Gå til innhold
Arkivverket

[#24478] Arvingene etter Erik Pedersen Lønning i 1718, Stord, Hordaland.

Gjest Helge Bjørgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjørgen

Er det mulig å få oppgitt arvingene etter Erik Pedersen Lønning på Stord i 1718, skifteprotokoll Føyen tinglag A.a.4 side 134b. I Sunnhordland-slekter bind I side 134 står det at Erik ikke hadde barn med noen av de to konene. I Stord bygdebok bind II side 468 står det at Erik må ha hatt en sønn Peder som må være død før han fikk skjøte på gården. Dette siste er nok feil da neste eier og bruker på Lønning ikke er Michel Pedersen som det står i Stord bygdebok, men Michel Johansen, død 1733, 55 år og 7 mnd. Jeg antar at det er han som er 22 år i 1701 og tjener på Ornings gård. I Sunnhordland Tidsskrift 1939 side 49 har Kr. Bjørkevoll skrevet en artikkel om fadderne til barna til Anders Helvik i Kvinnherad. Der skriver han om en Jørgen Pedersen (fadder i 1669 og 1673) og en Michel Pedersen (fadder i 1673): 'Dette må vera stordabuar, ellers so veit ikkje eg. På Lønning på Stord har det vore godt om både Mikkel og Peder.' Jeg lurer på om det nevnte skiftet kan avklare noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 7. oktober 1718, og sier at han døde 'uden Lifsarving'. Enken het Mari Larsdtr, og hans arvinger var etterlattes 3 brødre og 3 søstre:1) Christopher Pedersen, som hadde vært bosatt på Ådland, død, og hadde etterlatt seg sønnen Peder Christophersen Leervigen, og Mallene Christophersdatter, gift med Johannes Jacobsen Tvet.2) Johannes Pedersen Tvette, Halsnøen, død, men har etterlatt seg døtrene Mette Johannesdatter, gift med Lars Rasmussen Lande og Mari, gift med Anders Ottesen Aarvig.3) Lars Pedersen Hatland, død, med barna Peder Larsen Lervigen, Inger Larsdtr gift med Peder Katteland, Opdal skipreie, Guri Larsdtr, enke på Valvatne, Ane Larsdtr, gift med Mads Pedersen Dyvig, Ingebor Larsdtr, gift med Gunder Øckland, Fiære, død, etterlatts eg sønn Erick G., 3 år, og Gunnelele Gundersdtr, 1 år, Siri Larsdtr, ugift, på Eide i Våg.4) Maritte Pedersdatter, gift med Lars Flaatten, Fiære, død, etterlatts eg barna Lars Larsen Flesland, død, Aamund Larsen, i Bergen, Madtz Larsen, i København, Ingebor Larsdtr, gift medArne Flaaden i Fjære, Guri Larsdatter, gift med Biels grindem og Synneve Larsdtr,gift med Lars Øckland, død, etterlatt seg datteren Marte Larsdtr, 16 år.5) Ane Pedersdtr, gift med Lars Wihofde, Fjære, død, etterlatt seg sønnene Joen Larsen, i Bergen, død, med barna Lars Joensen, seiler med hollandske skip, Jerenmias Jonsen, seiler med bergenske skip, Halvor Jonsen, tjener i Nordland, Ane Jonsdatter., 29 år, på Søre Huglen, Ragnilde Jonsdtr, tjener i Bergen, Aamund Larsen, død, etterlatt seg Baar Aamundsen, i Hamburg, Johannes Aamundsen, i Hamburg, Brithe Aamundsdatter, tjener hos lagmann Knag på Hop.6) Mallene Pedersdtr, gift med Johannes Øchland, død, etterlatt seg sønnen Michel Johansen, gift og bosatt i bergen, Aagaatte Johannesdatter, gift med Sæbiørn Øchland, Guri Johannesdatter, gift med Anders Olsen Degernes, Maritte Johannesdtr, gift med Christopher Pedersen Langeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Mange takk for svaret. Av skiftet ser jeg at Erik Pedersen Lønning var onkel til Michel Johansen som var neste eier og bruker på Lønning. To av søstrene til Erik Pedersen, Maritte og Ane, finner jeg igjen i Sveio gards- og ættesoge bind I (Valestrand). Der står det bare at de sansynligvis var fra Stord. Så ser jeg at fadderne på Helvik ikke er brødre til Erik Pedersen Lønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Hei, Trekkjer du ikkje fleire opplysningar ut av skiftet enn det som faktisk står der? Det er rett at det går fram av skiftet at Erik Pederson Lønning var onkel til ein kar som heitte Mikkel Johannesson, men det står då ikkje i skiftet at dette var same mannen som seinare busette seg på Lønning. Mikkel var i Bergen då skiftet vart halde. At han ikkje lenge etter flytta attende til Stord og tok over garden etter onkelen er sannsynleg, særleg fordi den neste brukaren der faktisk heitte Mikkel Johanesson. Men me veit det då vitterleg ikkje sikkert at det var same mannen. Har du andre kjelder som stadfestar at denne teorien er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

I tillegg til opplysningene i skiftet bygger jeg slutningen på at alderen stemmer godt med den Michel Johansen som døde på Lønning i 1733. Michel Johansen har en sønn Peder Michelsen f. ca. 1710. Her blir navnet Peder videreført. Jeg finner ingen annen Michel Johansen som passer i manntall 1701. Dette er jo ikke noe bevis, men etter min mening tilstrekkelig til å anta at det dreier seg om samme person. Slutningen er i alle fall bedre enn å konstruere en Peder Eriksen som mellomledd slik som det er gjordt i Stord bygdebok bind II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.