Gå til innhold
Arkivverket

[#23962] Slekt i Blomskog, Värmland, Sverige ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Vik

Gustav Wilhelm Nilson f. 4.des.1840 i Blomskog. Sønn av Nils Anderson Bråtnes f. 9. juli 1815 og Anna Maria Halvarsdatter f. 4. mai 1814. Han er min manns oldefar.Gustav kom til Norge og Toten den 7.11.1868. Han var bl.a. kirketjener i Eina kirke fra 1892-1918.Hans aner bakover i Blomskog vet vi lite om, så denne 'Blomskogsboken' vil vi gjerne kjøpe.Mvh. Bjørg Vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Bjørg. Jo din manns slekt finnes nok i boken, kanskje på en litt annerledes måte enn dere hadde tenkt og håpet.Nils Andersson og Anna Maria Halvardsdotter står ikke der som ektepar. Da gikk jeg på farsnavnene, og faren til Nils kan jeg heller ikke finne.Foreldrene til Anna Maria derimot de fant jeg, nemlig Halvard Segolsson i Poserud, Ekenäs. Han var født i Åmål i 1777 og død i 1860. Dermed finnes ikke hans foreldre i boken. Halvard var gift med Kerstin persdotter i hennes 2 ekteskap. Hun var født 1775 i Edsleskog, så dermed finnes heller ikke hennes foreldre i boken. Halvard og Kerstin hadde i flg boken 4 barn. En av disse var jo da Anna Maria. I flg boken er hun født 4-5-1814 og hadde sønne Gustaf Vilhelm Nilsson f 4-12-1840. De flyttet til Torskog, og gjenfinnes dermed heller ikke i boken. Det står ikke noe om at hun var gift, eller hvem som var far til barnet.Anna Maria hadde altså 3 søsken. 2 av de flyttet også til Torskog, mens en nemlig Lisa f 1816 ble gift i Blomskog, Ekenäs, og hennes familie kan følges i boken. Når vi da kommer til det som Lisas etterkommere er din manns firmeninger, så finnes en del konfirmantbilder av dem.Dette som jeg har skrevet her er overfladisk, det står en del mer i boken. Jeg kan gjerne ta det mer detaljert enten her i digitalarkivet eller om du mailer meg. Mailadressen er oppgitt i et par av de tidligere innleggene her. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei Anne Lene! Flott at du husket meg da...Slekter jeg er interisert i å vite mere om er følgende: -Wigar(d)t, -Lök, -Lindstrøm, -Hartman. Om det er noen med disse slektsnavene hadde det vært fint å få rede på det!Mail da vell om du får lyst: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lill Hansen

HeiHåper du fremdeles er behjelpelig med opplysninger fra denne boken.Har en tttoldemor som er født ca 1777/78 i Blomskog.Hun het Kerstin Pehrsdotter og var gift med Nils Bryngelsson f 10.12.1771,Aengebaeck (klarer ikke svensk skrift)Han var sønn av Bryngel Larsson og Karin Persdr,begge fra Sillbodal.Kerstin og Nils fikk min ttoldemor Maria døpt 16.2.1811 i Blomskog. Flere barn:Catharina f 7.12.1804,Annika f 16.1.1808.Har dessverre ikke stedet de bodde på i Blomskog. De flyttet videre til Hogdal i Bohuslen.Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Lill. Selvfølgelig gjør jeg fortsatt oppslag om det er noen som ønsker det, bare hyggelig det.Bryngelsson visste jeg også at jeg har vært bori i boken. Det jeg har funnet er som følger og alt som står er skrevet av her:Side 244 Sundsbyn:Nils Bryngelsson i Lofflund, son t Bryngel Larsson och Karin Persdtr i Ängebäck, f där 1771 10-12 g 1803 3-3 m Kerstin Persdotter fo 1776. Barn (de 3 første f på Pastoratet (kasen)): Katrina f 1804 7-12 Annika 1808 16-1 Maria 1811 14-2 Lisa 1814 1-4egen anm: De 3 første barna er født på Pastoratet. Under Pastoratet i boken står det ikke noe mer om dem, det står kun henvist til Sundsbyn, og det er det jeg har skrevet av her.Side 349 Ängebäck: Bryngel Larsson f o 1734 d 1792 20-7 gm Karin Persdotter f o 1735. Barn: Lars 1767 2-9, g på Pastoratet Per 1769 18-9 Nils 1771 10-12, g i Sundsbyn Anders 1774 22-6 d 1775 begr 23-7 Anders 1777 28-1 d 1784 3-1 Kerstin f 1779 14-4 fl t Silbodal 1797 Bryngel f 1781 13-11 Anders f 1785 28-6 fl t Bohuslän 1807I bou eft mannen 1793-1857 uppgavs ingen fast egendom.Side 222 Pastoratet: Lars Bryngelsson på Livlund och på Kasa, son t Bryngel Larsson och Karin Persdtr i ângebäck, f där i 1767 2-9 g 1794 21-4 m Ingeborg Börjesdotter f 1764. Barn: Katarina 1794 1-12 på Livlund Maria 1796 23-10 på Livlund d där 20-11 samma år. Maria 1797 21-12 på Livlund Bryngel f 1801 18-4 på Kasa Kerstin 1804 17-5 på Kasa Anders 1806 31-12 i Gilldalen Anders 1810 ./6 (ej i fb) d 2-8 samma år.Familjen flyttade till Dal.****************Dette ser ut som det er det som gjenfinnes i boken om din familie. Håper det var litt hjelp i dette og at du fikk svar på noe av det du lurte på. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiOg takk for mange tilleggsopplysninger om min familie.Det jeg egentlig mangler er Kerstin Persdotters foreldre og hvor hun kom fra i Blomskog.Jeg har tidligere fått oppgitt hennes fødselsår til 1777/78 og nå enda et nytt årstall 1776.Finnes det kanskje opplysninger om henne i boken?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Lill. Jeg har hittil ikke sett Kerstins foreldre i boken. Jeg skal ta for meg boken og se om hennes foreldre allikevel kan stå der. Kan tyde på at hun kanskje er fra et annet sted enn det som boken dekker. Men, jeg skal sjekke det opp, og kommer tilbake med info om jeg finner dem elloer ikke. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anne-Lene :)Kanskje du kan hjelpe meg også? Det gjelder mine 2 tipp-oldeforeldre Bryngel Nilsson f. 1721 Sillegardsed, Sillbodal, Värmland.d. 1.januar 1789 Sillbodal, Värmland. grl.13.januar 1789 Sillbodal, Värmland.Han ble gift 1.januar 1747/1748 med Kerstin Larsdotter f. 1727, d. 28.februar 1774 Sillbodal, Värmland.Kerstin Larsdotters foreldre skal være Lars Segolsson f.?? og Ellina Larsdotter f. 1688 Sillbodal, Värmland. d.10.februar 1770 Sillbodal, Värmland. grl.12.februar Sillbodal, Värmland.Ellina Larsdotter skal være datter av Lars Hendrichsson og Kersti Andersdotter.Svært takknemlig og glad for all hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Lill. Nå har jeg lett gjennom alle kapitlene i boken, og som jeg ante så fant jeg ikke Kerstin Persdotters foreldre. Kanskje er hun ikke fra Blomskog, men kanskje heller et nærliggende sted, men da dekkes det ikke av boken. Jeg har lett etter henne på familysearch for på den måten å finne navnet på hennes foreldre. I såfall kunne jeg jo ha sett gjennom boken igjen, men fant ikke hennes foreldre. Skulle du komme over flere opplysninger, så ser jeg gjerne etter igjen. Men, men de opplysninger vi nå har tilgang på klarer jeg ikke å finne dem beklager.TIL RIGMOR. Jeg skulle nok gjerne ha hjulpet deg med dette, men Silbodal ligger ikke i Blomskog og dermed står de nok ikke i boken. Silbodal er så nært men er altså ikke Blomskog. Så vidt jeg vet så finnes det heller ikke lignende bøker for Silbodal. På familysearch finner jeg de opplysninger som du referer til og det er kanskje der du har de fra ? Her kan du jo klikke deg videre og få en del info. Du har tydeligvis en del info du kan få tilgang til ved å kontakte mormonerkirken. Ta en utskrift av siden, for der står referanser de sikert trenger. Det er jo et slektssenter her i Moss, det blir vel det nærmeste for deg: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige's slektssenter, Nesvegen 29, 1513 Moss, telefon 69275455.De pleier å være svært hjelpsomme der. Du kan jo ringe dit. Har du problemer med å reise dit om det trengs kan jeg gjøre det. Desverre ikke så mye jeg kunne finne ut for deg. beklager. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

For den som har uløste slektsproblemer i Värmland går det jo også an å få tak i mikrokort for kirkebøker og ikke minst husförhörslängder. De kan lånes inn ved Riksarkivet i Oslo, og sikkert også ved bibliotek i andre byer. Dersom man skal på harry-tur i Årjäng, kan man også stikke innom stedets bibliotek der mikrokort for alle sognene i Nordmarks härad, det vestligste herredet i Värmland, kan studeres. Her har man også fullstendige avskrifter av dombøkene (tingbøkene) fra Nordmarks härad fra begynnelsen av 1600-tallet til 1668, og deretter sporadisk.Anne Lene: Nå har jeg fått tilsendt Blomskogsboken, skrevet av Pelle Norelius, og den hadde mer adskillig mer stoff fra 1600-tallet enn jeg trodde. Innholdet virker også solid. Jeg har gjort en del kontroller mot mine egne notater, og stort sett er jeg enig med boken (men ikke alltid...)Og det kan vel ikke gjentas for ofte: alle opplysninger fra bygdebøker, Family Search etcetera må selvsagt kontrolleres mot originalkilden. Ellers lever man farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for det Anne-Lene :)Jeg husker ikke hvor jeg har opplysningene fra. Sitter nå og skriver med bare en hånd. Andre armen er gipset etter en operasjon på fredag. Skal gå med gipsen i 6 uker, så jeg har ikke rare muligheten til å komme meg noen steder. Det har jeg forøvrig ikke ellers heller, etter en skade i benet for 3 år siden. Klarer bare småturer med bil til butikken, men nå får jeg ikke gjort det heller på en god stund.Jeg kan jo forsøke tipset ditt med å ringe,men da får jeg vente til den andre armen fungerer igjen. Klarer ikke å få skrevet noe og holde i telefonrør samtidig. Ellers sier jeg hjertelig tusen takk for all hjelp.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Helt enig med deg i din påminnelse Sten. Ja man lever 'farlig' om man henter info fra fs, bygdebøker osv, om man sluker man finner der. Det gir nå allikevel et godt utgangspunkt da til å komme videre, det gir litt å gå på når det gjelder navn, årstall osv. Så får man i neste omgang gå til kirkebøker o.l det kommer vi ikke utenom.Selv har jeg hatt god hjelp her på da, på fs og div bygdebøker, men jeg kontrollerer opplysningene, da vet jeg jo hvor jeg skal se.Dette temaet laget jeg pga boken. Den er ny og den er god, og den følger de som har bodd på plassene oppover. Selv er jeg av de som synes det har vært litt vrient med sverige og blomskog. Skyldes sikkert dårlig lokalkunnskap. Derfor fint med et hjelpemiddel på min vei. Tydelig at flere er enig i det.Men som du sier, det kan ikke sies for ofte, originalkildene kommer vi ALDRI UTENOM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ja, Blomskogsboken er utvilsomt et utmerket hjelpemiddel, for mye av skriften i de eldste kirkebøkene i Blomskog er da også til dels umulig å tyde på SVARs mikrokort. Disse ble laget for noen år siden med utgangspunkt i de gamle mormonerfilmene, og er ofte helt uleselige på steder der det tross alt gikk an å tyde mormonerfilmen.Og apropos sjekk av originalkildene: jeg vet ikke om den er sann, historien om mannen som skrev bok om Bjørnstjerne Bjørnsons slekt, men dessverre tok feil ved hans morfar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, så galt kan det kanskje gå ............, en artig påminnelse for mange.Enig med deg, mikrokortene fra Blomskog er ikke lette å tyde. Har hatt de på lån, men jeg slet med dem. Derfor også, boken er slett ikke dum den dere. Et godt hjelpemiddel på vår kronglete veg til å finne vår slekt. En sååååå interessant hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En annen ting Sten, tenkt og gjort er visst ikke helt det samme, for jeg har tenkt. Du har vel fått din bok som du bestillte. Hva synes du om boken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg synes boken, slik disposisjonen er, fungerer bra. Den gir seg ikke ut for å være noen gårdshistorie, og en slik ville da også se nokså annerledes ut enn en tilsvarende fra norsk side av grensen med utgangspunkt i matrikkelgårder. Hvis vi f eks tar utgangspunkt i Sunstabyn, der min oldemor kommer fra, var det særlig på 1800-tallet et stort antall mennesker på mikroskopiske parter som ville vært svært problematiske å plassere.Dessuten virker boken skikkelig gjennomarbeidet. Jeg leste på en svensk nettside at forfatteren Pelle Norelius er 84 år gammel, og har holdt på med å registrere blomskogslekter i femti år. Han har all ære av resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.