Gå til innhold
Arkivverket

[#24735] Egidius Andersen ved Holden Jernværk i 1801, hvor kom han fra?

Gjest Ellen Marie Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok likevel ikke at en eventuell forbindelse til Holt er den mest aktuelle. Navnet og jernverkstilknytningen er i og for seg relevante faktorer, men det ser ikke ut til at Christopher Egedius Andersen i Holla var 'egentlig' jernverksarbeider. Han tilhørte funksjonærskiktet, og det er dermed sannsynlig at han har en annen bakgrunn enn Egedius Andersen i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Jeg tror du har rett i at det ikke er samme person.29. desember 1824 i Bø i Telemark, gifter Egidius seg med Anne Nicoline Dahl f. 1787 i Porsgrunn. Hun er niesen til hans første kone, og datter av Jens Severin Dahl og Marichen Elisabeth Nielsdatter. På Familysearch er Egidius 50 år ved dette ekteskapet. Det stemmer med at han er født i 1774 og ikke i 1783.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en forklaring på Oberstiger ( Overstigeren) Sitat fra boka: Med Bergmannen i Fjellets dyp.Overstigeren var den øverste ansvarlige ved ei gruve. Han skulle daglig befare gruva og passe på at arbeiderene møtte i rett tid. Han skulle motta og fordele matrialene, og sørge for at sølv som ble utvunnet, ble levert til smeltehytta.( Oberstiger er et tysk ord. Mange av de ansatte ved gruvene var av tysk herkomst, og slik ble enkelte ord og uttrykk opptatt i talespråket.)Sitat fra Erik Engebretsen & Gunvor Thingstad Bøens bok.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det likevel ikke helt sikkert at en mulig slektsforbindelse til Holt helt skal avskrives. Ikke slik å forstå at jeg tror Egedius Anderesn ved Holden verk (f. 1774) og Egedius Andersen ved Næs Verk (f. 1783) er identiske - men den siste yrkesopplysningen er likevel interessant. Nå kan det nok diskuteres hvilken funksjon som ga høyest status, kontorfullmektig eller overstiger... Uansett: Faren til Egedius Andersen i Holt, Anders Egediussen, er med i en oversikt over gruvearbeidere ved Næs verk i 1801. Ellers hadde hans far og faren hans igjen vært hammersmeder. Den første Egedius Andersen som kom til Holt(på begynnelsen av 1700-tallet) var byggmester og - sannsynligvis - belgmaker på verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Jeg er imponert over kompetansen her!Når det gjelder yrkesstatus er jeg novise, men umiddelbart hørtes det mest ansvarsfullt ut med overstiger :-)Nå har jeg også funnet ut at Rugtvet som var forlover for Egidius og Kirsten antagelig er Aasoll Andersen Roughtved f. 1762 som er sønn av Anders Åsoldsen Rugtvet som kjøpte halvparten av resten av gården Klyve av Niels Gundersens dødsbo i 1788. Kilde : LenkeSå det hjalp meg ikke videre med Egedius opphav det heller.Jeg søker videre, og er fremdeles takknemlig for alle innspill.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Antagelig bare en tilfeldig navnekombinasjon? - men litt artig var det jo...Der finner en (uten årsangivelse):1672 Christopher Egidiusen Bondli. Gardbruker på Bondli i Nordre Land. 1673 Siri Olsdtr. Bondli. Fra Gjeile i Nordre Land.og sønnen836 Egidius Christophersen Bondli. Gardbruker på Bondli i Nordre Land. 837 Anne Olsdtr. Bondli. Fra Grøtåsen i Torpa i Nordre Land.Videre kommer hans sønn igjen:418 Hans Egidiusen Bondli. Gardbruker på Bondli i Nordre Land. 419 Kari Østensdtr. Bondli. Fra Baggerud i Nordre Land.Her er vi vel litt utpå 1700-tallet. Hadde denne Hans f. eks. en bror Anders, og han i sin tur igjen kalte opp sin far og bestefar så vips! - har vi Christopher Egidius Andersen..... Av og til kan det komme noe ut av et tankespinn .. og andre ganger renner det bare ut i sand..Nils.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg må bare kommentere Ellen Sandviks konklusjon i (32) som ikke kan bli stående uimotsagt. Andreas Roughtvedt var fogd i Nedre Telemark, opprinnelig fra Danmark, og overhodet ikke i slekt med beboerne på gården Rugtvet i Solum.Her er Andreas Rougtved i 1801: (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Andersen

Hei alle sammen. Jeg er Christopher Egidius Andersens Tipp-tipp-tipp-tippoldebarn. Min søken er å finne min familiehistorie så langt tilbake som mulig. Men alt stopper på Christopher E. Andersen.Det jeg har funnet ut er at han ble født i 1774. Gift den 7 Juli 1802 i Holla med Kirsten Berthea Gundersen, åttende datter av Niels Gundersen og Anne Elisabeth Wulfsberg. Anne Wulfsberg er også etterkommer av skotten Realf Christian Wright.C. E. Andersen jobbet på Holden Jernverk til han døde der den 12 Mars 1832, begravet 19 Mars i Holla. Ifølge Kirkebøker på digitalarkivet var han 58 år når han døde. (derfor må han være født i 1774). C. E. Andersen hadde to barn: 1) Cathrine Albertine Andersen (uektefødt), 2) Andreas Nicolai Andersen, som jeg stammer fra. Han giftet seg med sin kones niese når hun døde. navn: Anne Nicoline Dahl, datter av Jens Severin Dahl og Marichen Gundersen. de fikk ingen barn.Kommer med mer informasjon om barna.MVH Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsåret 1774 er vel stipulert ut fra oppgitt alder ved død - og må dermed oppfattes som litt omtrentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Fredrik Andersen

Hei igjen.Kommer med informasjon om Christopher E. Andersens barn:1. Chatrine Albertine Andersen f: 1812, Bø prestegjeld d: 31 Mai 1852 Bergen. gift: 20 Okt 1833 i Bergen med Jørgen Ulrich Schram. I ekteskap 1 sønn: Johan Conrad Schram.2. Andreas Nicolai Andersen f: 11 Mars 1804, Holden d: ukjent gift: 22 Feb 1829 i Staværn med Elisabeth Marie Nordstrøm I ekteskap 1 sønn: Nicolai Egidius Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.