Gå til innhold
Arkivverket

[#23554] Eberhard Liliendal i Bergen

Gjest Bo Wallin
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Askautrud

Ja, på minussiden er vel alle flyttingene, noe som ofte gir oss store, av og til fullstendig uoverkommelige utfordringer. Slik sett gir databasene vi har tilgang til via Internet i dag helt nye søkemuligheter, og disse gjør at vi nå ofte på en mye enklere måte kan finne igjen folk som har flyttet.En kilde til opplysninger om Apollonius Liljedal er en artikkel i 'Norsk Slektskalender', Bind I, utgitt av Norsk Slektshistorisk Forening, ved Gustav E. Raabe, Oslo, 1947.På side 115, er hans etterkommere omtalt i en artikkel med tittel ”Liljedahl”. Her sies det om Apollonius: '...f. ca. 1734, antagelig i Helsingør,…' og '...kom som skreddersvenn til Vik i 1755...'. Det sies ikke noe om foreldre for Apollonius eller om evt. slektskap med Eberhard i denne artikkelen.Eberhard Liljendahl er nevnt som ”skrædersvend” når han gifter seg i 1757. Men senere, ved dåpen til datteren Ingeborg Marie i 1765, nevnes han som ”urtegaardsmand”.Apollonius drev jo også litt 'hagearbeid' i Vik i Sogn! Hvis faren hans var gartner i København, slik det sies på NRK sine websider, så kan det jo være lett å forestille seg at Apollonius også er født der. Kanskje Eberhard også kan finnes døpt i København?Dette 'hagearbeidet' samt ”skreddersvend”-tittelen synes i alle fall å være to av flere fellesnevnere for Eberhard og Apollonius.I tillegg skal jeg nevne at Slektskalenderen også sier at kilden for artikkelen er: 'Manuskript utarbeidet av prost Gregor Elisæus Barman, 1942. Dansk Personalhist. Tidsskrift 1.R.2.B., 6.R.5.B. - Arkivstudier ved overlærer Jon Laberg, Minde, Bergen.'. Jeg har ikke sett noe av dette materialet, men referansene til DPHT skal jo være mulig å finne.Er det noen som kjenner til arbeidene til Barman eller Laberg?Og, det er vel Gregor Barmans slekt vi finner noe om her: Lenkemvh Jan Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er Barman si bok eg byggjer på når eg hevdar at dei var brør. Eg har ikkje boka sjølv, men meiner å hugse at det var godt belagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Takk for svar, Aase.Jeg vil lete og se om jeg kan finne ut om Barmans arbeid er tilgjengelig noe sted.Jeg ser ikke bort fra at vi likevel må til danske kilder for å finne opphavet til Eberhard (og Apollonius).Kildene i Bergen antyder hvertfall at vi skal lete etter en eller annen Hans som far til Eberhard. Jeg har hittil ikke sett noe patronym for Apollonius i Vik. Tiden får vise om vi finner ut av dette.Selv om vi vel egentlig forlot Kongsberg-linjen, så tar jeg en liten digresjon tilbake dit. Siden dette ikke er nevnt tidligere i temaet, så skal jeg referere hva jeg fant for Sophie Schaars dåp der:Kongsberg kirkebok 1721-1743, nr. 2A, (papirkopi, side 76), 1729, die 29 Martii Johan Daniel Schaars datter Sophia Hack fad: Madame I(ffers?), Caren Lunds, A--- Svabe, Inspecteur Duval, Hendrick Jacob Kahn.Så hun var faktisk døpt 'Sophia Hack'. Det kan jo være verd å merke seg.Moren er ikke nevnt, men fadderen 'Caren Lunds' er vel barnets tante på morssiden, Karen Olsdtr, Mathias Pedersen Lunds kone.Kongsberg Statsarkiv anbefales! Stille og rolig (bare 3 pers. på leserommet i går) samt masse litteratur i bokhyllene, også endel standardlitteratur og noe bygdebøker fra hele landet.mvh, Jan Ove A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Så vidt eg kan minnast, meinte Barman at far til dei to brørne (familietradisjonen i Vik meinte at der var endå ein, ikkje namngjeven, i Noreg) heitte Johan/Johannes/Hans; alt som kjent former av same namn. Apollonius brukte Johan på sin son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Ove Askautrud

Jeg har sett på skiftet etter lensmannen Johan Eberhardsen i Skjerstad. Der er det nevnt en del sølv, bl.a. noe merket med E H R.Ja, jeg leste en R til slutt og ikke en L som jeg ville forventet ut fra den antatte fars navn (Eberhard Hansen Liliendal). Bokstaven syntes klar for meg.Jeg bestilte også DIS-Saltens skifteregistreringer for å se hvordan de som har gjort disse registreringene hadde lest dette. Og, joda, de hadde også lest en R her.Dette kan jo være verd å merke seg for de som vil lete videre. Det kan imidleritd ved skiftet være foretatt en feilavlesing av merkene på sølvet, men det kan jo også være at vi skal lete etter en far Eberhard Hansen R????.Hvilke teorier kan gis om hva en eventuell R skulle kunne være en forkortelse for?Jan Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Foreldrene til Apollonius Liliendahl (1734 - 1814) og Eberhard Liliendahl, skal etter ei uprenta slektsbok i Vik i Sogn (eller fra en bibel i privat eige der) være Johan Benjamin Liliedahl, gartner i København og Benthe Mattisdatter Draabye (ho var vel fra Sjælland i Danmark).V. h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det er en familiebibel, har sett og lest kopi fra side i den, var fam Liljedahl i Vik i Sogn som skrev inn ulike opplysninger om fam. medlemmer der, så det er korrekt.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Har det ikkje frasmfor meg nett no, men var enten Apollonius Liljedahl, f.1806 eller far hans som skrev om forfedrene der.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det står også at Johan Liliedahl var 'en ærlig og bladerfigen mand'. Det betyr vel at han kunne lese og skrive kanskje ?V.h. Svein.Apollonius og slekta hans er jeg også etterkommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gjennom kven? Berre artig å vite kor nær i slekt vi er.. Apollonius f.1806 var bestefar til min bestefar Apollonius Rosenlund f.1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Apollonius f.1806 var far til Gyrid Liljedahl f.1834, g.m. Botolf Åmundson Hopperstad f.1824. Gyrid og Botolf var foreldre m.a. til Åmund Hopperstad f.1859 s. var gift m.Jensina O. Stadheim f.1866, dei var foreldre til Botolf Å. Hopperstad, f.1891 som var min bestefar. Altså var du og mi mor firmenninger, ikkje så veldig langt uti altså. Jeg har bilde av Apollonius, Botolf f.1824 osv. Men mangler av Apollonius si kone Brita Olsdtr. Hopperstad (1809-1889)og av Gyrid Apollonisdtr. Liljedahl (1834 - 1907).V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Eg har bilde av Apollonius Liljedahl Rosenlund f.1862 i fotoalbumen min, sidan han var søskenbarn til oldefar, finnes det fotografi av mor hans; Gjertrud A. Liljedahl og Johannes Rosenlund i Leikanger ? Hadde vært kjekt om nokon kunne lagt det ut på siden her. Blir kjekkere når me veit korleis folka såg ut også. Ellers har me vel også slekt på Finnås, bømlo gjennom kona til første Apollonius ; Mette Marie Harboe. Hun var datter til Benjamin Pederson Harboe (klokker på Finnås) og Anna Catharine Hansdtr. Wadbech 1701 - 1736.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Eg har m.a. bilde av oldefar Åmund og kona som jeg kan prøve å legge ut her senere om nokon vil sjå. Ellers skal det vera bilde av Mette Maria Johansdatter Liljedahl, f.1808 (syster til Apollonius. Er vel i fotoarkivet på nettet og har vært vist i bladet 'Pridlao' i Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Dtr til Apollonius f. 1806, Gjertrud f. 1832 fekk i 1853 sonen Iver m/ Sjur Anderson Hopperstad f. 1824, iflg Ætteboka for Vik i Sogn, utg. 2008, s. 188. Forfattaren av Ætteboka, Gudmund Balvoll, skriv at han ikkje veit kvar Sjur dødde hen, 'blir borte for oss'.Har Aase eller Svein (eller andre i BF) nokre tankar om kvar Sjur 'enda sine dager' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I følgje Rasmus Sunde si bok om utvandringa frå Vik gjorde han som så mange andre 'uforvarande' fedre fråbygda - emigrerte, i 1854. Men han er ikkje i lista over dei som han har funne opplysningar om der borte.Du finn han omlag midt i kolonna til høgre her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Jon.Ivar Liljedahl, f.1853 eller 'klokkar - Ivar' (som han vart kalla), var skomaker og bonde. Han flytta til Borgund ved Ålesund, gift med ei som heitte Kari.Interessant om Rosenlund fam. Aaase.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Prøver å legga inn eit fotografi av Åmund Botolvson Liljedahl, f.1859. Bildet var skadd slik at venstre auga ikkje viste, så jeg kopierte det høgre auga og limte inn og fiksa på det.V.h. Svein

bilete9484. mor vargyrid liljedahl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.