Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleiv Ringlund

Har brukt disse sidene ganske mye den siste tiden,men dette må jeg desverre si var et tilbakeskritt.Vet jeg får mange på nakken nå,men verst var vel nynorsken. Nei,ver så snille,la oss få de gamle sidene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Må innrømme at eg likte det gamle systemet godt, men vert vel van med det nye etter kvart.Førebels må eg nesten sei meg samd med Oddleiv. Med unntak av det han skriv om målføre. For meg er det hipp som happ om det vert nytta bokmål eller nynorsk. Kva målføre som vert nytta har ikkje noko med systemet å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gamle systemet kjem nok ikkje attende. Eg trur de skal rekna det som ikkje eksisterande. Eg er meir interssert i konstruktive innspel: Kva kan forbetrast. Også av typen, kva var det med det gamle de saknar i det nye, eller korleis oppførte det gamle seg betre enn det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om du fekk med deg innlegg 42, Jan. For den forskyvninga eg der påpeika, er der framleis i kyrkjebok-samanheng, men ikkje i folketeljingar etter det eg kan sjå. Likeså at den store lista forsvinn når ein vel 'skjul søkjefelt'. Elles har eg berre godt å seie om det nye systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr. mitt innlegg nr 63 der jeg mener layouten er rotete. Dette skrev jeg på en Win98 maskin med CRT, men etter å ha sett på sidene med WinXP og LCD skjerm har jeg skiftet mening. Fonter, annen visning av knapper og mørkere rødfarge er der annerldes og det hele ser mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

I det gamle systemet var det en analyse/statistikk funksjon. Vil den komme senere? Eller har jeg oversett noe?Ellers kunne jeg ønske meg at tittelen på sida slik den står i starten av HTML headern ble endret fra 'Digitalarkivet' til tittelen på databasen - da kan jeg bruke dropdown lista for tilbakeknappen for å hoppe mellom baser. Har intet med omleggingen av systemet å gjøre, men når jeg først er i gang ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

1) Først vedr. det Bjørn nevner i (79).La oss si at du fikk 25 treff på ditt søkeresultat. På den første siden så får du opp treff 1-10. Neste side skulle da gitt 11-20, men her er det ikke konsekvent. Av og til får jeg opp 10-19, dvs. at den siste på første side er først på neste side også.Kanskje en bagatell, men absoulutt unødvendig. Og har du f.eks 25 treff, så får du på 3 og siste side opp 16-25. Jeg syns sidene burde vært vist som 1-10, 11-20 og 21-25.2) Så til et annet problem: Anta følgende landsomfattende søk i FT-1900: Fornavn=Ole, Etternavn=Hansen. For Christiania gir det 96 treff.Nå skulle jeg gjerne ha likt å søkt blant de 96, f.eks Fødselsår innheolder evt =78, familiestilling alle termar etc etc... Ikke sjans! Det ser ikke ut som at det går ann å søke blandt de 96.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har nett kommet fram til samme resultat. jeg finner ikke ut av det, förste side kommer stadig tilbake.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Store problemer med linker fra emigrajon fra Kristiania. Legger inn 2 forskjellige personer på 2 forskjellig lenker og når jeg ser på det i ettertid så er det kun den sist innlagte som ligger på begge steder. Jeg har prøvet flere ganger, men nå gir jeg opp. Det gjaldt Ole Hansen Rood 1879 Borgersrud sausagemaker, husker ikke nr. på innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Jeg synes etterhvert jeg har fått 'taket' på søk i det nye systemet,og jeg ser at det blant annet er lettere å skifte søkeord nå.En ting som ikke akurat har med det nye systemet å gjøre, men som jeg mange ganger har savnet: er det mulig å legge inn søk fylkesvis?Inngiftede fra nabobygder ville på den måten være mye lettere å finne!Nils...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan sjølsagt bruka landsomfatande søk. Då vil du lett kunna klikka deg inn i nett den kommunen du vil. Men ein av dei mulighetane eg ser for meg med det nye systemet er å lettare å kunna skifta mellom databasar, og også ta med seg søkekritereier frå den eine til den andre. Men alt kan ikkje skje same dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vedr. problemene som Berit opplevde i (87) og (88).Jeg er temelig sikker på at innlegg (5) i tema 24689 Lenke pekte til Iver Iversen i Balsfjorden. Nå peker samme link til en Hans Hansen. Ved et par forsøk på å velge linken så fikk jeg også opp 'feil', og det såg i søkefeltet øverst ut som at jeg hadde søkt på Pnr inneholder Reinert! Jeg har aldri søkt noe Reinert, så det virket som at jeg fikk opp noe som noen andre hadde søkt på...Og de linkene som Berit hadde problemer med, virket hos meg hele tiden, så det ser ut som at det spøkte for henne....Er det noe feil på hvordan cache'en fungerer hos dere? Eller er det tatt i bruk nye cookies? Noe er ihvertfall feil...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er nok som det alltid har vore. Når du har ei lenke som innheld slag=hentglobal er dette ei side som i utgangspunktet stammar frå landsomfattande søk. I eit landsomfattande blir dei funne tekne vare på eit eit spesielt område i servaren vår. Det finst, om eg ikkje hugsar feil, 1000 slik område. Kva område det dreier seg om er også angitt i lenka (funnenr=124 t.d.). Programmet brukar dette området til å finna ut kva personar som er alde ut i landsomfattande søk. Men når alle område er brukte opp, vil dei bli brukte på nytt. Dermed vil ei gamal lenke kunna peika ut i hytt og vær. Og slik har det som sagt allitdi vore. Men i det gamel systemet ville det gjerne vera slik at du trykte på lenka i lista over dei funne, for å få opp alle oplysningane om personen. Og då forsvann hentglobal og lenka vart råd å bruka. Dermed oppstod ikkje dette problem særskilt ofte.Eg skal sjå kva eg kan gjera for å lura systemet til å gje deg ei lenke du kan gøyma.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Ved landsomfattende-søk hender det ofte at det blir mange alternativer ved bruk av børjar på /.. inneheld.. er det en enkel måte å velge alle alternativene eller må en ta den tunge jobben med å krysse av for et og et alternativ.. har fortsatt det samme problemet som nevnt i 50.. Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du må nok ta jobben. Viktigaste grunnen er at for kvar namn du kryssar av krev du litt ekstra ressursar frå servaren vår. Sa me at du kunne få alle automatisk avkryssa, ville det i og for seg gå bra. Men når det kom 10 andre og gjorde tilsvarande samstundes, ville det bli bråstopp.Eg er klar over feilen i innlegg 50. Eg skal ta det så fort eg kan. Men så er det det at eg skal ha masse førelesingar, i verdshistorie, neste veke. Men det skal nok bli orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

angående søkjeg prøvde nettopp å søke i gravlagde i Ukkenskaer 1901-1999 fornavn Mathilde. Ok, jeg skrev dette som tidligere MEN får ikke opp en fkorkortet liste med de som har dette i navnet sitt. Det ser ut som at jeg må lete gjennom alle 7450 personene i dette registeret før jeg finne den jeg er ute etter Det MÅ være mulig å få opp en kort samleliste på det som det søkes etter, ellers vil dette systemet være svært tungrodd og miste mange brukere.Håper at dette blir rettet. Takker også for løsning på problemet, hvis det allerede er løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her trur eg nok det er du som har gjort ein feil.Vel eg Fornavn og Er lik og skriv inn Mathilde får eg som svar 11 personar. Enten har du valt noko anna enn Fornavn eller du har stava mnamnet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei ...OK... mulig det...men vil systemet lete seg frem til de 11 automatisk, eller må jeg gjøre noe mer for å finne alle sammen????takk for svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Hagerup

Jan,Det er mulig at systemet er en forbedring, men jeg må delvis si meg enig med mange andre. 'Dette var alt annet enn enkelt å bruke.'Jeg forsøkt meg med Mathilde i Ullensaker og får ikke opp det utvalget som du åpenbart ser hos deg.Hilsen Peter Hagerup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.