Gå til innhold
Arkivverket

[#24894] Jakob Møller (Muller) og Justine Wright

Gjest Kathe T.Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

En liten tilleggsopplysning - jeg går ut fra at du har søkt på David Widerberg Howden - han har skrevet og forsket masse på Wright og Bruun familiene bl.a. her i brukerforum. Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det er så enkelt. Du skriver bare f.eks.Howden i øverste høyre felt på denne siden.Det står:Søk i tema/gå til nummer. Da kommer det han har forfattet opp. Lykke til Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Terje! Her kunne man nesten være fristet til å henvise, og det er jo det du har gjort. Her er det mye som går om hverandre, så tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette forumet også. Det virker som om interessen for Wright-familien er stor. Sjekket sidene til Almwick Castle - der skal det komme en ættelinje ettehvert. Det virket som om den var like rundt hjørnet. Kan være vi finner en Wright der. Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Bind 1 av Larviks historie har 4 sider om Realf ( Rialf ) Christian Wrigth, død i Larvik 1706, hans koner, barn og deres etterkommere.Det må være et godt utgangspunkt før man forsker videre.Justine Wrigth ble gift i Solum 1759, m. Tollkontrollør Jacob Pedersen Muller.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk til Kjell Håkestad - skal ta en tur på biblioteket neste gang jeg er i gamlelandet. Jeg har mottatt oversikten over slekten Wright, men den er alt for omfattende til å sende videre i dette forum. Jeg mener den var på 46 sider. Det virket ikke som om Debby Dunbar Ortmann hadde noe imot at flere fikk innblikk i denne - E-mailadr.hennes står jo på siden her - så det er nok bare å kontakte henne. Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

På nettet har jeg på mitt nettsted Heraldikk og flagg en artikkel om Segl som illustrasjon med en avbildning av seglet til Just Wright: Lenke(Artikkelen er trykt både i Heraldisk Tidsskrift og i Grenland Ættehistorielags skrift Ætt og annet).I min bok Norske slektsvåpen har jeg med en skjoldtegning for Wrigth og viser til våpenet i Skandinavisk Vapenrulla hefte 6 Malmø 1966, som dalevende medlemmer av slekten fikk med der.Våpenet er det samme som en engelsk slekt Wright, Hartwood, Surrey førte. Det kan være at Just Wright bare tilfeldigvis fikk dette våpenet opplyst under besøk hos gravør i England som graverte signetet. Men det skal ha vært tradisjon i familien at dette våpenet ble brukt allerede av Ralph Wright. Jeg har selv ikke undersøkt videre. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Kathe Tove! Ta en kikk på skiftet etter kjøpmann Jørgen Møller i Skien Lenke. Din ane Anne Elisabeth Jørgensdatter Møller som giftet seg på Kongsberg i 1791 med skomaker Steenberg, er trolig identisk med den eldste datteren til Jørgen Møller, Anne 17 år. Når Anne Elisabeth Møller og Arent Christian Steenberg i 1794 ga datteren sin navnet Justine Wright, var det nok en oppkalling etter den inngiftede tanten - Justine Wright, gift med Anne Elisabeths farbror Jacob Møller – sannsynligvis var hun en rik arvetante.Se også svar nr. 14 i innlegg 29284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvorfor kan ikke Anna Elisabeth Dorothea Møller like gjerne være d. av Jacob Møller (og hennes datter igjen oppkalt etter sin mormor Justine) ? (Hvor kommer 'Jørgensdatter' fra ?). Anna El. D. ble døpt (i Porsgrunn ?) 1 Mar 1760, altså ca. 5 år før Jørgen Møller's datter Anne skal være født. Det kan virke som far til Jacob, Karen og Jørgen Møller, nemlig Peder Møller (bos. i Grenland ?), var g.m. en Anne/Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen! Jeg må si jeg synes det er mye logikk i det Anne Minken har kommet fram til. Som sagt er de fleste av opplysningene kommet fra FS og Internett ellers. Der hvor jeg har hatt mulighet til å sjekke kirkebøkene, f.eks. vielsen til Anne Elisabeth og Arent Christian i Kongsberg 29.4.1891, har det ikke vært ført opp vitner eller forlovere som kunne gi en pekepinn om opphavet til A.E. At det virker litt søkt å døpe datteren Justine for Wright, må jeg nok si, men de gjorde kanskje slikt den tiden.(Det kan ikke ha vært særlig lønnsomt - Anne Elisabeth døde ganske fattig)Om vi går ut fra at forslaget fra Anne Minken er riktig:Far Jørgen Møller og mor Pernille Pedersdatter døde begge i 1782 iflg. skiftereg.for Skien. Lite sansynlig da med bryllup samme året vil jeg tro.(Vielse i Solum for Finne og A.E. 1.10.1782) Videre i skiftereg. - Onkelen til Anne er her oppført med I. Jeg vil anta at dette er I eller J for Jacob Møller.Kontrollør har vel noe med tollvesenet å gjøre? I 1801-tellingen bor han hos sin brordatter Dorthea Møller i Porsgrunn. Dorthea Møller er gift med Hans Jochum With og de har datteren Maren Pernille,etter all sannsynlighet oppkalt etter hans første kone,Maren(Thorsdatter) og Dortheas mor, Pernille. Jørgen Møller og Pernille Pedersdatter giftet seg 5.2.1765 i Skien iflg. FS. Kanskje noen kunne sjekke vielsen og se etter vitner,forlovere.? Som sagt, veldig logisk, men jeg ser ikke bort fra at jeg kan ha feiltolket. Det er lett å gå seg vill her. Fortsatt takknemlig for innspill Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg synes det ser ut som at brødrene Jørgen og Jacob Møller begge hadde en datter Anne/Anna (Dorothea/Elisabeth), født med ca. 5 års mellomrom, som begge ventelig er oppkalt etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det at datteren døpes Justine Wright (Steenberg) er vel ikke spesielt søkt, enten 'kilden' til oppkallingen (Justine Henriksdatter Wright) er barnets farmor eller grandtante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen! Det er nok ikke umulig at det er to kusiner med Anne/Anna som felles navn. Men at den Anne som er datter av Jørgen Møller og Pernille(og gifter seg med Arnt Steenberg) skal døpe sin datter for Wright synes jeg fortsatt er litt søkt. Wright er jo et etternavn og har vel ikke noe i den familien å gjøre. Justine Henrichsdatter Wright er jo en inngiftet tante til Anne. Du får korrigere meg om jeg er helt på jordet. Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Slektsnavn brukt som døpenavn og oppkalling med slektsnavn både etter fjernere slektninger og etter ubeslektede standspersoner var temmelig vanlig på 17- og 1800-tallet. Husk at slektsnavnene ikke var beskyttet på denne tiden.Den enkleste bekreftelsen på min teori er om det er mulig å finne Anne Elisa (Jacobsdatter) Møllers begravelse. Men det ser ut som om hun kanskje døde i Danmark. I hvert fall ser det ut som om tvillingdøtrene Dorthe og Justine var født i Danmark - jamfør opplysningene om Dorthea Finne i folketellingen for 1865.Lenke. Hun bodde i Arendal sammen med den yngre halvsøsteren Bendigte (Bendicta Louricia f. 1800). En annen mulighet er å sjekke Andreas Fredrik Finnes ekteskap nr. 2, inngått i Øyestad 23.10.1787. Hvis han står oppført som enkemann ved vielsen, må vi regne med at Anne Elisa (Jacobsdatter) Møller var død.Merk også navnene her. Jacob Møllers og Justine Wrights datter er døpt Anna-Elisa og kalles Anne Elisa ved vielsen i 1782. Navnet Dorothea brukes bare for Anne Elisabeth Jørgensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Kom tilfeldigvis over dette innlegget på Dis-Danmark Lenke Hvis man blar seg litt nedover ligger det en lang historie om navnet Wright, samt en lang slektshistsorie. Jeg har ikke hatt tid å lese det ennå, men vil bare tipse alle som er interessert i detVennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.