Gå til innhold
Arkivverket

[#23950] Johannes Johannesen Strand, gift med Olive Halvord. Qvamme.Farfar fogd A.Strand


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg prøver meg igjen. Hvem var Johannes og Andreas Strand?????Denne gangen har jeg funnet litt data. Til opplysning for andre som leter etter slekter i Alta:Alt ligger ikke på nettet, og heller ikke i kirkebøkenebøkene på biblioteket. Vielsen til Johannes og Olive sto kun i minestalboken på microfilm, og dåpen til barna fant jeg på en rull sammen med kirkebøker fra Tromsø by. Jeg fant mange nye data i dette materialet.Fogden Andreas Strand i Alta fant jeg i historieverk bind 1,og på statsark.Tromsø.'Den engelske trusselen førte til at befolkningen i Finnmark for første gang organiserte seg militært. Allerede i 1804, dvs. før Danmark-Norge kom med i krigen, hadde fogd Strand på Kongshofmark(det lå i Bossekp i Alta) utarbeidet lister over våpenføre mannskaper mellom 16 og 50 år, som var istand til å verne -Hjem og Arne'. Lensmannene ble utropt som militæære ledere. I Alta ble lensmann Strande og arrestforsvarer utpekt, men her skulle fogden selv ha overkommandoen.I følge mine private notater dør Andreas Strand i 1807 i 'Svartedauen', en pest som herjet Alta.Skifte:Andreas Strand, Bossekop Alta 1809-1818Og militært skifte:Andreas Jonsen kystverner Grundreis, Nordlænding 1811-12Kan dette være samme mannen tru?Hans barnebarn het Johannes Johannesen Strand, og det sto dersverre ikke når eller hvor han var født, men hans far het også Johannes Strand var det oppført på vielsen. Og hvis Andreas Strand er hans farfar må vel hans sønn hete Johannes Andreassen Strand.De barna jeg kunne finne etter Johannes og Olive var:Maria Johanna født 22 juli 1847, og Peder født 30 juli 1850. Jeg vet at det skal være en sønn til, i hvertfall.Hendrik, men han fant jeg ikke.Men jeg finner han som fostersønn hos broren til Olive, Ole Halvorsen (Qvamme er utelatt)Og Olive finner jeg losjerende hos broren Anders Halvorsen. Det står og at ho eier jord og at ho er blitt enke.Navn brukt i Strandslekta er: Ingvald, Lauritz, Gullik, Ansgar, Hendrik, Johan, Laura, Lovise, Petra, Helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.