Gå til innhold
Arkivverket

[#23442] Har du skotske aner?

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Har du skotske aner, har jeg skrevet ned en laaaang artikkel under innlegg 21369.Artikkelen sto på trykk i Rjukan Dagblad 15.januar 1946, og er skrevet av Jørgen Bergo, 'Skottene i Norge'.Mye interressant å lese synes nå jeg. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Jeg leste innlegget ditt under 21369 med stor glede. Selv er jeg etterkommer etter både familiene Dass og Wright, begge fra Skottland. Jeg fant Rialf Christian Wright på siden til 'Liv og Svein'. Rialf kom til Norge i 1673, bosatte seg i Larvik og ble forvalter ved Fritzøe verk. Han giftet seg med Kirsten Lavrisdatter Schjerven i 1683. Det eneste jeg har på henne er dødsdato 26.5.1695. Hvor finner jeg mer om de skotske anene? Likeledes med Don Dass. Står det oppført noe sted? Dersom noen har opplysninger mottas de med stor takk. mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kathe Tove.Det var fint at det kom til nytte.Jeg vet desverre ikke hvor du finner mer om dine skotske aner. Får håpe det kan finnes noen som kan være deg behjelpelig.For meg ser det ut som om ingen ting viser seg å være umulig her på Digitalarkivet.Lykke til :)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dette ser riktig ut, men jammen er det mange måter å skrive etternavn på. Er det forresten noen som vet hva et panserkjede er for noe? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Imponerende. Vanligvis legger jeg det jeg har bruk for senere inn på favoritter, men dette tar jeg heller i kontanter eller in natura. Takk for opplysningen Gunn! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei Kathe Tove, I Aschehougs Norges Historie bind 6 (Krig og Fred 1660 - 1780), frå 2007 (første opplag 1996) er det ett glassmaleri, på det er det portrett av Larviksgrevens sagforvalter Realf Wright og hans kone Hanna Mogensdatter. Maleriet er frå 1697. Hanna Mogensdatter må vel være kone nr. 2 til Realf da.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det blir en tur på biblioteket, ser jeg. Etter å ha saumfart alt vi har av leksika her i huset er det naturligvis ingen som stemmer med opplysningen fra Svein.Skal bli artig å se! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.