Gå til innhold
Arkivverket

[#24876] Christen Halvorssøn/Sønnau Jonsdatter, Borre


Gjest Bodil Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Strand

Disse to gifter seg i Borre kirke 12. mai 1804. Den 14. oktober s.å. døpes deres datter Anne Hellene i samme kirke. Anne Hellene er min tippoldemor (i sitt 3.ekteskap). Kan noen si meg hvem som var Sønnaus foreldre.Mvh. Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sønnau Jonsdatter er et navn som kan staves på usannsynlig mange måter.Jeg har søkt i hele landet med fornavn begynner på s[oyø]n og etternavn begynner på j[oa][h]n, og den eneste som kommer opp i Vestfold (Sande) er denne: LenkeBuskerud har tre; to i Sandsvær (men de var allerede gift) og ei i Rollag (men ho var bare 4 år).Østfold har tre; to i Tune (men disse var hhv 50 og 72 år gamle) og ei i Råde (men ho var gift).Ellers er det sju i Oppland og en hel skokk på Vestlandet, samt noen få i Nord-Norge. Mange av disse var sikkert ikke i passende alder.Jenta i Sande var bare 16 år (dvs 19 år ved giftermålet), men ettersom det mangler andre kandidater, ser hun svært lovende ut. Du burde jobbe videre med henne. Dersom du finner begravelsen til Sønnau Jonsdatter, kan du få en pekepinn på alderen og se om det passer med jenta i Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg skal sjekke kirkeboka i kveld om jeg kan finne mer info om Sønnau Jonsdatter (stammer dine opplysninger fra familysearch.org?)Hun er ikke nødvendigvis oppført med farsnavn i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riktig som Ketil påpeker; i enkelte prestegjeld (jeg vet det er slik i Stokke, bl.a.) er ikke barna alltid ført med farsnavn. Det glemte jeg da jeg søkte, og dermed kan jeg ha gått glipp av 'din' Sønnau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Først til Kristian, Jeg har også prøvd mange stavemåter men jeg mener at den jeg har stammer fra filmkort av kirkebøkene. Til Kjetil, opplysningene er fra som før nevnt filmkort som ble innlånt for mange år siden.Jeg tror også at det var der jeg fant at hun døde i 1840, men jeg er usikker her.Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

I mine rettelser og tilføyelser til Borreboka har jeg følgende:Christen Halvorsen g.1804 Sønnau Jo(e)nsdatter. 1.Anne Helene 1804 på Falkensten (gift 3 ganger).2.Jon 1808. Sønnau bodde som enke og inderst på Valnes under Falkensten i 1825 - 52 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Fant Anne Helene konfirmert i 1819 og Jon død i 1810. Finner ikke Christen død i Borre før 1826,men mitt mikrokort er dårlig lesbart på noen av de aktuelle åra!Er nå heller ikke sikker på om Sønnau ER ført som enke i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Takk til Jon Erik. Jeg skjønner at du er 'Borre-ekspert'. Håper du kan bekrefte/avkrefte at nevnte Christens foreldre er Halvor Christensen og Karen Pedersdatter. Denne grenen av familietreet er det mange år siden jeg holdt på med og når jeg nå tar den opp igjen, ser jeg at det er mangelfullt og mye usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ved søk i 1801-basen på varianter av CHR/KRISTEN HAL--- får ikke jeg opp mange alternativer. En 23 år gammel ugift tjenestegutt på Snekkestad i Våle er et brukbart utgangspunkt. Du må oppgi kilde for opplysningen om Christens foreldre.Jeg vet ikke noe om dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Jeg husker faktisk ikke om jeg fant dette i Borrebok eller kirkebøker(filmkort). Jeg har notert at Halvor f. 1742-d.1794 og Karen f. 1751- d.1773 bodde på Nøglegaard. Tror at jeg her fant en sønn som het Christen. Jeg regner nå med at det er avkreftet at dette er mine aner, men takk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du har rett i at Halvor Christensen Nøklegård nedre g.1.1768 Karen/Kari Pedersdatter Skåne fikk en sønn Christen i 1772 (se Guttulsrød i Borre s.675).Han er ikke ført som konfirmert i Borre 1785-1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sønnau Jonsdatter er ikke konfirmert i Borre.Synne Jonsdatter fra Sande, som Kristian nevner i innlegg 2, finner jeg ikke gift i Sande. Ved dåpen er hun kalt Syrene. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sanddobt&gardpostnr=1655&personpostnr=1655#knappar>LenkeDet kan være hun som dør ugift i Sande 1835, da kalt Severine Johnsdatter. Bosted Øra er det samme som i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Det ser sannsynlig ut med tanke på alder, men jeg mener bestemt at jeg har funnet ut i kirkebøkene fra Borre at en Sønau døde i 1840 i Borre. Jeg har dessverre ikke tilgang til disse nå, men dette må jeg få sjekket opp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Min konklusjon er at Synne/Syrene/Severine Jonsdatter på Øya i Sande ikke er identisk med den Sønnau Jonsdatter som gifter seg i Borre i 1804.Det er jo en mulighet for at 'din' Sønnau Jonsdatter er oppført som Syrene/Severine el. l. i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.