Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Først namneliste (innlegg 15, 22 og 25): Det går like bra no som før. der du vel LIk, Børjar på osv står det også Alle termar. Vel du den og trykkjer Søk får du lista alle termane. Om du berre vil ha dei som børjar på t.d an skriv du an i søkeboksen før du trykkjer Søk. Når du har fått opp alle termane klikkar du på den du vil sjå og trykkjer Søk, og du får sjå personane nedunder. Om du vil sjå fleire namn samstundes, held du nede CTRL-tasten når du trykkjer på namnet.Det er litt annleis, men burde vera minst like greitt. Og fordelen er at heile tida ser kva du har valt, og ikkje treng gå fram og attende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Nytt system skaper alltid irritasjoner. Slik er det bare. Etter en stund med det nye søkesystemet er det sannsynligvis de færreste som vil tilbake til det gamle. Erfaringsmessig blir det slik.Men: For å gjøre søkeresultat mer oversiktlig hadde det gjort seg om annenhver linje hadde en annen bakgrunnsfarge (en lys gråfarge for eksempel). Da blir det enklere å følge linjene på skjermen uten å måtte dra fingeren over skjermen for å passe på å følge samme linje til endes.Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte etter fornavn som jeg vet det er flere av på en gård. De er vanskelig å finne da de ikke er uthevet (svartere). Det var også en annen ting, men nå husker jeg det ikke lenger. Jeg regner med at det retter seg etterhvert som dere får oversikten og jeg lærer det nye systemet å kjenne. Får heller vente å se. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 18: Hadde du trykt Hjelp, Bjørn, hadde du forstått det. Men no har eg ordna det slik at du får på hjelpeteksten automatisk og my trykkja Fjern hjelp for å få teksten bort.Lista som kjem midt på skjermen viser dei personane er funne. Nede får du sjå den første av dei i sin samanheng (heile garden/huset, eller saman med dei personane han står samen med i databasen). Kvar av personane i midtlista har nummeret (heilt til venstre) som lenke. KLikkar du på den får du sjå denne personene i sin samanheng nede. Eller du kan bruka Neste-knappen nede for å bla frå person til person av dei som står i lista oppe.På midtlista (søkelista) er det knappar som tek det frå side til side av dei funne (10 personar i slengen). Vart det klarare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Til nr. 24Allt virkar normalt så lenge eg har søkefeltet synleg, men når eg lukker søkefeltet då skjer det noko rart.Eg får opp 20 namn på sida, når eg velger neste side, då flytter personane seg eit hakk opp dvs. person som var nr. 20 blir nr. 19 osv til han er nr. 1 og forsvinner.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 23: Eg trur du skal gje systemet ein sjanse. Då vil du kanskje finna ut at det er betre. Men det er slik med oss alle; me likar å gjera ting slik me har gjort det. Det forstår eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 24: Eg fekk 103, som er eit rimeleg tal. Men det er mogeleg at ein feil me hadde føre eg fekk han retta tidlegare i kveld føret etil at det såg ut som vel 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 27: Det hadde sikkert gjort seg med ein annan bakgrunn på annankvar linje. Eg skal sjå på det. Det blir på ein måte kampen mellom estetikken og det praktiske. Og så er det slik at sidene våre er så oppfylte at me skal vera forsikte med å laga uro. Men ideen skal bli prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 32: Eg trur det stemmer slik eg har tenkt det.På databaser som ikkje er på to nivå vil lista nede bestå av ein funne person sman med 9-10 personar frammom (slik dei står i kjelda) og 9-10 personar bak. Neste og førre blar mellom desse. Det som virkar forvirrande er når neste eller førre alt var der (blant dei 9-10). Eg trur det vil koma seg når eg får sværta personar. Eg skulle tru at i alle høve i morgon er det på plass.men her kan det koma til å bli litt justeringar inntil me finn det optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Til innlegg (29): Klikking på namn i lista er IKKE ordna etter hva jeg kan se.Anta følgende søk blandt Emigr. fra Tr.heim:i) Fornavn inneholder Marie - 3525 treffii) Ettternavn inneholder Nils - 76 treffiii) Ved et Nytt personsøk på Etternavn 'alle termar' nå (C=blank), så får man korrekt opp en boks med alle 13 mulige kombinasjoner på etternavn. Det går ann å velge blandt den boksen som kommer opp, altså markere et navnMEN: Markerer man f.eks det første etternavnet (Johns. Nils.), og velger SØK, så får du likevel ikke opp den personen som da skal hete 'Marie Johns. Nils.'. Det skjer rett og slett ingen ting, du står fortsatt igjen med de 76 treffene.Savner også en knapp hvor man kan gå tilbake til forrige søkeresultat, lik den gamle 'Attende til førre utval'..., burde det ikke fortsatt vært noe slikt?Eller er det bare jeg som ikke ser mulighetene i det nye systemet?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei og gratulerer med nytt søkesystem. Men til innlegg 26 ang. det å kunne få fram flere ulike alt. på navn.Første del går bra, men det er ikke mulig å velge flere kriterier etter at man har valgt ett kriterie.For å ta et eksemepl: Først velger jeg å søke etter en startfrase på 'and' og får opp da mange alternativer. Jeg merker ut de jeg vil ha, og vil gjerne ha et søk på etternavnet . Dette er det ikke mulighet til. Dette gjelder søk på en enkeltdatabase, og ikke landsomfattende søk. Et annet problem er at søkeresultatet i en database kommer opp neste gang jeg går inn i den databasen.Et tredje problem som konkret gjelder emigranter over Kristiania ( i allefall for meg) er at etter at jeg har søkt, fått et resultat, går ut av databasen og kommer tilbake. Får førstesiden opp, trykker'Neste' og får da opp et 'gammelt' søkeresultat.Er det blitt lagt inn spesielle cookies?Jeg synes det er bra med oppdateringer, men dere er vel også interessert i tilbakemeldinger? TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Jan: Det siste er enklast å svara på: Du kan fjerna kva som helst frå utvalet ditt. Om du har ein søkeboks der det står Lik kan du velja den blanke linje som finst i denne verljaren, og dermed forsvinn dette søkekravet. Om det er det siste du har valt, vil du koma attende til førre utval. M.a.o., du kan fjerna og forandra på kva du vil i søkekriteria dine.Det som er vanskeleg sett frå mitt synspunkt er val av einskildnamn. Eg må undersøkja saka di litt nærare før eg kan gje eit eintydig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Torunn: Når du har valt eit namn og sett på det, vil du måtta trykkja Søk for å få attende lista å velja i. Eg skal nok finna ein måte å unngå det på, men det blir ikkje nett no.Søk du ikkje blir kvitt: Det er rett og det skal vera slik. For å fjerna dei må du trykkja knappen Ta bort søkeresultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No trur eg det skal gå betre. Det synte seg at eg berre hadde ordna det for tonivåsdatabasar (som folketeljingar). Det som framleis ikkje fungerer heitl som det skal er når ein vel alle termane men set søkekriterium (m.a. alle som børjar på nils direkte). Så inntil vidare må de gjera som min namnebror. Først søkja på nils i etternamn og deretter ta Alle termar.Elles har eg opna for å kunna søka i fleire variblar etter Alle termar. Det er ikkje lurt å gjera det, men det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Innlegg 18 og 31: Eg fekk då inn hjelpetekst sist òg Jan, men eg må ha ordlagt meg dårleg. Det eg ville seia, i beste meining, var at eg får ikkje opp dei 10 neste når eg vel neste side frå den fyrste!, eg får berre opp dei 9 neste pluss den siste frå førre sida (10-19), medan det er rett under med nr. 11. Dette forplantar seg vidare, slik at t.d. ei side startar med 30 i staden for 31, medan den under er, som eg har forstått skal vera rett, nr. 31. Her er det altså noko som ikkje er rett i mellomlista.Men så var det òg dette med fjerning av søkjefelt - kor mellomlista (den store) òg forsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Yes!!Da virka ihvertfall den søkemuligheten jeg etterlyste i (17) og (37)...!Det blir overtid på web-ansvarlig også, når slike store 'verdens omveltninger' skjer... :-)Ha ei god natt!Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Jeg kommer meg, bare jeg får litt trening på dette nye!Det jeg nå ser, er at hvis en velger f. eks. 'alle termer' og 'b' på fornavn, så får en opp alle fornavn som begynner på 'b' i boksen funne personar. Hvis en så vet at etternavnet begynner på L, - ja så skriver en det, og da får en opp alle med etternavn L i boks 2 med funne personar ,---- men: samtidig har boks 1 forandret seg, der er nå alle fornavn fra 'a til å', så da må en til å leite fram igjen de som begynner på b, og merke dem før en igjen trykker på 'søk'.Hvis en derimot først skriver :fornavn..børjar på..b - deretter:etternavn..børjar på..l - så:fornavn..alle termer..b - og:etternavn..alle termer..lja da får en opp den lista jeg i utgangspunktet var ute etter!Her burde det være nok med de to siste søkene, for å sitte igjen med alle som har fornavn på en gitt bokstav - og etternavn på en gitt bokstav!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Du har rett i det, men den drar med seg for mange 'uønskede elementer'!Da er det forsåvidt bedre å søke med 'alle termer' på fornavn og etternavn (Eventuelt med forbokstav i den siste), og så håndplukke derfra..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Tidström

Ble litt overrasked når jeg fant den nye søkeprogrammet. Men enn fant seg. Men jeg har ei probleme da jeg vil søke på variabler. Vis jeg i emigranter fra Trondheim vil søke på alle som for fra Lycksele i Sverige og vil finne alle ulike stavninger som Lyksele, Lycksel, Lychsele osv, da søke jeg først på Busted-inneheld: ly. Tidligere fick jeg opp ei liste hvor jeg kunne markere de ulike sett og skrive Lycksele. Nå må jeg gøre nyt søk der noen annen del av stedsnavne er med (nå valgte jeg delen 'sel'). Da kunne jeg sortere bort Lyngen og mange andre stedsnavn. Men jeg ser problem hvis jeg vil søke på andre navn - stedsnavn, etternavn, forenavn der det ikke er så godt og finne ein del av navn som jeg kan bruke uten at jeg sorterer bort di jeg vil kunne sjå på. Hvorfor er ikke denne muligheten kvar? Roland Tidström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har store problemer med lenker fra FT og krk.bøker. Jeg har alltid brukt klipp og lim og det har alltid virket veldig bra på det gamle systemet. Lenker jeg har lagt inn med samme metode nå i kveld har endret innhold. Minner meg om det gamle systemet og landsomfattende søk, bare det at det gjaldt kirkebøker i kveld. Jeg antar dette er barnesykdommer, men vil disse lenkene bli riktige igjen eller er de tapt for all tid? Evt. hvor lenge bør vi vente med å legge inn lenker for å være sikre på at de blir riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Ved søk på Døpte I Eiker 1683-1702, f.eks. yrke.. alle termar.., får jeg melding 'Feil' når jeg ønsker å se alle postene.. kan bare velge noen få om gangen.. , det var mulig å velge alle før.. ellers venter jeg i spenning på nye funksjoner..Tor Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.