Gå til innhold
Arkivverket

[#23135] Født og død i Jølster

Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Lars Stephensen, sønn av Stephen Larsen Hjelmbrekke og Malene Pedersdatter Solheim, giftet seg 16.6.1850 med Elisabeth Jensdatter Solheim (22.11.1830 - 22.4.1908). Er det riktig at Lars er født 1830 på garden Skei? LenkeNår døde Lars Stephensen og når døde sin mor Malene Pedersdatter?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen oppgav Lars Stephensen å være født på Fuglebakke, men i dåpslisten står det at foreldrene var husmenn på Skei da han ble født 3. februar 1830.Vi antar at Malene Pedersdatter er identisk med Lægdsenke Malene Pedersdatter, født 1798, som døde 11. april 1886 på Ålhus.Jeg har ikke funnet dødsfallet til Lars Stephensen etter en rask gjennomsøking av dødsfall i Ålhus sokn 1865-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Lars St. og Elisabeth J. fikk datteren Emerentse Andrea Larsdatter Solheim 26.1.1873. Dessverre er folketellingen for Jølster i 1875 ikke lagt ut hos DA. Jeg lurer på om Lars var fremdeles i live i 1875.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Nå ser jeg at det finnes en Register til 1875-tellingsprotokollene for Sogn og Fjodane (Folio 737 og 741 = Solheim og Solheimsnes). I 1865 er Lars Steffensen her: Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da datteren ble født i 1873 var Lars Steffensen forpakter i Ørdal (i Helgheim sokn), og der bodde han da han døde 15. juli 1874. Han ble gravlagt 18. juli. Datteren Emerentse Andrea ble konfirmert i Ålhus i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.