Gå til innhold
Arkivverket

[#23516] vigsel Anne Hansdtr och Ole Hansen Kjus, Skedsmo samt Hans Hansen o Anne Mate

Gjest Birgitta R Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgitta R Larsson

Jämför tema 23336.Jag söker efter föräldrarna till Anne Hansdatter, född 1821 i Raaholt, Eidsvold S og Pg, Norge. Hon hade enligt min farmor fem syskon: Peter (ibland står det Peder och andra gånger Ole Petter i källorna) Hansen Raaholt, Hans Hansen i Amundrud, Randine Hansdatter Holmerud och Olava Hansdatter. Jag har fått stor hjälp av en Eidsvoll-kunnig person, som även tipsat om att om vi finner uppgifter om vigsel för Anne Hansdatter (troligtvis i Skedsmo), kan vi även finna vilka som var föräldrarna till de sex syskonen.Enligt folketelling 1865 för Skedsmo socken: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60231&variabel=0&postnr=2210&fulle=true&spraak=n>Lenke Enligt folketelling 1875 för Skedsmo socken: LenkeÄven systern Olava återfinns i folketelling 1865 för Skedsmo socken:LenkeOle Petter Hansen Raaholts syster Anne finns omnämnd i Skedsmoboken III (som jag fann på Eidsvoll bibliotek cirka 1994). Anne Hansd. var enligt denna bok född på Raaholt i Eidsvoll 1821 och dog 1880. I folketellingen för Skedsmo 1865 finner man uppgifter om Anne Hansd. född 1821 på Raaholt i Eidsvoll (Eidsvold Pr.gjeld), d. 1880 och hennes man Ole Hansen Kjus, f. på Kjus i Skedsmo 1825, d. 1904. samt deras första 6 barn (Hans Olsen Ryenbakken (1850-1949), Christian Olsen Sörum (1853-1936), Inger Birgitta Olsd. Kjus (1855-1929), Ole Petter Olsen (1858-?), Johan Martin Olsen Kjus (1860-1869) och Arnt Olsen Kjus (1863-1869). (De fick senare ytterligare ett barn Helga Marie Olsd. Kjus (1867-1869).Annes bror Hans har troligtvis också gift sig i Skedsmo:brodern Hans Hansen som selveier på Amundrud, gardsnummer 128 bruksnummer 6. 1865: Lenke1875: Lenke1900:LenkeDatter Inger Marie var født på Kjus i Skedsmo: LenkeSønnen Hans Petter: LenkeHans Hansen døde 1879:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitta R Larsson

Hej igen! Såg nu att jag glömt att nämna att Anne Hansdatters femte syskon hette Gulbrand Hansen. Mvh, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.