Gå til innhold
Arkivverket

[#22631] Bell og Årteig - oppslag i bygdebok for Gaular?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ole Knudsen Bell og Siri Ingebrichtsdatter Årteig giftet seg i Gaular 19.4.1756 (DA Vigde i Sogn og Fjordane). Forteller bygdeboken for Gaular hvor Ole og Siri ble av?På garden Fauskevik i Askvoll var en Ole Knudsen bonde fra 1775 til 1786, gift med Sigrid Ingebrigtsdatter. De etterlot seg to døtre: a) Kari og b) Anne, født 1769 (min 4. tip-oldemor). Bygdeboken for Askvoll har ikke med noen antydning om hvor Ole og Sigrid kom fra. Kanskje Gaular?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kan dessverre ikke finne noe om Ole Knudsen og Siri Ingebrigtsdatter i bygdeboka. Det var riktig nok en Ole Knudsen på Bell, men han var gift med ei anna jente. På Årteig bodde ei Synneva Ingebrigtsdatter som kunne være søster til Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for svar.Jeg har sett på databasen for vigde en gang til. Under Merknad kilde står det: '16.4.1756: Ole Olsen Bell og Siri Ingebrichtsdtr. Aarteig. (Lysning)' Lenke .Kanskje er 'Ole Knudsen' en registreringsfeil og det var en Ole Olsen Bell som giftet seg med Siri Ingebrichtsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På Fylkesarkivets databaser ser jeg at Ole Knudsen Bell fikk en datter Kari som ble født 22.08.1756, mor ikke oppført.En Knud Olsen ble født på Bell 24.09.1757 og en ny Kari 27.12.1759.Her er bare fars navn oppført som Ole. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Rune, takker igjen for hjelpen!Jeg finner alle tre barn også hos DP Døypte i S&F. Det er synd at mors navn ikke er oppført. Hvis jeg antar at Kari I og Knud døde som små, kunne det passe rimelig bra med opplysninger jeg finner i bygdeboken for Askvoll om 2 døtre: Kari (uten dato) og Anne (født 1769). Men Ole Knudsen Bell er jo gift med ei anna jente :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Barbara. Kanskje du skulle ha fått noen (Arkivforumet) til å sjekke ekteskapet 1756 i kirkeboka , for å få avklart om det var en Olsen eller Knudsen som ble gift med Siri Ingebr.Det har jo vist seg før at bygdebøker ikke alltid er å stole på.Også bygdebokforfattere kan ta feil i likhet med oss amatører. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Man finner Ole Bell samt barna Kari, Brithe og Knudt i Sjeleregisteret for Indre Holmedal 1759: LenkeHustruen er oppgitt som Marie (forvekslet med Siri?) Muligvis har bygdebokforfatteren hentet opplysningen om Oles kone fra denne kilden.Datteren Brithe finner jeg ikke dåpt i Gaular.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Til Halvor eller noen med adgang til bygdeboken for Gaular:Ole Knudsen er ikke å finne i skifteregisteret for Sunnfjord (Bell/Beld) - selgte han bruket?Er dødsår for Ole og hans kone oppgitt i bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge bygdeboka døde Ola Knutsson på Nes 1766 (ca 43 år gml.) Kona Mari Johannesdatter gifta seg 2. gang med Anders Monsson i 1768. De bodde på Nes. Mari døde på Nes i 1815, ca 89 år gml..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for opplysningene. Da er det selvsagt umulig at Ole Knudsen Bell er identisk med min forfar på Fauskevik i Askvoll. Kirkeboknotatet om vielsen med 'Siri Ingebrichtsdatter' har ledet meg på ville veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg lurer fremdeles på hvor Siri Ingebrichtsdatter ble av. Hun er ikke med i Sjeleregister for Indre Holmedal 1759.Jeg synes det ikke er helt umulig at der var to personer ved navn Ole Knudsen på Bell ved 1750-tallet,Den ene, som ikke er omtalt i bygdeboken, giftet seg 19.4.1756 med Siri Ingebrichtsdatter, fikk evtl, datteren Kari 22.8.1756 og flyttet fra Gaular.Den andre giftet seg med Mari Johannesdatter (vielsen finner jeg ikke i databasen) og fikk sønnen Knud (1757) og døtre Kari (1759) og Brithe. Denne familien er oppført i sjeleregisteret.Dessverre har jeg ingen idé om hvordan jeg kunne bevise hypotesen min. Innføringer i kirkebøkene for Gaular (eller databaser for dåpte/viede/døde i S&F) er vel svært ufullstendige. F. eks finner jeg heller ikke vielsen Anders Monsen / Mari Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har også vært inne i den tanken at Siri Ingebrigtsdatter døde i barselseng (evtl. samt Kari I), og at Ole Knudsen giftet seg på nytt med Mari Johannesdatter, som fikk Knud, Kari II og Brithe. Men det er vel knapt mulig fordi Knud ble født bare 11 månader etter Kari I.Fødselsår til Kari I passer god med alder til Kari, datter av Ole Knudsen og Siri Ingebrigtsdatter (25 år gammel ifølge skiftet etter hennes mor i 1783, tema 22673 AF). I FT 1801, på garden Mandelie i Førde, er hennes alder oppgitt som 46.Jeg synes jeg kan går ut fra at Ole K. og Siri I. fra Gaular er identisk med Ole K. og Sigrid I. på Fauskevik i Askvoll.Tusen takk igjen til alle som har hjulpet meg. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.