Gå til innhold
Arkivverket

[#24306] Anne Mørch f. ca 1752 , Anne Jensdatter Mørch, Brokvik, Trondenes

Gjest Ingvild Alme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Alme

Jeg har et skriv om Benjaminsenslekta som siterer bygdehistorikeren Hans Nilsen Grunnvassbotten som hører til samme slekt. Han mente at Mads Larsen måtte ha hatt døtre, og at en av dem var gift med Iver Kristensen, Brokvik, som var fra lille Fauskevåg og døde i 1932 ca 72 år gammel, Hans Nilsen Grunnvassbotn døde i USA i 1940, men mesteparten av hans slektsopptegnelser er oppbevart hos snekkermester Storø, Harstad d. 1945 og Statsarkivet i Trondheim.Dette er kanskje kjent for dere, men jeg legger det til i debatten i tilfelle det kan være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg helder mest til at Mads Larsen (o.1630-1703), har være gift en eller to ganger før han ægtet Anne Mørch. Lysaker skriver at Mads Larsen rimeligvis først har ægtet enken Valborg efter Henrik Fredriksen (o.1629-1667). Valborg har som enke kanskje ikke været ældre end 25-35 år, og må på den tid været et godt giftermål.Anne Mørch er derfor sikkert heller ikke mor til alle Mads Larsens børn - hvis hun da er mor til nogen af børnene. To af Mads Larsens børn har nogle temlige eksotiske navne, Selgen og Øllegård.Iver Kristensen og Anne Jensdatters barn Inger sættes af 'Folk og Slekt ...' til at være født år 1700, hvilket muligvis er beregnet ud fra hendes alder når hun dør år 1746. Men nu er aldersangivelser på den tid jo ikke en særlig nøjagtig størrelse, hvorfor Inger jo sagtens kan være 4 år yngre og født år 1704, altså efter at Mads Larsen dør år 1703.Hvis Mads Larsen og Anne Mørch havde fællesbørn, og vi siden antager at Anne Jensdatter er identisk med Anne Mørch, så burde disse fællesbørn vel også blive nævnt i samskiftet år 1733. Er der sølv eller tinn med initialer nevnt i skiftet? Måske er der omtalt sølv genstande i børnenes skifter?Hvis Anne Mørch og Anne Jensdatter er en og samme person, og hun er mor til Inger Iversdatter, f. o. 1700-05, så er Anne Jensdatter næppe født før 1670, og i følge 'Folk og Slekt' skal hun være født o. 1675 (alder nevnt i skiftet?), hvilket gør at hun ikke kan være mor til nogen af Mads Larsens børn. Der er forøvrig stor aldersspredning imellem Mads Larsens børn, Selgen skal være født o. 1675 og Peder o. 1692 - hvilket vel også indikerer flere hustruer.Hvor er Selgen Madsen i manntallsåret 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Apropos at Mads Larsens to sønner Selgen og Benjamin Madsens ældste kendte døtre er døbt Elisabeth/Lisbeth, så har jeg i Bergen vielsesregister (Digitalarkivet) funnet en ungkarl Matz Lauritzen der den 5. sep. 1666 i Domkirken vies til pigen Elisabeth Selgensdatter.Se LenkeDet er meget nærliggende at tro vi her har med Mads Larsen, Brokvik at gøre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hvis Simon Ellefsen er på rett spor, er det en mulighet for at Anne Mørch ikke var mor til Mads Larsens barn, men at moren het Elisabeth Selgensdatter. For oss som er etterkommere, er det viktig å få avklart slik at vi opererer med korrekte aner. Det som burde avklares først, er hvor det er funnet at Anne Mørch døde i 1711. Inntil videre får vi likevel gå ut fra at Anne Mørch var mor til Mads Larsens barn. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ved et tilfælde faldt jeg over en rubrik 'Gåten Anne Margrethe Larsdatter Hind' som Elsa Jervan Håker har skrevet i 'Slekta vår' 2003:1.Det viser sig at Elsa har faldet over (i NST 4, side ???) et skifte i Bergen år 1758 efter Christen Hags hustru Kirsten Hind. Det viser sig at Kirsten Hinds fulde navn er Kirsten Benjaminsdatter Hind og hun er datter af Benjamin Madsen og Karen Hind.Jeg tænkte dette kunne være af interesse for dem som måtte være efterkommere af Mads Larsens søn Benjamin Madsen.Jeg har opdateret min hjemmeside, se: http://www.nose.dk/Norge/madslarsen.html#4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Har nettopp lest denne interessante debatten som foreløpig er avsluttet.Kunne tenke meg å stille to spørsmål: 1) Har noen (f.eks Simon Ellefsen) noen indikasjoner på hvem foreldrene til Elisabeth Selgensdtr. er? (Denne debatten gjorde at jeg strøk Anne Mørch som mor til Benjamin Madsen).2) Karen Nilsdtr. Hind: Kan Niels Hind ha vært fra Danmark? Tenker da på sorenskriver Jens Pedersen Hind, som kom fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heiHar en kommentar her siden jeg samtalte med en av forfatterne av 'Folk og slekt i Trondenes' så kom hun fram til at det ikke var samme Anne det var snakk om uten at nen spesiell kilde er grunnlaget, dette skrev hun etter det jeg vet inn i sin database, men siden utskriften er tatt uten at andre ting en årstall er tatt med kom det vel ikke fram.De brukte foresten nesten bare kirkeboken som grunnlag.Skiftesamlingen i Sør Troms er ikke særlig stor men det skal finnes et avskrevet register på skifter på Statsarkivet i Tromsø. Kanskje det finnes noe å hente der. De eldste skiftene er fra 1691.De skrev i tilleg inn det som kom fram i den gamle Trondenesboken.Kan ellers opplyse at jeg har over 670 sider med innformasjon om etterslekten.Kan og legge til at Hans Nilsens Grunnvassbotns papirer er fotografert på mikrofilm og kan lånes via biblioteketSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Martin Kristian Bjørnå

Hei alle dere som arbeider med Anne og Mads. Det er fantastisk lesing og med linker til kilder. Jeg har dobbelt 'slektskap' til disse to som er mine 6. Tipp oldeforeldre. Min farside har aner til sønnen Selgen, og min morside har aner til både Lars og Benjamin. Jeg er relativt ny slektsgransker (okt. 2004) og fikk kjenskap til Brukarforumet i nov. i fjor. Så hele debatten som startet i 2004 og ble tatt opp igjen ved Steinar Olsen nå, var ny for meg. Flere av dere sier at dere har mye matriale. Selv har jeg fått lagt inn ca. 700 navn i 'rett linje', uten søsken.Midt mål er å få laget en hjemmeside,når jeg synes at mine opplysninger er presantable. Er det mulig å få nærmere kontakt med noen av dere, f.eks. ved mail, for å kunne stille spørsmål eller rette opp feil en har gjort ? Eller er det brukerforumet en skal nytte? Kan vi virkelig nå stryke Anne Mørch ? Med vennlig hilsen Martin Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.