Gå til innhold
Arkivverket

[#23671] Hva kan dette være (bilde av gjenstand)?

Gjest Rolf Steinar Bergli
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Steinar Bergli

Denne gjenstanden er mottatt ved Lindesnes Bygdemuseum, uten at noen har kunnet fortelle hva det er eller har blitt brukt til. Kan noen her fortelle hva dette kan være for noe? Den er om lag 35 cm lang.Ikke akkurat direkte relatert til digitalarkivets materiale, men historisk er det jo!På forhånd tusen takk!bilete0125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Dette blir nesten som 'Fleip eller fakta', men jeg lar det stå til: Jeg har et vagt minne av at det lå igjen noe slikt etter oldefar, som livnærte seg som skomaker på sine eldre dager. Jeg tror det er en slags rasp som ble brukt til å pusse 'trebånner' innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Er det ikkje ei rasp eller ei fil til å raspe eller file kanten av lærsålen etter at sålen er sydd eller plugga fast under skoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg mener det er en rasp som ble brukt til å fjerne treplugger som gikk inn i skoen når den ble halvsolet. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ja, det er ei skorasp! Jeg har vært med og halvsålt sko for 60-70 år sia, og da brukte vi ei slik ei for å få bort spissen av skoplugg som stakk opp gjennom sålen. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.