Gå til innhold
Arkivverket

[#22765] Navnet Nevermand i Kinn, Sunnfjord, hvor kommer det fra?

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser at Joleik skriver Lam i boken, men det står Læm og jeg har før funnet navnet Lemichen i området men ikke Lemvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for svarene. Jeg har ikke sett noen tilknytning mellom navnet Lem/Lehm/Læm og stedsnavnet Lemvig (Jylland), men det kan jo være at det finnes en slik. I alle fall tror jeg Lem og Lemvig er forskjellige (ikke samme) familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Om bergensborgeren (fra 1676) sitt navn skal være Bjørn Jenssøn Lem/Læm (c1625?-1688) kunne man kanskje tenke seg at fadderen Jens (Ludvigsen) Lem (1681-1731) ved dåpen til Bjørn's sønnesønn Bjørn Berntssøn (Furesund) i Kinn 26. sept. 1714 var dåpsbarnets firmenning, altså at bergensborger Bjørn Jenssøn 'Lem/Læm' fra Lemvig og magister, sogneprest i Fana, lektor ved Bergens Skole, Peder Nielsen Lem (1617-1663) var fettere, med felles farfar Peder Lem (c1554-1635) fra Belgia, byskriver i Bergen 1590-1627. Men dette blir selvsagt en ren (og meget luftig) hypotese, og altså en 'sammenkopling' av navnet Lem og stedet Lemvig, Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.