Gå til innhold
Arkivverket

[#23614] Navnet Frøiling/Frøyling/Froeling, Kongsberg ca. 1800


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg vet ikke om dette er samme familier, men jeg har en som heter Frantz Frøling bosatt i Trondheim. Barn: 1.Abel Maria Frantzdatter Frøling, f.1612 d.1683,bosatt i Trondheim.2.Jacob Frantzen Frøling,fogd i nord-trøndelag.3.Lorentz Frantzen Frøling,magisterpresident i Trondheim fra 1665-1671.4.Henrik Frantzen Frøling,fogd i Tromsø.5.Juditha Frantzdatter Frøling,rådmannsfrue i Trondheim.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Ørjan. Dette var også interessant. Det ser ut til at det er flere muligheter til å finne forfedre av Frøiling/Froeling/Frøling familie i Norge. Leter fortsatt etter forbindelsen. Ser ingen som kan passe med disse barna i første omgang. Det er likevel flott med innspill fra forskjellige kanter. Plutselig en dag kan brikkene falle på plass. Hilsen Gunn.Til Mette! Litt artig at jeg kom over den feilskriften. Det er en skikkelig arbeidskrevende jobb med de gamle kirkebok og folketellingsdokumenter. Ikke lett å tyde den gamle skriften alltid. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Gunn...Når det gjelder skiftet etter Jon Frøling på Ytterøy er det kanskje best å henvende seg direkte til Statsarkivet i Trondheim for å få ut kopi av det...Adresse/e-mail adresse opp dit finner du under nyttige lenker og videre under Arkivverket. Eller du kan jo også gå rett inn på nettsidene som de har...Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! For et par dager siden var jeg på besøk i Bærum hos familie. Der fikk jeg låne med meg en bunke med gamle tidskrifter fra NORSK SLEKTSHISTORISK FORENING. Jeg fant her en artikkel i BIND XXII-HEFTE I. som handler om Frølich-slægt fra Kongsberg. ' Lidt om Frølich-slægt fra Kongsberg' af skovridder Sv. Bang. Her er mange opplysninger om mine forfedre som kom fra bergvergsmiljøet . Jeg holder på å skrive av artikkelen, og hvis noen andre har Frølich/ Frøiling-slekt kan dere gjerne få kopi av artikkelen, når den er ferdig. Her finner jeg igjen faddere ved de nevnte dåpene før i debatten. For meg var det kjempefint å finne denne kilden, i artikkelen i 1969 Tidskriftet. Mvh. Gunn Huglen.(e-post ghug@frisurf.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Elias Johan Hermanson Frølig gifter seg 27 nov 1761 med Christine Sophie Hansdtr. Rytter (ref innlegg 10). De var det første paret som ble viet i 'den nye' Kongsberg kirke.Christine Sophie (dpt. 5 nov 1740) var datter av Hans Johannesson Rytter og Anne Christine Trulsdtr. Falchenberg (gift på Kongsberg 16 apr 1735).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Odd K.Stuvstad. Opplysningen om giftemål for Elias Frølich og Christine Sophie Hansdatter,Rytter, står det om i den artikkelen jeg har kopiert. Opplysningen om hennes foreldre hadde jeg ikke.Det er nevnt at Elias Frølich og Sophie skulle ha 10 børn i følge Lassens samlinger i riksarkivet. Si fra hvis du ønsker kopi av artikkelen fra Norsk slektshistoriesk tidskrift. Min e-mail adr. er ghug@frisurf.no mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Da må jeg sjekke Lassens samlinger. Hadde tenkt å ta med barna til Elias og Christine Sophie i mitt forrige innlegg, men fant ut at jeg ikke hadde lagt disse inn i databasen på min PC. Måtte derfor lete litt i mine papirnotater.Jeg har bare funnet 9 barn etter Elias og Christine Sophie. De jeg har funnet er: 1. Christine Eliasdtr. (dpt. 20 sep 1763-beg.14 nov 1763, 2 mnd. gammel) 2. Johannes Eliasson (dpt. 27 nov 1764) 3. Christine Marie Eliasdtr. (dpt. 11 aug 1766) 4. Anne Margrete Eliasdtr. (dpt. 9 jul 1768) 5. Lars Eliasson (dpt. 1 feb 1770) 6. Hans Eliasson (dpt. 18 sep 1771) 7. Henrica Eliasdtr. (dpt. 7 okt 1774-beg 29 apr 1780, 5 1/2 år gammel) 8. Elen Dorothea Eliasdtr (dpt. 7 okt 1774) 9. Frederic Wilhelm Eliasson (dpt. 5 aug 1777)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du få sitatet fra artikkelen med de barna som er nevnt der:' 3 slektsled. Elias Frølich ( 2.slektsled 1.) havde i følge Laaasens samlinger i riksarkivet 10 børn. Af disse skal i forbindelse med denne redeggrelse blot nævnes: Henrica Frølich døbt 7 okt 1774,i Kongsberg og død udi Koper 1780, begravet 29 apr 1780, Kongsberg. Fredrik Wilhelm Frølich ( 2. slægtled 2.) var barnløs. Elen Dorothea Frølich ( 2. slægtlæd 3.) havde i sit ægteskab med Ole Ingebrethsen ,4 døtre. a. Anna Johanne, døbt 25 mai 1774 i Tønsberg , Vår Frue, død 1782 og begravet 1 okt 1782 i Tønsberg. b. Christine Winter, døbt 9 jan 1766 i Tønsberg, Vår Frue. Hendes videre skæbne kender jeg undu ikke. c. Frederikke Wilhelmine Frølich , døbt 26 sep 1768 i Tønsberg , Vår Frue, død 1853 og begravet 14 nov i Hjørring. Gift med Hans Listrud, 6 jan 1792 i Eidsvold. d. Karen Henrica døbt 4 apr 1772 i Tønsberg , Vår frue,20 des død 1808 på Langsæter i Trøgstad, gift, 23 jun 1799 med prokurator Søren Hvorup ( 1757-1818) Henric Frølich ( 2. slæktled 4.) `s skæbne kendes indtil videre ikke. Hvis du har mange opplysninger om Frølichfamilien ville jeg gjerne ha dem. Alt er av interesse. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.