Gå til innhold
Arkivverket

[#24767] Carl Johan Andersen -- Buksnes/Hol


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Carl Johan Andersen var født 1826 i Buksnes/Hol, men hvem var hans foreldre? Carl Johan ble ca. 1846 gift med Karen Dorothea Nilsdatter født 18 mars 1821 fra Øvre Skjerpen i Borge. De bosatte seg på Sande i Borge og fikk bl.a. ei datter som het Hendrikke Sophie Karlsdatter født 1846 på Sande i Borge. Hendrikke ble gift med Jens Hasselberg Olsen. Carl Johan døde i 1865 på Sande i Borge. Kona Karen døde samme sted i 1875. Vet noen hvem foreldrene til Carl Johan var og hvor ble han født?Mvh Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

I konfirmasjonsboken for Buksnes er det en Carl Johan Andersen som ble konfirmert i 1842, 16 1/2 år gammel. Hans oppholdsted er Stamsund, og faren heter Anders Jonsen. Navnet på moren er ikke oppgitt. Jeg finner ingen annen Carl Johan i de årene som er aktuelle, så jeg regner med at dette er den personen du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

I vaksinasjonsprot. 1832 finnes 7 år gamle Carl Johan Andersen. Hans far er Anders Jensen og moren er Siri Pedersdatter. Her oppgis det at Carl Johan er født i Alstahaug Pg., men oppholder seg i 1832 på Smeholmen (Stamsund). (Han er ikke nevnt i militærreg. i 1830 for Busknes/Hol - innflyttet 1831?)Den andre Carl Johan Andersen som er nevnt i vaksinasjonsprotokollen er 3 mnd. gml. i sept. 1826. Hans far er Anders Iversen, Toftan i Hol. Han nevnes også i militærreg. 1830, 5 år gammel.I Borge Bygdebok VI, side 177: 'Carl Johan Andersen (ca. 1826-1865) var fra Toften i Buksnes og ble i 1846 gift med Karen Dorthea Nielsdtr. (1821-1875), datter av Niels Pedersen, Eltoft/Skjerpen. Familien hadde bodd på Skjerpen fra de var gift og flyttet i 1852 til Sande.'Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Takker for svar! Det kan jo ut fra alder være begge Carl`ene, men hvis det er riktig slik det står i Borge Bygdebok VI side 177 at Carl Johan Andersen var fra Toften, så er vel siste alternativ Anders Iversen mest sannsynlig. Har ikke kirkebøkene for Borge tilgjengelige, men går ut fra at Carl Johan Andersen og Karen Dorothea Nilsdatter ble gift 1846 i Borge. Det står sikkert under ægteviede der at Carl Johan var fra Toften i Buksnes. Men under hvilken gård ligger Toften? Har sett i bygdebok for Hol I og Buksnes II uten å finne Toften nevnt noe sted. Men kanskje et skifte kunne oppklare hvem Carl Johan var sønn av. Anders Iversen kan jeg ikke finne i Ft 1865 så da er han nok død en tid før det. Men Anders Jensen og Sirianne finnes i Ft 1875, så de døde da senere enn det. Kanskje kan et skifte etter Carl Johan selv fortelle hvem han er sønn av, der er kanskje nevnt søsken eller svigersøsken? Er det noen som kan sjekke dette opp for meg? Militærrullene senere enn 1830 kan kanskje også fortelle noe om hans opphav?Mvh Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hvis du åpner linken og ser ca. midt på siden, finner du Toften Nedre under Holsdalen og Bergsdalen i Hol sogn i Buksnes, og Toften under Leknes i Buksnes.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

År 1824: Enkemann Anders Iversen Toften (f. 1757/58) ble gift med Martha Rasmusdatter f. 1799 Sortland i Borge. (Hennes foreldre: Rasmus Pedersen og Dorthea Michelsdatter).Anders Iversen - var iflg. FT 1801 g.m. Karen Jensdatter.Toftan (Toften) ligger under gården Berg i Hol. Anders Iversen døde 16.06.1842 på Båtnesset (også under gården Berg i Hol).Så langt folkene på Toftan - her er et svært så oppklarende sitat fra Borge Bygdebok III, s. 161/162 (gården Nykmark): ' I slutten av 1830-årene kom Hartvigs søster, Martha Rasmusdatter, født 1799, hit til Hartvig og Andrina. Hun hadde med seg sønnen Carl Johan Andersen, som var født på Toften i Hol 23.05.1826. Far hans het Anders Iversen, og var husmann på Toften. Etter at Martha Rasmusdatter kom til Nykmark, og mens mannen hennes ennå levde, fikk hun en sønn den 17.12.1837. Glunten ble døpt Christen Olai Krantz, og faren var en ungkar fra Kristiansund som het Ole Petter Ellingsen. Carl Johan Andersen ble konfirmert fra Nykmark i 1842 og bodde her til han giftet seg i 1846 med Karen Dorthea Nielsdatter fra Skjerpen og flyttet dit. Noen år etter kjøpte han et bruk på Sand og flyttet dit. Dit flyttet også mor hans, Martha Rasmusdatter, et par år senere. Hvor det ble av hennes andre sønn Christen Olai Krantz kjenner vi ikke til.'Dette skulle vel oppklare det meste?!Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Jeg takker og bukker! Da var denne genealogiske 'gåta' løst! Men da melder det seg et nytt spørsmål: Hvem var Anders Iversen sønn av? Mulige kandidater kan være ifølge Ft 1801 Iver Hemmingsen 65 år og Daareth Rasmusdtr 63 år på gården Storeidet i Buksnes. Nå har jeg ikke bygdebøkene for Buksnes og Hol tilgjengelig, men det står kanskje noe der om gården Storeidet og folka der?Mvh Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg fant Iver Hemmingsen i bygdeboka for Buksnes, men bare en sønn, Johannes, er nevnt så vidt jeg kunne se. Det ser ut til at Iver Hemmingsen først nevnes på Storeidet i 1766, så det er selvfølgelig en mulighet for at han er Anders sin far (passer jo med alderen), men Anders Iversen er jo 44 år i 1801, så foreldrene hans kan jo også allerede være døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.