Gå til innhold
Arkivverket

[#25159] Hans Mathisen og Kari ( Karen) Larsdatter, g. 17 okt 1772, Tjølling, Vestfold

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Dette var spennende opplysninger fra Kjell!Jeg lurer på om jeg kan ha funnet opphavet til Mattis Jensen i Hedrum ?LenkeDette paret ser ut til å gifte seg i Stokke, 1726. ( Jens Mattisen d. 1739 i følge F.S)Barna Mattis Jensen og Kirsti Jensen er begge født , Rømminga i Hedrum .For meg ble dette ekstra spennende , da denne Kirsti Jensdatter , f. 1730, d. 1800, kan være min tipp-tipp-oldemor.Har sendt privar mail til Einar om den slektsammenhengen.Flott med ditt oppsett, Kjell!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg Kjell og andre av mine hjelpere ! Tanker etter innlegg nr. 49 av Kjell Håkestad. Er det mulig å finne noen opplysninger om mor til denne søskenflokken på seks ? Deres far er oppgitt til å være Hans Mathisen (min tipptipp-oldefar). Mathis Hansen f.9.3.1782 er min tipp-oldefar. -I følge k.b.(microfilm) er det i Tjølling den 17.10.1772 inngått ekt. mellom Hans Mathisen 'Istre' og Karen Larsdtr.'Løve'. -I følge k.b.(Family Search) er Karen døpt den 5.12.1751. Far: Lars Olsen 'Løve'. (Jeg går ut fra at det må være Lars Olsen på 'Løve Mellom'). Dette barnet er ikke tatt med i bygdeboka. Det pussige er at på 'Løve Øvre' sitter Lars Amundsen. Han har også et barn som heter Karen, og som er født i 1751 (side 449 i K.H.Bygdebok). Flere av denne Karen`s søsken er nevnt som faddere til to av Hans Mathisen`s barn. Hans Mathisen døde den 12.10.1801 på 'Kleppager Nedre'. I FT. 1801 står det under et jordløst hus på 'Kleppager Nedre': Kari (skal være Karen tror jeg)Larsdtr. Husmor. 56 år. Enke etter første ekt. Lars Hansen. Et fosterbarn 3 år. Om den oppgitte alder på 56 er riktig, ja da skulle jo hun være født ca. 1745. Det er her et nokså stort sprik fram til 1751, og som er det årstall jeg forholder meg til i følge k.b. Jeg kjenner på et behov for assistanse med sikte på å få ryddet av veien den usikkerheten jeg kjenner gnager. Om du Kjell eller andre har enda mer å bidra med, ja så takker jeg på forhånd.Mvh Einar_____________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tror nok at din Kari Larsdatter, er datter av Lars Olsen Løwe. Hvis du ser tilbake på Kjells funn i nr. 39. Fra ekteskapet. Der finner du Lars Olsen som kausjonist . Sikkert for datteren. I innlegg 42 ser du også Kjells funn.Dessuten står det i Tjølling Bygdebok at den Karen Larsdatter Løve , på Løvre Øvre, som er datter av Lars Amundsen, gifter seg med en Lars Andersen , Tjøme.Merkelig nok er disse Karen Larsdøtre f. samme år 1751 , begge på Løve-gårder.Den ene mangler også i bygdeboka, som du husker. Ikke rart man kan bli forvirret.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når barn ikke er tatt med i bygdeboka, er det ofte fordi de døde som små. Dette er en erfaring jeg har fra flere bygdebøker, bl.a. Krohn-Holms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Jeg ville roe meg litt ned Einar. Bygdeboken er til stor hjelp men er ikke alltid helt riktig angående årstall og alder. Du vil ofte finne at det mangler barn som er registrert i kirkeboken, det ville også ha vært umulig for bygdebokforfatteren og få med alle uten dagens datamuligheter.Det er et problem at kirkebokskriveren i mange tilfeller bare bruker fars fornavn og at mors navn ikke eksisterer.Det største problemet er at arbeidsfolk i motsetning til husmenn vanskelig lar seg stedfeste og gi en sikker beskrivelse.Faddere kan i mange tilfeller være helt uten slektskap og vil bare være til forvirring.Jeg registrer i MS Works og det er litt tungvint for meg å søke etter personer, da jeg bare kan søke på et navn av gangen. Jeg har planlagt at Fødte/Døpte i Tjølling blir tilgjenglig på inter-nett i nær framtid (til 1800) og da får du alle døpte i Tjølling med fars navn og søke etter.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen! Her har du Lars Olsen og Lars Amundsen’s døpte barn.Lars Olsen Løve’s barn:1751 46 05.12 Kari K Lars Olsen Løve 430 Anne Skisåker Berthe Rasmusd. Varild Ole Larsen Løve Kristen Hansen Varild Ole Olsen Skisåker1754 9 21.02 Kristine M Lars Olsen Løve 430 Kari Torsd. Løve Ingeborg Olsd. Skisåker Lars Amundsen Løve Lars Rasmussen Løve 1759 29 30.12 Karen K Lars Olsen Løve 430 Karen Løve Ingeborg Skisåker Lars Rasmussen Ole Olsen Skisåker Amund Larsen Løve Lars Amundsen Løve’s barn:1734 32 07.11 20 p.Trinitatis Amund M Lars Amundsen Kleppåker 449 Anne Andersd. Tveiten Dorthe ? Anundsd. Larvik Jørgen Eriksen Tjøstolf Olsen Anders Iversen1738 24 07.09 Live K Lars Amundsen Løve 449 Anders's kone Løve Mari Eriksd. Kjerringvik Henrik Kleppåker Jørgen Kleppåker Svend Olsen Tveiten1741 31 26.11 Anne K Tvilling fadd. er ikke lesbare Lars Amundsen Løve 4491741 32 26.11 Gunild K Tvilling fadd. er ikke lesbare Lars Amundsen Løve 4491746 13 27.02 Hans M Lars Amundsen Løve Øvre 449 - 502 Kone Ole Larsen's Kirsti Torsd. Lensmann Nils Løve Henrik Kleppåker Halvor Hem1748 40 04.12 Anders M Lars Amundsen Løve Øvre 449 Kone Henrik's Kleppåker Berthe Gåserød Rasmus Olsen Løve Ole Larsen Løve Hans Andersen1751 36 31.10 Kari K Lars Amundsen Løve Øvre 449 Gjertrud Kleppåker Gunild Tolvsd. Lensmann Rasmus Løve Henrik Kleppåker Ole Tormodsen1754 34 27.09 Knut M Lars Amundsen Løve 449 Kari Løve Mari Olsd. Lars Rasmussen Anders Kleppåker AndersKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell, og tusen takk !!!Jeg ser fram til at du får lagt ut ditt materiale på nettet.Jeg har en kommentar til dine opplysninger, og det er at du bruker navnet 'Kari' der hvor jeg mente det skulle være 'Karen'. I Family Search er navnet 'Karen' brukt ved dåpsinnførsel, 5.12.1751 (datter av Lars Olsen). På film nr. PK 57, side 55, er oppført Karen Larsdtr Løve som komfirmert i 1764. NB. Her burde det vel egentlig vært 2 stk. Karen.Nå blir det for meg å fortsette med Hans Mathisen`s svigerdatter: Anne Marie Andersdatter. Jeg venter på beskjed fra biblioteket om at microfilm fra Hedrum er kommet. Hun er litt av ei nøtt !Ha en god dag ! Mvh. Einar_______________________________---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg vil bare si gratulerer til både Einar og Kjell.Flott at du fikk bekreftelse på hvilken av Kari ( Karen)Løve som var din ane.Til Kjell! Fantastisk med så bra arbeid! Gleder meg til dette blir lagt ut.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!I dag har jeg søkt i bygdebøker for Hoff etter den Hans Mathisen , som er f. 1743 , Vasaas , Hoff.Se tema som jeg har lagt inn. LenkeDa ble det en Hans Mathisen som kan utelukkes.Skulle gjerne fått en bekreftelse på om denne fadder ved dåp, Mathis Jensen Istre, kan være fra Hedrum, og en mulig far til Hans Mathisen.Dette vil det kan hende bli mulig å finne ut hvis kirkebøker for Tjølling bir lagt ut, søkbare.Kan opplyse om at jeg har funnet mine aner fra Rømmingen, ved hjelp av søking i skifter i Hedrum,( under leting etter Einars aner.)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har undersøkt en del i denne saken, og mener nå å kunne legge fram nokså sikkert hvem som var foreldre til både Hans Mathisen og Karen Larsdatter. Takk til Kjell Håkestad og Gunn Huglen som har funnet fram til mange opplysninger i denne debatten allerede, noe som gjorde mine søk enklere. Under følger en kopi av en rapport jeg har sendt Aksel Einar Mathiesen. Dessverre kommer ikke fotnotene med når jeg limer inn teksten, men kildene går som regel fram av hovedteksten.**************************************************Vi leter etter opphavet til ekteparet Hans Mathisen og Karen Larsdatter, som ble gift i Tjølling 17. oktober 1772, etter å ha blitt trolovet i august. De bodde på flere steder i Tjølling, men jfr Kjell Håkestads oversikt over barna (innlegg 49), kom de til Kleppåker mellom 1782 og 1786.HANS MATHISENHans Mathisen døde på Kleppåker i 1801 og ble begravet 8. februar, angivelig 59 år gammel. Alderen er neppe presis - i ei militærrulle fra 1794 er han angitt å være 50 år. Ved vielsen sies han å være i tjeneste på Istre i Tjølling.Jfr Kjell Håkestads database over døpte i Tjølling, finnes ingen Hans Mathisen døpt i Tjølling mellom 1719 og 1773. Da det heller ikke finnes noen Hans Mathisen i Tjølling i manntallet for ekstraskatten 1762, må vi anta at han ikke var fra Tjølling. Den eneste Hans Mathisen i dette manntallet som ikke sikkert kan utelukkes, er en Hans Mathisen på Østre Førstad i Sandar. Jeg vil i det følgende argumentere for hvorfor jeg mener det er rett mann.Denne Hans Mathisen ble født på Nedre Solberg i Sandar 15. august 1748 som sønn av Mathis (Mathias) Jensen og Ales Svenungsdatter. Han ble døpt 18. august. I 1762 bodde familien altså på Østre Førstad. Ales døde der 17. april 1765, og ble begravet 21. april, angivelig 60 år gammel. Mathis døde på Store Førstad 1793, og ble begravet 17. oktober, angivelig 74 år gammel. Foruten Hans fikk ekteparet tvillinger i 1751. Det ene barnet, en sønn, var dødfødt, mens det andre barnet, Anne, døde etter et halvt år. Hans Mathisen vokste derfor opp som enebarn.Hans Mathisen ble konfirmert 1764, og bodde da på Sørby. Vi skal se at moren hadde familie der, så det må være rett mann. Det siste sikre sporet etter ham er fra 1768: 31. desember ble det uekte barnet Anders Hansen døpt i Tjølling. Han var født på Istre, og moren, Maren (el. Karen?) Kristensdatter fra Hovland i Hedrum, oppgav som barnefar 'Hans Matthissen Førstad af S:herret'.Var Hans Mathisen Førstad, sist kjent i live i 1768, samme mann som giftet seg i Tjølling i 1772? Det finnes ikke noe skifte etter Mathis Jensen, så spørsmålet lar seg ikke besvare på det viset. Hans alder er noe lav i forhold til hva vi vet om Hans Mathisen Kleppåker, men avvik på opptil 6 år kan tross alt forekomme. Med fødselsår 1748 vil han også være mer på alder med sin kone (se senere). Databasene på internett synes å vise at Hans Mathisen fra Førstad verken giftet seg eller ble begravet i Sandar. Han finnes heller ikke i Sandar i folketellinga 1801.Alene er dette for tynt. Det som virkelig taler for at de to var en og samme person, er at den førstefødte til Hans Mathisen og Karen Larsdatter (født 1772) fikk navnet Jens (etter sin farfars far?) og at en av fadderne het Mathis Jensen. Fadderen Mathis Jensen sies riktignok å bo på Istre, men det kan godt være at Mathis Jensen fra Førstad har bodd på Istre en periode. Istre og Førstad ligger i samme område.Nærmere enn dette synes det i øyeblikket ikke mulig å komme. Noe sikkert bevis mangler, men samlet er indisiene relativt sterke. Jeg setter her opp en oversikt over Hans Mathisens antatte forfedre:1. Hans Mathisen, f. 15. august 1748 på Nedre Solberg i Sandar. Sønn av 2 og 3.2. Mathis Jensen, f. 1720 (døpt 24. november 1720) i Sandar, d. 1793 på Store Førstad i Sandar. Sønn av 4 og 5. Gift 4. januar 1748 i Sandar med3. Ales Svenungsdatter, 13 år i 1720, d. 17. april 1765 på Østre Førstad i Sandar. Datter av 6 og 7.4. Jens Jespersen, d. 5. januar på Store Førstad i Sandar, angivelig 74 år gammel. Bruker på Store Førstad 1704-1754. Sønn av 8 og 9. Gift med5. Marte Svensdatter, d. 8. januar 1758 på Store Førstad i Sandar, angivelig 72 år gammel.6. Svenung Hansen, d. 1720 på Sørby i Sandar, begravet 6. februar, angivelig 56 år gammel. Trolig sønn av 12. Gift med7. Anne Halvorsdatter, d. 19. november 1741 på Sørby i Sandar, angivelig 80 år gammel. Hun var søster av Truls Halvorsen (Store) Bergan, noe som peker mot at hun var datter av 14.8. Jesper Svenungsen, bruker på Søndre Virik i Sandar ca. 1675-1705. Sønn av 16. Gift med9. Rønnaug Olsdatter.12. Hans Torsen, bruker på Sørby i Sandar ca. 1660-1695, 85 år i 1701.14. Halvor Trulsen, bruker på Store Bergan i Sandar ca. 1650-1685.16. Svenung Svensen, bruker på Søndre Virik i Sandar 1644-ca. 1675.KAREN LARSDATTERKaren Larsdatter var husmannsenke på Kleppåker ved folketellinga 1801, og var da angivelig 56 år gammel, altså f. ca. 1745. Ved vielsen i 1772 kalles hun 'Pigen Kari Larsd øvre Løve'. Hans og Karen bodde også på Løve Øvre da sønnen Jens ble døpt i 1772.I debatten på digitalarkivet har det vært konkludert med at hun var identisk med Karen Larsdatter, døpt 5. desember 1751, datter av Lars Olsen og Maren Kristoffersdatter på Løve Mellom. Denne piken er ikke nevnt i bygdeboka, som derimot nevner ei yngre datter ved navn Karen. Det har da vært antatt at Karen, født 1751, har vært uteglemt i bygdeboka - hun har nemlig ikke vært å finne i kirkebøkene blant begravede. Dessuten var det ei Karen Larsdatter Løve som ble konfirmert i 1765.Jeg har riktignok ikke funnet skifter etter foreldrene, men alt tyder likevel på at Karen døde ung. Dette kan bl.a. underbygges med den yngre søsteren med samme navn, og at ei jente født sent i 1751 trolig var for ung til å bli konfirmert i 1765. Det mest slående er imidlertid at Lars Olsen og Maren Kristoffersdatter er nevnt uten barn i ekstraskattens hovedmanntall for april 1764. Da ville Karen vært over 12 år og skulle vært tatt med.Man kan likevel innvende at hun kanskje ikke bodde hjemme. Men så viser det seg at det fantes ei Karen Larsdatter på Løve, enda til i mer passende alder. Lars Rasmussen og kona Anne Ambjørnsdatter er nemlig oppført med ei datter Karen Larsdatter, som var minst 12 år allerede høsten 1762. Innen våren 1764 var også ei datter Pernille fylt 12 år. Det må være denne Karen Larsdatter Løve som ble konfirmert i 1765.Når det i tillegg viser seg at Lars Rasmussen Løve var fadder for Jens Hansen i 1772, samt at både Lars Rasmussen og Anne Ambjørnsdatter døde på Kleppåker i hhv 1788 og 1784, kan det ikke være tvil om at vi her har rett Karen Larsdatter.Men det viser seg at Anne Ambjørnsdatter kun var stemor til Karen og Pernille Larsdøtre. Lars Rasmussen ektet henne i Tjølling 1. desember 1752 som enkemann. Lars Rasmussens første hustru, hvis navn ikke nevnes, døde i barselseng, 34 år gammel, da datteren Pernille ble født i mars 1752. Merkelig nok finnes det ikke noe skifte etter denne kvinnen. Da verken Lars Rasmussens første ekteskap eller Karen Larsdatters dåp er å finne i Tjølling kirkebok, må familien ha flyttet til Tjølling kort før 1752.Navnet til Karen Larsdatters mor har det ikke vært mulig å finne, men en ledetråd til Lars Rasmussens opphav dukket opp. 11. mai 1760 ble hans datter Anne døpt, og blant fadderne var 'Rasmus Tagtwedt fra Hedrum Sogn'. Ekstraskattmanntallet for 1762 viser at denne personen het Rasmus Rasmussen og var husmann på Tagtvet. Det må være snakk om en bror av Lars Rasmussen.Da Lars Rasmussen ble begravet i 1788, er alderen angitt som 78 eller 68 år. Enten 7-tallet eller 6-tallet har blitt skrevet over det andre. Sannsynligvis skal 68 være det riktige, fordi personen foran ble 78 år, og presten kan da skrevet samme tall en gang til, og så rettet det. I tillegg vil 68 år medføre at Lars var f. ca. 1720, og dermed på alder med sin ukjente første kone.I Hedrum finnes faktisk to brødre Lars og Rasmus Rasmussønner, der Lars var f. ca. 1720. Til alt overmål het deres mor Karen Hansdatter, slik at det ligger til rette for oppkalling. Det er her snakk om barna til Rasmus Larsen, skifte 25. februar 1727, og Karen Hansdatter, skifte 29. juli 1746, på Svartangen i Kvelde sogn. Hedrum bygdebok har ingen opplysninger om hvor det ble av barna etter 1746, så det kan ikke utelukkes at det er de rette personene. Alder og navnekombinasjoner peker mot at vi har funnet den rette Lars Rasmussen, men det ville vært kjekt med ytterligere bevis. Lenger ser det dog ikke ut som om det er mulig å komme i øyeblikket, og oversikten over Karen Larsdatters antatte forfedre blir da:1. Karen Larsdatter, trolig født ca. 1748-1749. Datter av 2.2. Lars Rasmussen, d. 1788 på Kleppåker i Tjølling, angivelig 68(?) år gammel. Sannsynligvis sønn av 4 og 5.4. Rasmus Larsen, d. ca. 1727, bruker på Svartangen i Kvelde. Gift med5. Karen Hansdatter, d. ca. 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du Kristian har fått undersøkt alt dette. Dette ser veldig lovende ut. Jeg fant dåpen til Pernille Larsdatter , datter av Lars Rasmussen , Løve her på Vestfoldslekt, sammen med de andre barndåpene du nevnte.LenkePernille må da være helsøster til Karen Larsdatter, barn i 1, ekteskapet til Lars R.Karens dåp finner jeg ikke i Tjølling, så hun må vel være døpt før et annet sted, muligens Hedrum? Synd de digitale kirkebøkene for Hedrum først begynner i 1752.Barn i 1. ekteskapet er ikke nevnt i bygdeboka for Tjølling, så dette ville vi nok aldri greid å finne fram til uten Kristians gode hjelp.Det var litt av en utfordring med Karen Løve. Her som fadder for Pernille dukker det opp en Kari Løve også. ( Hvem hun nå er?)Kjempearbeid arbeid fra Kristians side.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg takke dere som har vært med i denne granskningen.Jeg sitter å forsøker å finne en ledetråd til hvem mor til karen og Pernille Larsdtr. kan være. Kristian Hunskaar skriver i innlegg nr. 60 at mor til Pernille døde i barselseng 1752. I følge datidens navneskikk skulle Pernille fått samme navn som sin mor, nettopp på grunn av at hennes mor døde i barselseng.Den første hustru til Lars Rasmussen het da muligens Pernille ????I innlegg nr. 61 har Gunn Huglen lagt inn ei lenke som viser Pernille døpt i Tjølling i 1752. Her er det tatt med noen faddere. Jeg har en fornemmelse av at det her ligger noen spor, uten at jeg til nå kan peke på noe eksagt.Mvh Einar........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At mor til Karen og Pernille het Pernille, er definitivt ikke noe dårlig tips. To alternativer er Gunhild og Anne, som var navnet på Lars Rasmussens barn med Anne Ambjørnsdatter (NB: Jeg har ikke undersøkt hva mor til Anne Ambjørnsdatter het.).Fadderne til Pernille var 'Kari Løwe, Børthe Varild, Søvren Klaastad, Christen Warild og Trygge Løwe'. Jeg har ikke sjekket hvem disse personene er, og om de eventuelt kan ha vært slektninger. Uansett vil jeg minne om at ikke bare Lars, men også den ukjente kona hans trolig er utenbygds fra, siden de ikke er viet i Tjølling (heller ikke i Sandar). Derfor er det ikke sikkert at det er slektninger blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fortsatt å lete litt etter en mulig hustru av 1. ekteskap til Lars Rasmussen.Fant en her i passende tidsrom g.i Andebu i følge IGI. LenkeDet interessante med dette paret er at de får en datter , Karen dpt i 1749 i Andebu- Nå ligger digitale kirkebøker for Andebu på nettet fra disse årene.Har prøvd å lete der, men ikke funnet vielsen til nå. Det ser ut til at det er et hopp i registreringen over viede i 1741 , det er ført inn noe fra 1729 i mellom.På søk på Bakke gård i 1801 finner jeg ikke Lars Rasmussen , Bakke , eller hustru Marthe. Derimot ser det ut til å være slekt på gården.Dette er kun et forsøk på å finne passende kandidater. Det som ikke faller rett inn i puslespillet , er at damen som er mor til Karen Larsdatter ikke har fornavn ( Pernille, Gunhild, Anne, eller Karen) Vet ikke hvor nøye oppkallingene ble fulgt dengang?Fortsetter litt søking i kirkebøkene som er lagt ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenke til gården Bakke ( Backe) i Andebu i 1801: LenkeHer er flere Larssønner og en Rasmussdatter, mulig oppkalt etter en forfader Lars Rasmussen her?Har dessverre ikke bygdebok for Andebu her for tiden, så jeg får ikke slått opp der før jeg kommer på biblioteket.Ellers er vel ikke Andebu et helt umulig sted å lete? ( Ikke langt fra Hedrum) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå ser jeg at de digitale kirkebøkene for Andebu, ikke går så langt tilbake som jeg påstod. ( 100 år feil) Slik går det når jeg bklir for ivrig. Ikke rart jeg hadde problem med å finne viele i 1741, da.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg får legge inn en lenke til Karen Larsdatter, med foreldre nevnt som Lars Bakke og Marthe i Andebu:LenkeVet at det er registrert noen tidlige skifter i Andebu, men om det er mulig å finne spor i dem om disse personene de samme, vet jeg ikke.Både Lars Rasmussen , Løve og 1, hustru døde jo i Tjølling, og skifter er ikke funnet om jeg forstår Kristian rett?Vet heller ikke om det finnes utflytterlister fra Andebu ca 1750?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiBakke i Andebu er ikke riktig spor. Ifølge Andebu b.b. bind 2 side 706 dør Lars Rasmussen i 1788 på Bakke, konen Marte Knutsdatter dør 1798 ant. samme sted. Deres datter Kari f. 1748 gifter seg med Nils Steingrimsen Svindalen i Andebu.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg , Lailia! Jeg har nettopp fått en mail fra Solveig Skjelland med kopi fra Bygdeboka. Ser et dette er feil mann, ja.Da blir det ny leting senere, i snøværet.Flott at det er så mange gode hjelpere i Debattforum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Ved en etterkontroll finner jeg en dåp i Hedrum 7. feb. 1768. Anders far; Hans Løve.1237 79b 07.feb 1768 Hedrum Anders Hans Løve Christine Bergen Maren Hagtved Niels Iversen ibid: Lars Bergen HansDet er ingen gårder i Hedrum ved navn 'Løve'. Det er gårder ved navn 'Løvås', så muligheten for navneforveksling foreligger.Mitt spørsmål er: Kan denne Hans Løve, være Hans Mathisen Løve, i Tjølling.Synspunkter på det ??Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, Løve (ofte skrevet Lauve) i Hedrum er den gården der jeg kommer fra!Hans Løve = Hans Andersen (ca. 1731-1777). Sønnen Anders Hansen (1768-1792).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.