Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#23608] Hvem var Iver Thorsen Osestad i Hedrum?

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Den 20 februar 1757 døpes Hans Iversen i Styrvold kirke i Hedrum. Hans far var Iver Torsen Osestad. Hans faddere var: Pernille Holt, Siri Hvare, Carl Hvare, Ole Haugen. Hvem var denne Iver Torsen Osestad. Jeg har notert meg at han var kjøpmann i Larvik? Hvem var mor til Hans og hadde han søsken?Jeg finner en Iver Thorsen gift i Hedrum 20 juli 1753 med Enken Bodil Nielsdatter Nou. Er dette far til Hans Iversen?mvh Jørn Olsen

Gjest Kristian Hunskaar

Styrvold kirke er i Lardal, men presten i Hedrum har tydeligvis blitt underrettet om dåpen, og han har ført den inn i kirkeboka for Hedrum. Der er ikke farsnavnet (Torsen) oppgitt. Har du kikket i kirkeboka for Lardal og funnet det der?Kjøpmannen Iver Torsen i Larvik levde, så vidt jeg husker, på 1600-tallet, så det må være et feilspor.Når det gjelder den Iver Torsen som ektet Borild Nilsdatter i 1753, bosatte han seg på Nau i Hedrum. Det er derfor svært usannsynlig at han skulle nevnes til Osestad i Hvarnes (som er et par mil fra Nau).Ellers hadde vi på denne tida også Iver Torsen på gårdene Asbjørnrød og Haugen i Hedrum (ikke Haugen i Hvarnes!), men det kan ikke være dem heller. Andre I.T. finnes ikke i Hedrum i 1762, så han må være død eller utflyttet.PS: 16/5-1756 begraves i Hedrum en Hans Iversen Osestad, 1 år 18 uker gml. Hans dåp har jeg aldri funnet i Hedrum. Det må nok være en annen sønn av Iver Torsen.

Gjest Jørn Olsen

Takk for svaret. Det jeg har av kilder er Kirkebok Hedrum nr 1 1751-1785 side 26 og Hedrum bygdebok bind 3 side 865. Jeg er ikke sikker på hvor jeg har navnet Torsen fra og ikke det at han var kjøpmann i Larvik heller. Det med kjøpmann er slik jeg skjønner deg feil. Jeg har bare notert disse kildene. Kirkeboken i Lardal var det sikkert lurt og kikke i. mvh Jørn

Gjest Kristian Hunskaar

Tror ikke jeg har sett verken Torsen eller noe annet farsnavn på ham. Det hadde vært morsomt å få bragt klarhet der! Si fra hvis du finner ut hvor du har Torsen fra - tror ikke bygdeboka har det (her kan jeg selvsagt huske feil).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.