Gå til innhold
Arkivverket

[#23753] Johan Christian Johansen f.1846-50 Sandar


Gjest Gerd Åby Bjerkestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Jeg leter etter anene til min oldefar Marthinius Johansen f. 22.9.1882 på Vestre Næss, Sandar. Han ble født utenfor ekteskap. Barnets far oppgis i kirkeboka for Sandar å være: ungkar, matros Johan Christian Johansen Bø f. 1846. I folketellingen for Sandar 1875 finner jeg under Bøe; Loserende, ugift, sømann Johan Christian Johansen?? f. 1850 i Sandeherred. Jeg finner ikke Johan Christian i verken 1865 eller 1900 tellingen. I kirkeboka for Sandar NO248 finner jeg Johan Christian Johansen f. 26.mai 1849, døpt 17.juni 1849. Siden fødselsåret variere såpass mye er jeg litt usikker på om jeg har funnet 'min' Johan Christian. Jeg finner ingen andre spor etter han i kirkebøkene. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om jeg er på rett spor? Hvis han døde på sjøen, hvor ble han da registrert? Finnes det noen registrering over sjøfolk som dro ut fra Sandefjord i denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Gerd!Jeg har sett på dåpen til Martinius, foreldre og faddere. Alle er fra Nes og Holmen ved Goksjø i Sandar. Jeg legger inn en lenke til Idde (Ida)Andrine Johannesd.’s foreldre. På side 186 i bind 1 av Vilhelm Møller’s SANDAR, er disse omtalt. LenkeNes Vestre 158/1: Johan Abrahamsen, gift med Marthe Ellefsd. f. 1823 i Hedrum. Barn:(1) Idde Andrine, f 1845, som fikk sønnen Martinius, f. 1882.(2) Maren f. 1847, ugift.(3) Abraham, f. 1848, ugift.(4) Hanna Sofie, f. 1858, d. 1939, g. m. Paul Olsen, Valby, Tjølling.(5) Marie, f. 1860, ugift.De ugifte søsknene beholdt gården inntil Abraham døde 1917.Jeg har ennå ikke funnet dåpen til Johan Kristian.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Hei KjellTakk for at du har tatt deg tid til å se på dette. Imidlertid er jeg kjent med Idde Andrines Johannesdatters forfedre ganske langt bakover. Hennes foreldre kom flyttende til Vestre Næss fra Hellenes-setra i 1859, og det finnes mye om anenen i bygdebøkene.I dåpen til den Johan Christian Johansen som er født 26.5.1849 er far: Johan Christian Hansen, skomaker. Født 24.11.1819 i Mariager i Danmark. Han finner jeg både i 1865 og 1875 tellinga for Sandar/Sandefjord. Mor er: Maren Andrea Gulbrandsdatter f. 1821. Finner henne ikke i folketellingene for 1865 eller 1875, men Johan Christian Hansen er nevnt som gift i -65 og enkemann i -75. Kjenner aner bakover på begge disse personene.Det er om den Johan Christian Johansen f. 1849 som jeg har funnet i kirkeboka er den samme som bor på Bøe i -75 og oppgis som barenfar i -82 jeg gjerne skulle hatt en bekreftelse på. Jeg vet lite om Maren Andrea og Johan Christian Hansen og deres sønn Johan Christian.MVH Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Fint at du har lagt ut det du har funnet ut. Post 36. 1849 kan være riktig. Når det gjelder sjøfolk som døde på sjøen blir de vanligvis ikke registrert i kirkebøkene, men jeg har sett at ved kjende forlis er det notater.jeg så i Hedrum Kirkebok at idde Andrine var født i Hedrum 21.11-1845, og døpt 25.01-1846.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Takk! Ja, jeg tror jeg har den riktige mannen. Jeg har ikke funnet andre med det navnet i folketellingene eller i kirkeboka for den aktuelle perioden. Skulle ønske det hadde vært noen flere spor etter han, men jeg kan prøve på Statsarkivet å sjekke registrering av sjøfolk og evnentuelt granske kirkebøkene enda grundigere for å se om jeg finner noe om denne personen som taler imot antagelsen. En fjern slektning har hørt av sin bestefar at de hadde danske aner, og det styrker antagelsen om at dette er den riktige personen. Hans far var født i Danmark, og jeg arbeider nå med hans aner. Har fått noe hjelp av DIS-Danmark. Jeg likte ikke helt at han oppgis å være f. 1846 ved dåpen til Marthinius, mens jeg finner han f.1849 under dåp i kirkeboken. Men jeg har jo sett mange tilfeller på at alder er unøyaktig oppgitt i kildene, så det er kanskje ikke grunn til å reagere så veldig på det. MVH Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved konfirmasjonen til Martinius kan det være ytterligere verdifull informasjon om faren. har du sjekket den?Dødsfall på personer hjemmehørende i sognet, men som er døde andre steder, skal være registrert av lensmannen. Lensmannsarkivene kan være verd å kikke i.Kan dødsfall konstateres, kan man gå videre til skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Tusen takk for tipsene. Jeg skal ta meg en tur til Statsarkivet snart og sjekke dette ut. Lensmannsarkivene var en ny og ukjent kilde for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.