Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#23909] Kilderegistrering - 'Bet.' hva slags handling er det??

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

I kilderegistreringa for Ytterøy prestegjeld har jeg nå kommet til 1787 og en ny prest. Han har en handling som han forkorter med 'Bet:' som gjelder for begge kjønn. F.eks: 'Bet: Ole Lars: Saltvighavn 2. Ane Tørritsdr Nachstad', 'Bet: gl: sengeliggende Berit Brustad', og 'Bet: Ingebor Nilsdr Biørvig, 2. Anne Olsdr Jørstad'. Samme person kan også bli 'Bet:' flere ganger i løpet av samme år. Jeg har vært inn på tanken at det kan være en form for fattigutbetaling men er litt usikker fordi den vanlige 'fattigtolden' fortsetter å bli betalt ut vår og høst til sognas fattige. Er det noen som har vært borte i dette ordet/forkortinga før og som veit hva det betyr. Mette

Gjest Alexander Lange

Tror nok Otto har helt rett i at Bet. står for betjent.Se f.eks. denne avskriften av Skjervøy kirkebok 1758 til 1760: http://ntrm.no/text/view/1994.html.'d. 17 April: betjent i huuset Anna Pedersd: og Elen Nielsd:' 'Dom: 19 à Trinit: kjerke tjeneste.Confit: 202 Msker, efter Prædi. betjent et Mske paa sin sygesæng.'Betjent ser ut til å bli brukt primært om syge eller svage.

Gjest Endre Holten

Når prestene ble tilkalt og måtte ut i oppsøkende virksomhet het det at de var i 'sognebud' De kom da hjem til de som var uføre eller sengeliggende så de ikke kunne komme i kirken. Særlig når noen i menigheten lå på dødsleiet, så de kunne få alterens sakramente og et gudsord med på veien. Jeg har et eksempel fra 1655, da to brødre kom i slagsmål, og den ene ble knivstukket slik at han døde.I rettsreferatet sies det at presten ble tilkalt og kom om ettermiddagen og fikk gitt den døende nadverden. I kirkebøkene står det oftest 'betient N.N. o.s.v. Her er det da forkortet til Bet.Mvh. Endre.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.