Gå til innhold
Arkivverket

[#24491] Mellomnavnet 'Motekai', Syversen slekten fra Bekkelaget


Gjest Isak Gath
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Innl. 32 (Arne Iversen): Hvem var det som ble begravet den 16 Januar 1821 ? (Det ser ikke ut til at det kan ha vært skomaker Mustichet, slik det kan se ut av ditt innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferdinand Linthoe Næshagen

Etter opplysninger fra en litauisk genealog vil det være best å få en tysk genealog til å undersøke Motstekaitisslektens opphav siden det synes å være omkring Memel eller Königsberg i Øst-Preussen (nominelt en del av Polen men underlagt kurfyrsten av Brandenburg, senere konge av Preussen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei, vil ta opp igjen denne tråden. Jeg har også havnet inn i en familie der navnet Musticheit finnes. Else Kirstine Musticheit er født ca. 1734 på Markebo i Sem/Slagen, Vestfold av foreldrene Jørgen Fredrik Musticheit og Birte Erichsdatter Vidder. Opplysningene har jeg fra bygdeboka for samme området. Er det noen som kjenner til Jørgen og hans familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Friderich Musticheit, født 1709, døpt 08.07.1709 i vor Frelsers Kirke, Christiania er sønn av skomakeren Christian Musticheit og Else Kristine Torgersdatter(Torgiersdatter).Man har hittil forgjeves forsøkt å knytte skomaker Musticheit til Syversen-slekten på Bekkelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og mange takk Geir. Da lar jeg Jørgen bli ved sin lest..... Vites det noe mer om kona til Christian, Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke fra min side. Jørgen Fr. Musticheit bodde ved siden av Slagen (som du allerede har nevnt) også i Bragernes og Fredrikshald og døde i Moss hvor han ble begravet 26.11.1754.Min interesse til familien er begrenset til Christiania-tilknytningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har lest tråden her og det er jo mye spennende. Jørgen ser ut til å være min syvende tippoldefar og da blir jo Christian den åttende. Vet du om det er funnet ut noe mer om hvor slekten kan komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Med fare for å ha oversett noe i tidligere innlegg: Til innlegg 78. Sem og Slagen bygdebok bind I s.959 Markebo u/Brattås:Familien Musticheit/Vidder omtales -og det gis en referanse til NST (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift) V s.179-180. Hva er inneholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Lars: oppgi mail-adresse så skal du få det jeg har om Musticheit som såvidt jeg vet første gang er nevnt i 1702 i Christiania. Dette er kun en oversikt over hans ekteskap, hans barn o.l., men med kildehenvisninger.NST V s.179-180 omhandler noe av dette jeg allerede har skrevet samt noen flere detaljer om ekteskapene og barna. Finne-Grønn har her en kortversjon om skomakerens ekteskap og barn. (Han svarer på et innsendt spørsmål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lasse Berntzen

Min tippoldemor var Josefine Hansen, datter av Severin Musticher Hansen og Hanna Elisabeth Nielsen. De giftet seg 30.mars 1837. Severin var da boktrykkersvend.De hadde følgende barn: Paul Waldemar Severinsen, døpt 24. juni 1837 i Domkirken Martin Christian Severinsen, døpt 17. februar 1840 i Domkirken Joseph Albert Severinsen, døpt 13. april 1845 i Domkirken, og Josephine Calogna Margrethe Hansen, født 8. mai 1850.Severin Mustisher Hansen ble født 1. oktober 1814, døpt 2. desember 1814 av foreldrene Poul Hansen og Margrethe Syvertsdatter.Jeg er veldig interessert i forbindelsen til Bleikøya. Når jeg var liten var jeg med min farfar dit for å besøke slektninger.Jeg kan også nevne at mine besteforeldre fortalte om en pirat og 'slavekaptein' i familien, uten at jeg vet sikkert om dette kan være Syvert, far til Margrethe.Min epost-adresse er lasse.berntzen@hive.no Setter pris på all informasjon noen måtte ha som ikke er publisert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Berntzen

Er det noen som vet noe mer om kommandoskriver Poul Hansen som var gift med Margrethe Syvertsdatter? Hvor han kom fra, men også hva en kommandoskriver er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Petter F. Vennemoe

Vedrørende Mustigkeit og eventuellt Motekai og andre navnevarianter, er jeg nettopp tilbake fra en reise i Estland, hvor jeg passerte et veiskilt som pekte i retning av 'Must Kaat'. Skiltet var plassert en halvtimes kjøring øst for Tallin, omtrent halveis til byen Rakvere, på hovedveien mot Narva ved grensen til Russland. Hadde desverre ikke anledning til å undersøke om dette dreide seg om en landsby eller noe annet, og betjeningen på hotellet i Tallin kjennte ikke til navnet eller stedet. Passerte også et annet veiskilt i samme område som begynte på Musti..., men fikk ikke notert de siste bokstavene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Vet noen nærmere hvordan Sverre Syversen i Oslo (i mellomkrigstiden) var etterkommer til Bernt Syversen på Bekkelaget (jeg har fåt toppgitt i tråden om Locke at Sverre var Bernt oldebarn) ?Kan noen gi meg opplysninger om Sverre Syversens etterslekt og / eller arvinger ? Helst ikke her, da slikt innhold vil være for nært oss i tid, da heller per epost til toreher@online.no. Det ser ut til at Sverre Syversen arvet de dokumenter som Johann Nicolaus Locke hadde med seg fra Tyskland. Kanskje hans etterslekt og / eller arvinger sitter på flere arvede skriftstykker, så derfor min interesse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.