Gå til innhold
Arkivverket

[#24117] Marthe Pedersdatter, gravlagt 1762 i Skjeberg Kirke, Alf Grastos kone?


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Jeg står fast i min forskning når det gjelder Alf Grastos familie. Den 02.02.1712 døper han sin sønn Nils. Også andre barn døpes, men Nils er det første barnet som kan dokumenteres å være sønn av Alf.Den 09.10.1762 gravlegges Marthe Pedersdatter. Det opplyses at hun er død på Grasto, og at hennes alder er 100 år. At denne alderen er reell er nok heller tvilsomt, men jeg mener den kan gi en pekepinne på omtrent når hun er født.Tatt hennes alder i betraktning, samt Nils Alfsens dåpsdato, vil jeg si at Marthe Pedersdatter og Alf Grasto var av omtrent samme alder, og følgelig også kan ha vært mann og hustru.Jeg hadde satt pris på om noen kunne hjelpe til med å bekrefte/avkrefte dette, samt eventuelt å komme med supplerende opplysninger om nevnte personer.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

For å begrense søket et smule vil jeg si at Alf Grasto sannsynligvis ble far til en datter, Anne, ca. 1692. I og med at kirkebøkene for Skjeberg starter i 1702, bygger denne antagelsen på at en Anne Alvsdatter begraves i 1772, 80 år gammel. Hun opplyses å være død på Grasto. Dette kan se ut til å være Alfs førstefødte barn.Normalt ville jeg ikke si at dette var nok til å trekke en foreløpig slutning om at hun var Alf Grastos datter. Imidlertid er Alf et rimelig sjeldent brukt navn i Skjeberg omkring denne tiden, og det ser ut til at det hovedsakelig følger denne slekten. Til eksempel er det kun èn Alf i FT1801, Alf Nilsen, barnebarn av den Alf Grasto dette innlegget omhandler. Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Grasto

I et håp om at det den siste tiden er kommet til nye krefter her på DA som kan sitte inne med informasjon om dette emnet, tillater jeg meg å dra denne oppe igjen.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.