Gå til innhold
Arkivverket

[#22923] GRØNVOL BRUK, DRAMMEN


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Jeg leter opplysninger om Grønvold brug i Drammen som brant i 1912. Kan noen fortelle meg noe om denne brannen og om bedriften og dens ansatte? Min oldefar arbeidet der, men sluttet etter brannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Sitat fra Drammen Byleksikon av Per Otto Borgen, 1995'Grønvold Gård i Strømsgodset, fikk i 1858 sitt navn av den daværende eier Augustinus Kopperud. Den het tidligere plassen og var rundt 1650 eiet av Hannibal Sehested som hadde kjøpt den av lensherren over Eiker, Hans Lange. Senere gikk gården over til Mads Wiel og i 1733 fra Arbo og Wiels falittbo til Nils Elieson. Gården var senere eiet av flere Drammenskjøpmenn, deriblant Johannes Arbo og Nils Omsted, og ble deretter oppstykket i flere mindre bruk, hvorav en stor del ble benyttet av Grønvold Brug.Grønvold Brug Sagbruk i Strømsgodset, anlagt i 1871 av Chr. Forseth, A. Thomle og Johansen & Co. I 1873 solgt til Anthoni Capjon, P. Gulbrandsen og E. Skamarken som også bygget høvleri. I 1876 ble P. Gulbrandsen eneeier, men han opptok i 1880 Anders Børresen og i 1881 Thorleif Bache som medinteressenter. Bruket, som hadde 4 sagrammer og 2 høvler, hadde fra 1890 Børresen som eneeier. Han dannet i 1900 A/S Grønvold Brug med en aksjekapital på kr 400.000,-. Bruket ble drevet inntil det sommeren 1912 gikk opp i flammer, og ble ikke gjenoppført. Eiendommen ble i 1916 solgt til G. A. Svensen , som i 1922 bygget et høvleri basert på produksjon av høvellast og kasser for eksport, med 2 høvler, 3 klyvsager og et større anlegg for dampdrift som også produserte elektrisk kraft til Drammen Paper Mills.'Er ikke sikker på plasseringen, men det jeg antar at det må ha vært på Grønland, dvs området på Strømsø mellom der veien til Nedre Eiker krysser jernbanen og opp mot Sundhaugen. Der lå også Drammen Paper Mills samt en rekke andre papirfabrikker etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Tore, det var godt stoff. Da bør det jo ha stått noe i en eller annen avis også. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Drammens Tidende var vel den gangen som i dag den største, (i dag også den eneste), avisen i byen. Ville tro at det var et naturlig sted å fortsette. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.