Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

I Ullensaker-dømet er det vel eigentleg ikkje nokon forskjell i det heile; i det gamle systemet fekk du opp tre boksar; ein for å velja variabel, ein for å bestemma korleis du skulle søka og ein for å skriva innsøkekriteriet. Når du hadde gjort dette trykte du Søk og fekk ei liste over dei funne (11 Mathilder).I det nye systemet gjer du nøyaktig det same; korkje meir eller mindre. Det kan i det heile ikkje bli meir likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Hagerup

Jan,Det er nok det nye brukergrensesnittet som volder problemer fremfor de underliggende data. Jeg ser muligheten til å bruke flere parametere til å snevre inn basen i vår søken etter personer som et stort skritt videre.Takk for den bistand du yter fortløpende til oss brukere. Det gir trygghet.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Den skulle berre mangla at me ikkje yter hjelp. Men mitt poeng i ditt tilfelle er at det gamle og det nye brukargrensesnitt er nøyaktig likt. Om du då ser bort frå logoen på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det mulig å legge en skravering på annenhver linje? For de av oss som har problemer med at teksten flyter er det vanskelig å 'finne' frem på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Må være et generelt problem..., kommer ikke inn på noen ting om en går inn via Type etc...Får feil på alle databaser.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg gjorde ein feil under overføring heimefrå og til servaren vår. Men no skulle det vera retta. Kanskje det er på tide å gå å leggja seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har det desverre blitt slik at jeg gruer meg til å melde fra om feil da det ser ut som om andre ikke ser de samme feilene, men det er da gudskjelov noen andre som OPPLEVER det samme og det er jo en liten trøst. Jeg har ikke lyst til å være en som bare klager hele tiden, men nå tør jeg ikke stole på noen lenker lenger da de jo endre seg.I innlegg 92 av J. Oldervold har du lagt inn en lenke som skulle gjemmes på, men alt den lenka viser er 'Feil'.Så er det FT 1900. Ved søk på landsomfattende, og f.navn lik Ole, ettern. begynner på Hans.., får mange Hans... som jeg krysser av. Går så inn på f.eks. Østfold og deretter Fredrikshald, Sarpsborg eller en av de andre og får da som vanlig 'Feil'.Får heller ikke opp døpte i kirkebøkene, bare 'Feil'.Jeg synes nå beklageligvis at dette ikke er så veldig morsomt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Tenkte jeg skulle lete opp den Iver Iversen som jeg viste til i (91), men støtte på et lite problem... :-)Anta følgende: FT-1865 - Troms - Balsfjordens - Fornavn = Iver.Får 6 treff.Av de linkene som kommer opp til venstre foran de 6 treffene så er det kun link nr 4 og 6 (#1770 og #3199) som virker.Ikke det største problemet i verden, men det gjør jo at jeg ikke kan 'hente ut' den linken som skal brukes for Iver Iversen, linken vil gi feil.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ved søk på etternamn som 'Børjar på' eller 'inneheld' jetm under FT1900 Sulen: LenkeHer får eg opp 'Feil' når eg klikker på lenkene nr. 715, 774 og 776. Kvifor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vedr. (113)Hos meg så fungerte 774 ved første forsøk, men dersom jeg valgte 715 først, og så ønsker å se på 774, så fungerer ikke den linken.Velger jeg 'back' kanppen i browseren, så fungerer linken til 774, men den gjør altså ikke det dersom jeg har valgt en av de andre 5 treffene først...Tror det er uavhengig av hvilken link som velges, 774 er her bare valgt som et eksempel.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein burde sjølvsagt ikkje gjera forandringar når ein ikkje har høve til testa skikkeleg. Men no burde det ha kome seg. Problemet med desse lenkene er at det er litt for mange forskjellige situasjonar programmet kan koma i. Det kan ha funne berre gardar, eller personar. Og så har me to typar databasar. Og så kan det vera funne færre eller fleire enn 10.og så må det vel også seiast at Digitalarkivet har vore venstrehandsarbeid denne helga fordi eg har måtta nytta tida til å førebu førelesingar. Men det burde ikkje gå utover DA-brukarane. Men det har gjort det likevel. Det er eg lei for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Flott!!Nå ser linkeproblematikken i (113/114) ut til å være løst, og rutenettet var bare herlig...!Dette blir bra! :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg beklager det blei litt mykje rot av dette. Det skuldast det enkle faktum at eg heilt hadde gløymt at gamle lenker burde virka. dermed måtte eg leggja om heile lenkesystemet i den nye versjonen på nokre timar og sleppa det laus på folk. Resultatet vart sjølvsagt at ein del ting ikkje virka. Me kunne sjølvsagt ha gått attende til det gamle ei vekes tid. Men eg må innrømma eg er glad me ikkje gjorde det. For meg er det mykje enklare når de testar enn å muåtta gjera det sjølve. Difor, mange takk til alle saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fremdeles problemer med fødte i Ringebu. Prøver med navn Ole, men får kun Ole fra 1832 og videre oppover. Hva med alle før 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Desverre må jeg nok si at det nye systemet virker veldig dårlig for meg som amatør 'udi dette faget'! Kanskje kan man lære det, selv for en eldre mann. Det var så greit før å finne frem, men nå.....Jeg får feil på denne linken: LenkeMen det er neppe ukyndighet som er årsak til det!??Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit: Alt ser normalt ut for meg. Denne databasen ser ut til å vera noko utradisjonelt ordna. Det børjar i 1831. Dei tidlegare fødslane ligg lenger ute i databasen. Når 1832 kjem først har såleis ingenting med søkeprogrammet å gjera. Slik kom det også med det gamle programmet.Birger: Dataene kjem heilt greitt fram hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er noe 'rart' i den databasen Berit nevner i (119), Døpte Ringebu 1696-1865 Lenke :Ved søk År alle termar, kommer alle årene opp. Markerer man de 10 første (1696-1705), får man 'feil' etter å ha trykt på søk knappen. Et valg med 1696-1704 går bra.Et annet problem, som kanskje er mere relatert i selve databasen 'Døpte Ringebu', og ikke søkesystemet:I utgangspunktet ser det ut til å være 15115 personer i databasen.Søk på 'År alle termar', og så markering for 1696-1704 gir 361 treff.Samme søk, 'År alle termar', men markering for 1705-1865 gir 380 treff!Tilsammen gir dette 741 personer, skulle det ikke være 15115....?? Hvert år ser jo ut til å inneholde +/- 100 personer. Kan det være mange tusen som ikke står oppgitt med 'År'?Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Prøver å søke på 1801 tellingen for Ringsaker,Hedmark, men får ikke opp noe, 1865-75 og 1900 er greie. Men 1801 får jeg ikke til å 'virke'.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Før brukte eg ofte 'neste/førre' knappane i FT1865 og FT1900 for å sjå på nabogardane, etter at eg hadde funne fram til ein gard. (I FT1801 var det ikkje aktuelt, for der var gardane lista alfabetisk). Nå får eg bare fram dei gardane som er med i første søkekriterier.Når eg ikkje fant ein gard i nye kart, var det ei god hjelp å kunna kikke på nabogardane. Desutan fant ein interessant informasjon på dei nærmaste gardane. Det går vel an å sjå på gardsnummer og legge inn som søkefelt, men det blir meir kronglete enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.