Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#24884] Skifte etter Johan Christian Bøhmer i Kristiansund i 1837

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Johan Christian Bøhmer fra Follebu i Gausdal ble i 1822 gift med Gjertine Marie Pedersdatter fra Kristiansund, og paret bosatte seg i hennes hjemby. Han var skreddermester og justisbetjent i byen og døde 13/7-1837, bare 39 år gammel. I folketellingen for Kristiansund i 1865 bor enken hos sin datter, Christine Petrine Bøhmer, og svigersønn, sjøfarende Ivar Rogseth, samt barnebarnet Ingvald Kristian Rogseth på 3 år. I Tromsø har jeg funnet to personer med Bøhmer som etternavn og Kristiansund som fødeby, nemlig Caroline Wilhelmine Bøhmer, født omkring 1823 og skomaker Fredrik Bøhmer. Det får meg til å lure på om Johan Christian Bøhmer var deres far.Finnes det noe skifte etter skreddermester Johan Christian Bøhmer I Kristiansund som oppgir hvilke barn han hadde?

Gjest Atle Røthe

Takk for utrolig god hjelp, Yngve! Gløersens oversikt over dødannonser har jeg hørt omtalt på et kurs i arkivkunnskap, men jeg aldri brukt den før. At skredder og justisbetjent Bøhmer etterlot seg seks barn og et sjuende på vei, hadde jeg ingen anelse om.

• 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kristiansund har vi bl.a. arkivet til Einar Thurn Christensen (ETC) Lenke og der står det litt om Bøhmerfamilien. Bl.a. at Skomaker Fredrik Bøhmer som bodde i Tromsø ca. 1850 døde i Chicago 30/5 1906. Det er ikke mye informasjon om familien, men dette emnet hører vel hjemme i Brukarforumet, og legger du inn en etterlysning der, kan vi svare på noe. Mvh Tore og Tor

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.