Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#23421] Grindheim i Etne. Kan noen gjøre oppslag i Etnesoga bind V s.63?

Recommended Posts

Gjest Gerd Bovold

På leit etter oldefar: Fredrik Andersson f.1851 i Sverige,g.m. Karen Johannesdatter f. 1853 i Rødenes. Sønn, Oskar - f. i Etne 1990 Dette er ham i 1900: Lenke Vil sette stor pris på om noen kunne gjøre et oppslag i Etnesoga for å se om det er samme personer. Ifølge navneregisteret skal det være bind V s.63 Alt har interesse. På forhånd takk! Mvh. Gerd

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er nok samme person, ja. Men f. år for Karen er oppgitt til 1863 i Etnesoga, og de to eldste barna er ikke nevnt. Om Fredrik står det at han 'var rallar som losjerte på Indre Håland eit par år i veganleggstida kring 1890'.

Gjest Gerd Bovold

Takk til deg, Arnfinn! En ting til,- står Karen nevnt med bare et navn? Hvis fødselsåret i boka stemmer har jeg litt mere å gå på enn jeg hadde fra før. Hva er mest å stole på,- bygdebok eller folketelling? Det er jo 10 års forsjell mellom de oppgitte årstall?! :-) Gerd

Gjest Arnfinn Kjelland

Det står Karen Sofie i Etnesoga. Om en skal stole mest på fødselsåret i ei bygdebok eller folketelling er det vanskelig å gi et entydig svar på. Ei bygdebok bygger jo på mange kilder i tillegg til folketellinga, deriblant normalt dåpsinnførselen i kirkeboka.Men i dette tilfellet er nok fødselsåret (1863) fra kirkeboka _da sønnen Oskar ble født_ (1890), altså ikke hennes eget. Da kan det både være en feiltolking av forfatteren eller feilskrift av presten/klokkeren. (Helst det siste, pga. at Etnesoga er skrevet av Norges uten sammenlikning fremste spesialist på historisk demografi - befolkningslære - Ståle Dyrvik, professor i Bergen.)

Gjest Gerd Bovold

Nok en gang takk Arnfinn! Kirkeboka for Grindheim i den aktuelle perioden er bestilt,så jeg håper det gir noen svar å bygge videre på i letinga. Er jeg riktig heldig har Fredrik Andersson fortalt presten hvor han kom fra i Sverige og! Mvh. Gerd

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.