Gå til innhold
Arkivverket

[#22818] Tolline/Thorine Rasmusdatter, f. ca. 1755, Vestfold?


Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tolline (Thorine) Rasmusdatter gifter seg i Nøtterøy kirke 1785 med Anders Ditmansen (fra Solum i Arnadal). Hun er da tjenestepike på Holtekjær på Tjøme.De får følgende barn:1. Mathis, f. 1785 på Holtekjær, Tjøme.2. Didrik, f. 1788 på Øvre Holtan, Tjøme.3. Anne Pernille, f. 1791 på Kjøholmen, Stokke, død 1792 på Kjøholmen.4. Petronelle, f. 1794 på Oslebakke, Veierland.I 1801 er de på Krika, Veierland, men de flytter videre til Storebukt på Nøtterøy der Anders Ditmansen dør i 1808, 70 år gammel. Tolline dør 78 år gammel i 1834 på Nedre Sem, Nøtterøy. I 1801 er alderen oppgitt til 46 år.Jeg har ikke funnet Tolline døpt eller konfirmert på Nøtterøy eller Tjøme, heller ikke i Stokke, Sandar eller Tønsberg. Jeg har heller ikke funnet noen slektsforbindelse til Rasmus Nielsen på Krika (74 år i 1801, fra Helgerød i Sandar).Har noen kjennskap til hvor Tolline (Thorine) Rasmusdatter kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Kan hun være fra Andebu el. Ramnes? Solum i Arnadal ligger ganske nær disse kommunene. Døpte i Andebu aktuelt tidsrom, tror jeg er mikrofilm nr. PF 41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hun er ikke født i Ramnes (sjekket nettopp kirkeboka).Har sjekket IGI på familysearch, der Andebu er registrert (batch no. C423511), men ingen Rasmusdøtre med rett fornavn i 1750-årene. Det samme gjelder Borre, Hedrum, Hillestad, Holmestrand, Sem, Slagen, Tjølling og Våle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.