Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25077] Flakstad,Vareidet-Ulrikke Pedersdatter 1821

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Jeg har kikket litt i KB for Flakstad, og finner ingen person med navnet Ulrikke Pedersdtr. døpt 1821 +/- 5 år.Studerer vi KB grundig og bruker litt fantasi kan det være Nildrike Rist, f.24.01.1818. Hun var en av 11 barn til klokkeren i Flakstad Peter Bengtsen (f.1774) og Uldrike Hansdtr. (f.1773). Dette ekteparet bodde på Wareide.NB! Det var ikke helt uvanlig at barn født i Flakstad ble døpt i Buksnes. For å få en 100% verifikasjon på personen, så bør en sjekke konfirmasjonslistene, og hva som er beskrevet om ekteparet ved copulasjonen. Vet du når Christen/'Nildrikke' ble gift?

Gjest Trond Kristensen

Uff og uff, jeg ser at jeg har tolket/skrevet Ulrikkes navn feil i KB - hun heter altså Ulrikke Rist, ikke Nildrikke Rist.Dette fremgår også av konfirmasjonslisten i 1835 der fødselsdato er nevnt. Ulrikke står forøvrig som nr.1 blant jentene - flink pike.Christen/Ulrikke ble gift i Flagstad kirke 18.07.1848. Han er ungkarl, hun pige - dvs. begge ugifte. Oppgitt alder er 29 år på de begge. Christen Hansen er fra Skulbrud i Buxnes og Ulrikke som vi vet fra Vareide i Flagstad. Christen's far er Hans Hansen. Ulrikke's far er Petter Bentsen

Gjest Trond Kristensen

Jeg har bladd gjennom ½ m papir og fant litt:Mor til Ulricha Hansdtr. er Annichen Jensdtr. Skifte etter Annichen holdes 1796 på Myhrland i Flagstad (skifte nr. 1731, bok 10, protokoll HF1985) og arvingene er :Enkemann Johannes HansenBarna Lenert , Jens, Julianna, Annichen , Barbro (f.1769) – alle med far Christopher Johansen, Flagstad. (Digresjon: Lennert fikk 12 barn og har ca. 5500 etterkommere i Lofoten i dag).Barna Ingeborg, Ulricha og Anna – alle med far Hans Nilsen, Myrland.Ref. Børje Jonsson så ble Annichen gift med Christopher Johansen i 1761 og med Hans Nilsen i 1773.Tredje ekteskapet (forøvrig uten barn) med enkemann Johannes Hansen ble inngått i 1792.UK Peder Bentsen og pige Ulricha Hansdtr. ble forøvrig viet i Flagstad i 1798. Jeg har en anelse om at Petter B. har sine aner fra Værøy (jeg skal ha det skrevet ned men kan ikke finne skribleriene).Noe mer?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.