensaker (fra: www.familysearch.org, ikke verifisert fra kirkeboken).I og med at Iver døde 86 år gammel i 1766, så synes det logisk at han kan ha giftet seg allerede i 1710. Er det noen som kjenner barn fra dette første ekteskapet?Jeg kjenner en mulig datter, Kari Iversdtr Røgler, født trolig omkring 1710-1715, som gifter seg med Gulbrand Olsen Billet i 1741. Ved dette ekteskapet er Iver Rögler forlover. Jeg har tilgode å finne dåpen for denne Kari eller andre mulige barn av Iver og Karen i kirkeboken.Når det gjelder hvor Iver Larsen kom fra, så sier bygdeboka for Ullensaker i bind III, s. 484, for gården Bjønningstad, bruk 2: 'Laurits Olsen som overtok gården i 1692 var første gang gift en Anne Kristoffersdtr og hadde med henne mange barn, men det omtales bare 3 som vokste opp: Berte, g.m. en Nils Svendsen, Kristoffer og uten tvil en sønn Iver, som kom til Røgler, siden til Kopperud. Anne Kristoffersdtr døde i 1704, 46 år gml hvorefter Laurits ektet Kari Svendsdtr. Her omtales 2 barn: Karen, døpt 1705 og Anne, til Røgler. I 1716 døde Laurits og Kari giftet seg igjen med Knut Toresen Kjos. I 1741 døde Kari Svendsdtr, 85 år gml, og uten barn med Knut'.Bygdeboka gir dermed en mulig forklaring på hvor Iver Larsen Røgler kom fra.Jan-Ove A.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.