Gå til innhold
Arkivverket

[#23155] Ole Beintsen Lofthuseie, kom han fra Rollag eller ....


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Han var ihvertfall min 2-tipp-oldefar - det ble han da min tipp-oldemor Guri Olsdatter ble født utenfor ekteskap i Rollag 16.2.1720. Barnemoren, altså min 2-tippoldemor, het Gunild Tordsdatter og ble født i 1789.De som har Rollagbøkene vil oppdage at Tord Rasmussen Fjøseeie presterte å bli far til to stk Gunild samme året, dvs 1789. Moren til 'min' Gunild Tordsdatter het Birgit Steingrimsdatter (Storemo eie - så langt jeg har funnet ut.) og hun giftet seg senere (1798) med en Bent Nilsen (Fjøse eie?)Problemet er imidlertid hvem Ole Beintsen/Bentsen Lofthuseie var og hvor han kom fra?Det finnes en Ole Bentsen på Halvorsgaard i Nore i 1801 (i passende alder). Han kan jo ha hatt tilhold på Lofthus i Rollag i 1820, men det skal ikke være ham iflg kvalifisert info.Det er jo nærliggende å tro at det er Lofthus i Rollag det refereres til når det gjelder Ole Beintsens innføring som barnefar i 1820, men sikker kan man vel ikke være.En annen mulighet er derfor Ole Bendsen (10 år i 1801) på 'Strande plass under Lofthus' i Flesberg (Svene). (passende alder han óg til å bli barnefar i 1820). Det er ikke overvettes langt fra Svene i Flesberg til Rollag, og Ole's karriere i Rollag kan jo ha begrenset seg til en enkelt gjesteopptreden - sånn engang i mai 1819.Uansett, kan noen hjelpe meg videre?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.