Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#24577] Høland i Akershus

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Johan Fredrik Hansen f. 1837 Hemnes i Høland,Gift med Anette Olsson f. 1836 i Østvall i Sverige.Disse skal ha arbeidet på en fyrstikkfabrikk i Enebakk.I familien sies det at Anette satt i rullestol. Johans far het Hans Mortensen f. 1805 i Høland. Ved 1875-tellingen bodde Hans på Kragtorp øvre i Høland, og jeg tror hans kone het Anne Andersdatter f.1801. Er det noen som vet noe om disse, datoer og aner bakover? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/110252-24577-h%C3%B8land-i-akershus/
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei.Jeg sitter her med kirkebok for Høland, år 1827-1862. Av en eller annen grunn, finner jeg ikke døpte så tidlig. Vet ikke om jeg har fått feil rull eller om det er jeg som har oversett noe.Men i allefall, det jeg fant var Johan Hansen Sletterud under Bjerkenes, konfirmert 10 oktober 1852, 15 år gml, i Hemnes Kirke, Høland.Ifølge familysearch er Hans og Anne gift 14 nov 1826 i Høland. Fødested er Brudal under Holm. Vaksinert 4 aug 1841. Foreldre: Hans Morthensen og Anne Andersdtr.Fant også et annet barn: Olene født 7 feb 1844, døpt 25 feb. Foreldre: Hans Morthensen Halvorsrud? og Anne Andersdtr. Bak henne står det enten Østre Strøm, eller - Strand. Faddere er Paul Strand, Hans og Johan Sletterud, Anne Strand og Inger Strand.

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiVet ikke om du har dette allerede: Ungkar og tjenestedreng Johan Hansen, f 1837 på Brudal under Holm og nå opphold på Søndre Østby, ble g 17.8.1866 med pike og tjenestepike Annette Olofsd, f. 1835 i Nafversviken i Østervallskog og nå på Søndre Østby. Jeg har dessverre ikke farsnavnene, men de skal stå i kirkeboka.Han blir f 1.11.1837 på Brudal av foreldrene Hans Jørgensen og Anne Andersd. Farsnavnet må være feilskrift.Jeg finner ellers Hans Mortensen og Anne Andersd innført i kirkeboka med følgende barn: Markus 1827 (på Tangen under Torp), Kristian 1829 (på Vestli u Kollerud), Halvor 1833 (Tangen), Ola 1835 (Halvorsrud u Østre Strand), Otter 1844 (Halvorsrud) og Marie Matea 1846 (Halvorsrud).Hans Mortensen og Anne Andersd ble g 14.11.1826. Hans skulle være f 1808, ungkar og tjener og hadde tilhold på Brøtmet. Anne skulle være f 1800, var pike og tjener og hadde tilhold på Bergerud.Hans må være den Hans Mortensen som ble f eller døpt 5.12.1807, og foreldrene var Morten Andersen og Kristine Andersd på Myra under Nordre Hafstein.Når det gjelder Anne Andersd, bæres to ved dette navn fram for dåpen i 1802, ei i 1803 og ei i 1804. Det er derfor vanskelig å avgjøre i denne omgang hvem som kan være den riktige. På 1790-tallet blir det født ei Anne Andersd først så langt tilbake som 1793.mvh Torkel

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.