Gå til innhold
Arkivverket

[#24617] Bokhandler og nordlandshandler Torsten Olson/Olufssøn, d omk 1690 i Trondheim

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Torsten Olson/Olufssøn døde omkring 1690/91 i Trondheim. Han finner jeg første gang nevnt i 1645 (koppskatten) da betaler han 1 Dlr i skatt for seg og sin kvinne. Han er bosatt i Angelmakergården (Domkirkens sogn 1 kvarter). Blir kaldt verchmester (bokhandler?) i flere skattelister. Han eide borgerleier Rossøy på Helgeland hvor han drev handel. Skiftet etter Torsten Olson fant sted 13.5.1691 (omtalt i NST XVI s. 317).Han var først gift med Marie Jørgensdatter, d. Trondheim omkr 1686. Skifte etter henne den 21.12.1686. Ble deretter gift med enken etter Niels Pederssøn, Christine Hansdatter.Torsten hadde følgende kjente barn: (alle med Marie Jørgensdatter?)1. Torsten, d. etter 16862. Catharina, d. 1696 g.m. handelsmann Christen Mortensen Heggelund (omkr 1631-1696)3. Johanna (omkr 1752-1730) g.m. løytnant Niels Jensen Halck (omkr 1645-1730)4. Maren, d. etter 16865. Anna, d. etter 16866. Marie, d. omk 1727(?) g.m 1) godsforvalter Hans Pedersen Graae, d. omk 1686, 2) lensmannen til Helgøy Niels Nielsen Lemming, d. etter 1738Kjennes ane til Torsten og hans 2 hustruer?Hvem var barna (Torsten, Maren og Anna) til Torsten gift med?Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Michael.Har ikke mye å bidra med, men har også samme person som ane. Dette gjennom datteren Johanna som ble gift med løytnant Nils J. Halch. Paret bodde i Selbu i Sør Trøndelag og hadde mange etterkommere.Tilbake til Torsten; ... vel ikke unaturlig å søke hans opphav på Helgeland ?Forbausende at ingen har opplysninger om han, da jeg tipper hans etterslekt er tallrik...Johan Marius Setsaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Kanskje det er veien å gå, mulig en bygdebok på Helgeland omhandler Rossøy. Han må ha fått borgerleide enten gjennom familie eller ved kjøp av dette. Kanskje Marie Jørgensdatter er fra Rossøy og igjennom henne fått borgerleide. Ligger Rossøy i Tjøtta?Døde løytnant Nils J. Halch i 1730 eller i 1702. Ifølge Simon Ellefsen betaltes 5. april 1702 til Trondhjems Domkirke. Vet du hva som er det riktige. Har du kanskje en dato? Står kanskje noe i Selbuboka.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine notater døde løytnant Nils J. Halch 28.03.1702. Jeg har ikke kilden for dette for hånden, men jeg vet det stemmer. Selbuboken oppgir før 1730 som dødsår, hvilket som vanlig (..fra den kanten )jo er meget unøyaktig.Har ellers god oversikt over dennes etterkommere. Unntaket er et par mangler ifm etterkommere etter den eldste sønnen, Torsten Halch(f.1671),forøvrig også løytnant.Johan Marius Setsaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Torstein Olsen var verkhusmester ved 'Tugte- eller verkhuset'. Dette var ikke en straffeanstalt, men heller en slags 'arbeid for trygd'-ordning... Hans datter Anna var gm bokbinder Joakim Thonne, som døde 1679 (se skifte). Torstein overtok bokbinderiet etter Joakims død.Kilde: Trondheim før Cicignon. Henry Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Johanna døde i 1730. Jeg har desverre ikke eksakt dato, men såvidt jeg husker, skal det være holdt et skifte.Hun og Nils Halch bodde først på Hårstad (øvre) som var offisersgården i Selbu. Hit kom de i 1680, og da Halch døde i 1702, ble hun boende her til i 1712. Da flyttet hun og de av barna som fortsatt var hjemme til gården Bell (Øvre) i Selbu. Denne hadde blitt kjøpt av Halch omlag år 1699, og tidligere drevet som et underbruk av Hårstad. På Bell satt Johanna som bruker til 1729, da hun overlot driften av bruket til sønnen Renald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.