Gå til innhold
Arkivverket

[#23336] föräldrarna till Ole Peter Hansen Raaholt född 1811 i Raaholt, Eidsvoll, Norge

Gjest Birgitta R Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgitta R Larsson

Detta är ju helt fantastiskt. Stort TACK för hjälpen! Jag ska ta en titt lite mer i detalj på länkarna med inscannade handskrifter. Kanske behöver jag hjälp med att tyda något ord här och var. Återkommer.När det gäller Peters förnamn: Jag har sett olika stavning av Peters namn: både Petter, Peter och Peder. Men oftast verkar det stå Pedersen när det står som efternamn. Innebär det att Peder är originalstavningen (vanligast bland dem som hette Petter/Peder/Peter i förnamn i Norge på den tiden?)Ibland finns uppgifter i våra släktbrev om andra nära släktingar; jag ska se om någon av dem också finns med på någon sida.Om jag minns rätt från släktbrev gifte sig två kusiner (Hans och Mathea) med varandra. Det finns en del foton på släkten i Norge från 1870-talet och framåt. Peters ene son var fotograf.Ska nu försöka tyda handskrifterna på de inscannade bladen i länkarna. Tusen tack för all hjälp hittills! Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Rättelse till mitt tidigare inlägg idag: Jag slog upp namnen på de två kusiner som gifte sig med varandra. Deras namn var Christian Olsen Sörum och Mathea GulbrandsdatterChristian Olsen Sörum var son till Ole Hansen Kjus och Anne Hansdatter.Mathea Gulbrandsdatter var dotter till Randine Hansdatter och Hans Holmerud.Anne Hansdatter och Randine Hansdatter var ju systrar (till Peter Hansen Raaholt och Hans Hansen). Enligt min farmor fanns det även ytterligare ett syskon till Peter: Gulbrand.Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Randine døde 18.03.1881 og gravlagt 26.03., nr. 8: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3920&idx_id=3920&uid=ny&idx_side=-189>LenkeOlava døde 13.05.1903: LenkeHans og Ingeborg hadde en sønn Hans til som døde 16.07.1817. Han var født samme år: LenkeGulbrand har jeg ikke funnet. Dersom han var sønn av Hans og Ìngeborg, må han enten være født før Ole Petter, eller mellom Randine og Hans (den første).Hans Pedersen Siggerud var kommunikant Skjærtorsdag 1821, 19.04: Lenkeog andre påskedag 1822, 08.04.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej, Stort tack för dessa uppgifter. Ja, uppgifterna om Randine i din länk stämmer med släktbrev:Enligt släktbrev 'Moster Randine Holmerud er död och begraven. Hun döde Fredag den 18 Marts Kl 1 1/2 Morgen, og blev begraven Lördag 26 sistleden (brevet är skrivet 30 mars 1881). Brevet fortsätter 'Samme datum som hun for 24 Aar siden kom til Holmerud.' Efter ytterligare några rader står 'Hilsen fra Eders Svoger Gulbrand...' (min kommentar: Randine Hansdatters man hetter Gulbrand) '...och börn Hans och Mathea.' Brevet till Peter Raaholt är skrivet av Juliane Torgersen, systerdotter till Peter. Julianes mor hette Olava Hansdatter. Se tidigare länk om Olava med familj.Brevet fortsätter med ytterligare en sida. Där framgår att gården Holmerud kommer att säljas genom auktion i mitten av maj 1881. Lite längre ned står att 'Hans Volla haver ogsaa tänkt paa, at kjöbe Holmerud. Jag ved ennu ikke hvordan det bliver. De skal faa besked derom siden.'Jag ska titta närmare på de länkar du har skickat. STORT TACK för hjälpen att hitta dessa!Du skriver att Hans Pedersen Siggerud var kommunikant Skjaertorsdag 1821 och andre påskedag 1822. Var det alltså inom kyrkan?Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ole ble født 2. juni 1808 og døpt 12. juni i Ullensaker. Han var 'uægte'. Foreldre var 'pige Ingebor Olsdr. under Onsrud men nu Dægerdalen, faderen unge karl Hans Pedersen, maler fra Urskov og under præstegaarden. Begges 1ste lejermaal' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7641&idx_id=7641&uid=ny&idx_side=-168>Lenke'Den 15 octbr. 1808 unge karl og Malersvend Hans Peders. Aanerud fra Urskow og pige Ingebor Olsdr. Dægerdalen. Cautionister Niels og Ole Dægerdalen. Copuleret d. 9 Dcbr.' Lenke1811 Utflyttet 'Novbr. 20. Malersvend Hans Peders. Korset med hustrue Ingebor Olsdr. og søn Ole 3 1/2 Aar gl. til Eidsvold' LenkeMikkelsdag, 29. september 1801 i Aurskog, konfirmert nr. 19: Hans Pedersen AanerudE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Birgitta R Larsson

Tack så mycket för alla dessa nya uppgifter!! Det är helt fantastiskt vad som går att hitta i källorna!Deras första barn hette alltså Ole. Kan det vara så att 'Ole Peter' som jag haft uppgift om att Peter Hansen Raaholt ska ha hetat faktiskt var två personer och inte en... Det vill säga syskonen Ole född 1808 och Peter född 1811.Ska bli intressant att se om jag kan hitta brodern Gulbrand någonstans i källorna.Jag ska även söka på Ola Tommasson fra Ullensaker. Vore ju intressant att se om man kan finna något om Ingebors föräldrar eller om Hans Pedersens föräldrar.Tack än en gång för de uppgifter du hittat!Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I kirkeboka for Aker 1820-34 fant jeg Hans og Ingeborg innflyttet som nr 5 for 1828: LenkeHans alder oppgis til 40, Ingeborg 47, Peder 15, Randine 14, Hans 9, Olava 4 og Anne 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Stort TACK för dessa uppgifter! Det låter jätteintressant. Jag ska ta en närmare titt ikväll. Peter eller Peder var dock född 1811 enligt de uppgifter vi har, bland annat från kyrkböckerna i Sverige, så frågan är om hans ålder i kirkeboka for Aker är felskriven... Jag ska ta en djupare titt ikväll efter arbetet. Anne var dock född 1821, så det lutar åt att det är Peders ålder som är felskriven i kirkeboka. Jag tar en titt och återkommer. Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Ingeborg var i tjeneste på Olstad i Ullensaker 1801, alder var 19: LenkeDet passer perfekt med alderen som ble oppgitt i 1828. I så fall var både Hans og Ingeborg tjenestefolk på Olstad. Hun hos bonden Hans Jakobsson og han hos Henrik Hermansson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Olsd. 'Dægerdahlen' ble konfirmert i Nes 1796, 15 år gammal: (nr 6: rett til høyre for det understrekne navnet Daniel Peders. Skaalerud:) Lenke Ser ut til at hun ble konfirmert samtidig med sin søster (??) Anne på 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej, Ja, jag tror också att Ingeborg Olsdatter var tjeneste på Olstad i Ullensaker. Jag tittade på länken i samband med ditt inlägg den 23 januari:'I 1801-tellinga var 15-åringen Hans Pedersen i tjeneste på Olstad:LenkeDet skulle tilsi at han var født 1785-86. Det er jo en mulighet for at han var den Hans Pedersen som døde på Svarstad i Aurskog 1853'Jag har även tittat på uppgifterna om Ingeborg Olsdatters och Anne Olsdatters konfirmation i ditt senaste inlägg. Ser du vad det står efter Ingeborg Olsdatters namn, dvs alldeles under platsen 'Daegerdalen' (som står på raden ovanför). Står det Daegerdalen alldeles efter Ingeborg Olsdatters namn, precis som efter Anne Olsdatters? Kanske kan vara ett nedflyttningstecken...?Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et gjentakelsestegn for 'Dægerdahlen' i linjen over. Det finnes en kommunal folketelling/et manntall for Aker 1834: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Åpne filen 'Øvre Romsaas Underinspectorat'. Du finner dem under nr. 348 og 349 under 'Romibraaten' (Rommibråten er skrivemåten nå). Hans Pedersen, 46, Mahler, huuseier, Ingeborg Olsdatter, 54, hustruu, Olava Hansdatter 10. Prøv også denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Tack, detta är mycket intressanta uppgifter...!Olava Hansdatter var född i Vestby ('Fødested: Vestbye'). Familjen måste ha flyttat en del, verkar det som. Men det kanske var vanligt på den tiden?Jag ska ta en närmare titt på de länkar som du skickat. Jag har hittat familjen Hans Pedersen, Ingeborg Olsdatter och Olava Hansdatter. Blev lite nyfiken på om någon mer av syskonen var i 'tjeneste' på någon gård i närheten.Ska även se om jag hittar en bra karta med de olika namnen på platserna (Vestby, Ryenbakken, Volla etc).Övre Romsaas är också en plats, förmodar jag.Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har sett etter Ingeborg i Nes og Ullensaker for årene 1779-84. Hun er ikke døpt i Nes. I Ullensaker fant jeg: 29. juli 1781, 7. søndag etter treenighet: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7640&idx_id=7640&uid=ny&idx_side=-236>LenkeOm dette er den vi leter etter er høyst usikkert.Fant ei Ingeborg Olsdatter i Aurskog 22. september 1848, nr. 47:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej!Stort tack för dessa uppgifter!Jag gick in på de länkar som du skickade. Intressant läsning! Men ibland är det svårt att tyda handstilen.När det gäller länken om Randine: vad står det efter Randine Hansdatter, född i Eidsvold?Läste även under länken där maler Hans Pedersen står som utflyttad till Fedt:LenkeVad står det under själva rubriken, efter utflyttade?Var det vanligt att gifta personer separerade på den tiden, tro? Någon som vet?Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.