Gå til innhold
Arkivverket

[#22611] Mads Ollsøn, 1701 på Rotnes i Førde - hvor ble han av?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter opprinnelsen til Matias Olsen, død 1759, som var gift med Marit Olsdatter på Helle i Naustdal (tema 22588).I 1701-manntallet finner jeg en 28 år gammel opsidder Mads Ollsøn på garden Rotnes i Førde. Lenke . Forteller bygdeboken for Førde hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Den Mads Ollsøn som du viser til i 1701-mantallet overtok ifølge bygdeboka det ene bruket på Rotenes etter faren. Han var bruker fra 1697 (født ca. 1673 - død 1725). Han var gift med Marta Torgeirsdtr fra Berg i Jølster.De hadde barna: Jakob, Bendik, Mari og Kari.Marta Torgeirsdtr giftet seg 2. med Ole Olson Erdalen.Fra Førde bygdebok II side 350.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Pussig - Torgeir Hansen Berg fra Jølster hadde 2 døtre 'Marite' fra hans andre ekteskap:Skifte etter Torgeir Hansen Berg, ytre (Side 298b) Dato 29. august 1691. Enke Christj Andersdatter. Hans barn fra første ekteskap (med prestedatteren Lucie Simonsdatter): Simen Berg, Anne gift med Knut Myklebust (senere Førde). Se utfyllende info http://digitalarkivet.uib.no/sab/fordejolster.htmFra hans andre ekteskap Anders, Ole,Ludsie (gift til Åsen i Førde), Sirj (gift til Sandal i Jølster), Marite (gift til Myklebust), Ingeborre (gift til Førde i Breim), Daniel (gift til Sætre i Breim), Marite, Ingeborre, Mari (som det ble holdt skifte etter 8. oktober 1692). Skiftet nevner også den salige manns 'slegfreddatter'.Den 1. Marta Torgeirsdatter er min formor, gift 19.12.1697 med Ole Nielsen Myklebust (Jølster). Nå vet jeg hvor den andere Mar(i)te ble av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.