Gå til innhold
Arkivverket

[#23457] Trondheimskanniken Anfinn Andersson - Soop?

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.Vi får vel fortsette med å registrere at personer som er antatt som av Soop ætt ikke er registrert med slektsnavnet.Hans Olufsen var som tidligere nevnt antatt å være av Soop ætta p.g.a. sønnens bruk av navnet Sophus ved immatrikuleringen. Hans eide heller ikke jord i Sogn.Elias Olsen var angivelig rektor ved T.hj.kat. skole i 1605, dette må da være etter Magnus/Mogens Pedersson Soepi som også (i.h.h.t. innlegg 25) var rektor i 1605, Elias trenger dermed ikke å være født før 1580, dette blir etter Gjertruds død. Han var heller ikke så langt jeg har sett vært omtalt med eller registrert med slektsnavnet Soop.---Anfinn OlufsenNRR bIII s426 – ”Anfinn Olafssøn fik Brev paa Renten af St. Margaretæ Kirke paa Søndmøre, emeden og al den Stund han er in studiis, Kjøbenhavn 3 Juli 1596”NRR bIII s442 – ”Jacob Trolle fik Brev at forhjælpe Anfin Olssøn til Herø Prestegjeld og Kald paa Søndmøre, som nu er ledig efter afgangne Hr. Jens Aalborg, dog at altingest dermed tilganger efter Ordinantsen. Kjøbenhavn 25 September 1596”NRR bIII s485 – ”Jørgen Henrikssøn [staur?] fik Brev aarligen at maa lade oppebære hvis aarlige Rente, som gives til St. Margaretæ Kirke paa Søndmøre, eftersom Anfinn Olafssøn den til des før ham oppebaaret haver, og den at nyde, imedens og al den Stund han er in studiis. Kjøbenhavn 25 April 1597”Han er ikke registrert med slektsnavnet Soop her.Dermed ser det ut til at det bare er ”landskapsarkitekten” Erichsen (se siste 2 linjer i innlegg 25), som gjennom sin tolkning av sørgediktet forfattet av Mikel Mogenssøn, sogneprest i Nærø (tidligere rektor i Trondhjem) over hans avdøde venn prost Kristoffer von Aphelen i 1646, knyttet Anfinn (og Peder) til Soop ætta.--Spørsmålet er da om Nils Soop som ble immatrikulert ved Rostock universitet i Tyskland i september 1594, er sønn av Oluf og Gjertrud siden han ikke er registrert med patronym.--Av tidligere antatt 5 barn er det bare 1 som har brukt Soop, men han hadde da ikke patronymikon.--Faktiske funn i kildene tilsier da at det ikke er grunnlag for å hevde at Gjertrud og Oluf fikk barn i det hele. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

I ei kannikliste som er ført fra 1558 og utetter til 1652 ([url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=11123&s=816&str=>Lenke) er Anfinn Olafson kalt 'Amphion Olai f: Soëpius'. Det er vel då ikkje for dristig å skrive han Anfinn Olafson Soop, og dessutan å rekne han som son av herr Olaf Nilsson i Borgund og hustru Gjertrud Anfinnsdatter Soop?Dette paret må også ha hatt ein son Elias Olafson, nemlig han som arva hustru Thyri Anfinnsdatter (Soop) sitt jordegods. Sjå meir her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I norske våpenbøker fra 2. del av 1600-tallert viser det et fargelagt våpen for 'de Sopper'. Kan det dreie seg om slekten Soop ? Altså at Sopp = Soop ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Igrunnen ikke, for jeg har ennå ikke skaffet meg fotografier. Men jeg har nå levert fotobestilling på våpnene i Nasjonalbiblioteket avd Oslo, og senere til uka bestiller jeg foto av eksemplarene i Det kongelige bibliotek i København.Har noen i slekten Soop bodd i Lærdal ? Jeg tror at to av våpenskjoldene for 'de Sopper' stammer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Vangen kyrkje i Aurland skal noen dekorasjoner, etter sigende, være svært like Soop-slektens våpenmerke. Jeg har også lest at Thyri skattet for odel for Søvde i Lærdal både i 1617 og 1621, i tillegg til bl a i Luster, Aurland, Sunnfjord og Sunnmøre. Legger ved bilde av dekorasjon på prekestolen fra Vangen, men vet egentlig ikke om det er denne det er snakk om. Har også andre bilder.Mvh Arnfrid

bilete0797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal ikke legge meg bort i debatten, for jeg har ikke peiling på slekten, men er dere kjent med dette (aner ikke om det er seriøst): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Legg gjere ut de andre bildene du har ang. Soop slekta, Arnfrid. Denne sognepresten til Selbu og Nerøy Anfinn Andersen Soop skulle bli min 11 tipp, hvis de mest benyttede kildene er riktig. Legg gjerne med kilder hvis du har.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan Kåre: bildene er kun fra nevnte kirke, ikke noe annet, så send evt e-postadressen til affi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har MANGE bilder fra nevnte kirke + en del fra Undredal kirke (Skandinavias minste). Men jeg er ikke så sikker på at dette forestiller våpenet til Soop. Det er mange kirker som opererer med vase og blomster, som egentlig er et symbol for jomfru Maria.Bildet jeg legger ved er fra oppkjøringen fra Undredal, som er et av de flotteste stedene jeg har besøkt!

bilete0798.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Legg merke til at jeg klarer å få inn et bilde her uten at du som skal lese det må gå forlenge sida til høyre!! :-)Du må bare lagre bildet som om du skal sende det som e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå skal jeg forsøke å legge inn det som i ei bygdebok er ment å skulle forestille Soop-våpenet.

bilete0800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og dette er fra Undredal kirke, og har sikkert ikke noe med Soop å gjøre (men det er det vel heller ingen som har påstått).

bilete0803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå legger jeg inn en skisse jeg har gjort som er tilnærmet lik slekten Soop sitt våpen i Hirtzholms våpenbok (som er uten hanker på vasen)...

bilete0804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

... og ei skisse jeg har gjort etter fru sogneprest Seip si tegning av Zacharis Christopherssøn Holck sitt 'våpen' i Veøy krike. Jeg har utelatt den masteløse 'holken'.

bilete0806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvordan kan du klart å lage tegningen i innlegg 42 (tegning fra Hirtzholms våpenbok) - for finnes egentlig Hirtzholms våoenbok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har forøvrig hengt originale våpenskjold fra middelalderen i Rikkheim kirke i Lærdal, disse ble avmalt omkring 1680/90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 44: Det henvises et sted (der Soop-våpenet vises) til Hirtzholms vaabenbok, Univ.bibl. ms. 4to nr. 597.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

okjeg er i det siste kommet i tvil om denne våpenboken virkelig kan kalles Hirtzholms. Vi vet at Terkel Klevenfeldt eide den, og at den bygger på Hirtzholms samlinger, men jeg tror ikke boka som sådann var eid av Hirtzholm. Jeg kommer tilbake til dette siden (i en våpenbok-utgivelse). Våpnet til 'de Sopper' fra Rikkheim kirke var visst det samme, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tore, vet du om noe fra gamle Rikheim kyrkje i Lærdal er tatt vare på, og evt hvor det finnes, lokalt museum eller annet sted?Kvitrud skriver vel at Hirtzholms våpenbok skal finnes i de Thottske saminger i Kbh, men jeg har ikke funnet dette nevnt under Det Kongelige Bibliotektes sider. Uansett er ikke de Thottske samlinger digialt søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en våpenbok i KB Thottske samling 4o nr. 1895: 'En Samling norske Vaabener'. ca 209 våpenbilder. Denne våpenboka er en av de jeg er i ferd med å bestille digitale fotografier av. Men jeg har enda ikke undersøkt teksten og disposisjonen i denne boka til å kunne avgjøre av hvem og når den er laget, bortsett fra at den er eldre enn midten av 1700-tallet.Originale skjold kjenner jeg ikke til, kun avmalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nettopp sjekket de Heibegske samlinger og der ser ikke ut for å være noe fra Rikheim kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.