Gå til innhold
Arkivverket

[#25047] Thomas Brun - Sorenskriver i Sande og Lardal 1646-1670


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Medgenealoger:I disse dager for 10 år siden satt jeg i et rom noen meter unna og forfattet en enkel samleartikkel om en av mine - på den tiden relativt nyfundne - aner, sorenskriver Thomas Brun. Artikkelen publiserte jeg i Gjallarhorn nr. 14, på side 118-120, og jeg fikk derigjennom kontakt med en del andre i Vestfold som også hadde Thomas som sin ane.Den godeste sorenskriver har fått hvile i flere år nå, og det kan kanskje passe å gjøre opp en ny status 10 år etter min første artikkel om ham. I tillegg til de fire sønnene jeg kjente til i 1994, Nils (c1628-1692), Hans (c1638-1720), Torsten (c1649-1698) og Jakob (c1651-), har det dukket opp en mulig datter i den ” Kirsten Thommesdatter Brun” som er nevnt som enke etter Nils Pedersen på Sønsteby på Modum, som det ble skiftet etter i 1684. Jeg har samtidig funnet frem til en svoger av Hans Thomassøn Brun ved navn Vitus Heinrich von Holzberg.Det er imidlertid fortsatt ingen spor av Thomas’ opphav, og jeg lurer i den forbindelse på om det er andre som har forsket videre på Thomas Brun og eventuelt kjenner til hans segl. Jeg sitter foreløpig med en litt dårlig segltegning fra et dokument datert 1647.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Igår glemte jeg å ta med dette med Thomas' ektefeller. Mogens Bugge spekulerte i sin tid over om Thomas kunne ha vært gift med en ukjent datter av Nils Mattisson Skjerven (M. Bugge:'Schjerven i Lardal, 1942, s. 40), men dette finnes det ingen bevis for, og er heller ikke særlig sannsynlig.Thomas later uansett til å ha vært gift minst to ganger, mest sannsynlig tre. Jeg antar at Nils (c1628) og Hans (c1638) var av et første ekteskap. Ved koppskaten 1645 skattet Thomas kun for seg selv, og var derfor trolig enkemann dette år. Sønnen Torstein (c. 1649) og Jakob (c. 1651) antar jeg var av annet ekteskap. Thomas ble uansett ca. 1662 gift med Barbra Eriksdatter. Hun kan ikke være mor til noen av de fire kjente sønner, da Thomas ble dømt for leiermål med Barbra anført 1662.Er det noen som har ytterligere opplysninger om Thomas' ektefeller og deres slekt?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.