Gå til innhold
Arkivverket

[#24647] Foreldre til Jektskipper Peder Pedersen Berg fra Trondheim eller Rødøy ?


Gjest Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård Erling Ofstad

Jeg har jaktet på Jekteskipper Peder Pedersen Berg sitt fødested og foreldre. Ved folketellinga i 1801 er han bosatt på Wærnesosen i Rødøy, Nordland med familie. I følge de militæremannskapsruller for Rødøy i perioden 1805 - 1835 så er han oppført å være født i Trondheim.Mannskapsrullene opererer med forskjellig alder på Peder men i 1801 er han oppgitt til å være 39 år. Jeg kan ikke finne ham født i hverken Trondheim eller Rødøy. Har noen kjentskap til hans opphav ?Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Alt dette er data du har fra før (?), men jeg tar det med i fall det kan være et utgangspunkt for ”videre debatt”:Værnesosen 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11836.wc2&post_nr=43&vispostnr=664>LenkeAnna og Peder ble gift i Rødøy i 1796. Da ser det ut som hun heter Anna Jonsdatter Biørn: LenkeDatteren Petrina Sofias dåp – bosted Selsøeviigen 1798: LenkeDatteren Karen Bolettas dåp – 1799: LenkeI FamilySearch fant jeg denne: Lenke I mannskapsrullene er fødested som du sier, oppgitt til Trondheim, men når det gjelder fødselsåret for Peder Berg, er det bare den siste registreringen i 1813 med alder 40 år (f. 1773) som klart avviker fra de øvrige og 1801-tellingen. I 1809, 1811 og 1812 i mannskapsrullene får vi født ca. 1762 / 1765, mens folketellingen sier 1762.Kuriositet: Rødøy kommune, månedens bilde oktober – Værnestiden, tatt på fylkesveien mellom Værnesosen og Nordvernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om jeg kan være til hjelp, men ser at Biørn er ført i forbindelse med Anna og Peders trolovelse og giftermål. Det er et sted som tilhører Dønna i dag som heter Bjørn, og den gangen gikk Dønna under Nesna prestegjeld. Dette kan bety at en kanskje skal videre til Nesna prestegjeld her for å komme videre? Jeg har ikke mulighet til å få sjekke dette på en stund, siden jeg holder på å flytte(bare innen samme by som jeg bor i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.