Gå til innhold
Arkivverket

[#23573] Reiseruta frå Vinje til Kristiania 1882

Gjest Aanund Olsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Aanund Olsnes

I eit tidlegera innlegg (tema 19889) skriv Dag T. Hoelseth, Oslo m.a. fylgjamde 16.02.2004 21:20 (5)'Mitt andre spørsmål er av mer spekulativ karakter, men vet noen med kjennskap til Telemark hvordan man vanligvis kom seg til Kristiania fra Vinje? Fantes det skyssvogner på den tiden (1882)? Eller kan man tenke seg at emigrantene slo seg samen om en hest og kjerre, eller fikk en til å føre dem hele eller deler av veien på den måten? Alternativt tog fra Larvik (ikke den mest sannsynlige ruten, men toget fra Larvik til Drammen ble åpnet okt. 1881, fra Skien til Larvik først nov. 1882)? Historiestudiene på Blindern brakte meg aldri ned på et slikt detaljnivå da jeg tok norsk emigrasjonshistorie som delemne på hovedfagseksamen...Til dette kan ein svara at dei sannsynlegvis reiste med hest og kjerre til Skien, og med båt derifrå til Kristiania. Skyssvogner i rutetrafikk har eg aldri høyrt om, så dei måte nok stå for køyrereidskapen sjølve.Etter at Telemarkskanalen vart opna i 1892, var den vanlege reiseruta båt frå Dalen til Skien, ny båt frå Skien til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.