Gå til innhold
Arkivverket

[#22701] Er det mange feilstavelser i arkivene?


Gjest Jan Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Thorsen

Jeg lurer på om det er mange feilstavelser i arkivene, eller om feila ligger i skrivemåten i originalene. Jeg er på leting etter en med navn Johan Hansen som emigrerte, det jeg finner som er nærmest det i emigrasjons protokollene er en med navn Johan H. Salir, født i Tune i Østfold og er 20 år. Dette stemmer så godt med den jeg leter etter at jeg lurer på om det kan være en stavefeil i arkivet. For det første finner jeg ingen med navnet Salir i noen andre arkiver og for det andre så brukte ”min” Johan navnet Soli i Amerika. Navnet Soli må han ha tatt med seg nettopp fra Soli i Tune kommune i Østfold hvor han er fra. Vet noen hvor jeg kan henvende meg for eventuelt og kontrollere dette med navnet?Mvh Jan Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I dette tilfellet kan det så avgjørt høres ut som en stavefeil. Dersom denne emigranten er registrert i emigrantprotokollene fra Kristiania/Oslo, kan man sjekke originalen, som ligger i Statsarkivet i Oslo, Riksarkivbygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.