Gå til innhold
Arkivverket

[#25175] Nytt søkesystem III


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Det finst då allereie? På landsomfattande søk kan du velje fødselsår lik eit gitt årstal og +/- eit passeleg antan år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Aase.Er fullt klar over det men synes det er nokså 'tungvint' og lite hensiksmessig å måtte gå ut til landomfattende søk fra inne i et mindre område.Det blir mye bla bla bla. Målet må være å få søkeprogrammet så raskt som mulig å bruke. Jeg ser dette som en viktig ting i sammenheng med de andre søkevariablene. Hvorfor tror du den andre søkeplassen har dette mere lett tilgjengelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar at eg ikkje forsto kva du meinte. Men etter å ha søkt opp alle med førenamn som børjar med [kc][h]r[ie] eller kva du no har leita etter, kan du søkje på alder 'alle termar' og velje dei som har den alderen du er ute etter. Du må klikke ein del gonger, ja, men det går bra fort.Dette er gjerne òg ein kjent framgangsmåte for deg, men eg tek det med fordi kanskje andre som les tråden kan ha nytte av tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Per Otto,No skulle fleire søk etterkvarande med Alle termar fungera.Eg har tenkt litt på det med aldersgrupper, og det skal nok koma. Men det er litt verre hos oss enn hos RHD. Dei baserer seg på søk i ferdiglaga indeksar; me søkjer direkte på dataene. For ein del data fører det til problem. Men det kjem nok. Særleg fordi det tilhøyrer dei funksjonane eg sjølv treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Trude,Eg er klar over at alle klammer og stjerner ikkje fungere som dei skal i alle tilfelle. Men når eg får på meg kvelden så tenkjer eg det skal koma seg. Det er så uhorveleg mange testar som skal til før det går nett slik ein vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Enig med Per Otto i at det hadde vært en forbedring, om den er gjennomførbar. Det er imidlertid mulig å begrense aldersspennet noe også i dag, ved å søke på f.eks. fødselsår-inneholder-187 (får opp alle som er født på 1870-tallet) eller alder-inneholder-2, selv om dette siste søket også får opp alle som er 2, 12, 32, 42 osv, og ikke bare de som er i 20-årene. Det er mulig det med det nye søkesystemet også går an å bruke 'alle termer' for å begrense alder, men det har jeg ikke forsøkt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kirsti,Eg vil tru det har kome seg. Men ein KAN få seg ein overraskelse når ein kjem attende til ei side. Grunnen er delvis at søketkriteria dine er blitt lagra og så finn han dei att. Men det skal berre skje om du ikkje har søkt i den andre basen. Men så KAN det også skje at du får ei cacha si, ei som er lagra hos deg, når du kjem attende. Der står søkekriteria og dermed vil du kunna koma til å halda fram med same utval, sjølv om det er laga på nytt. Men eit trykk på Ta bort søkeresultatet vil i alle høve hjelpa. Gjer det ikkje det er det ein feil eg må ta meg av. Men prøv korleis det er no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Per Otto,Eg tok utfordinga til Per Helge på sparken. Og som ein vel veit, det er berre det umogeleg som tek tid. Om ein i søkeboksen inkluderer ein bindestrek, vil ein få eit litt anna resultat enn elles. Skriv ein t.d 1880-89 vil ein få dei som i vedkomande felt har tal frå og med 1880 til og med 1889. Ein kan også skriva 1880-89 eller 1880-9, det går like bra. Skriv ein t.d. a-d vil ein få termar som børja på a, b, c eller d.Det spelar ingen rolle om ein brukar 'er lik', 'børjar på' eller 'inneheld', resultatet vil bli det same. Og vel ein alle termar vil dei bli viste på vanleg måte.Fikst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det virker jo veldig fikst. Nesten genialt enkelt! Men vil det kunne bli problemer med data i databasen som inneholder bindestrek, for eksempel doble etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Problemer med døpte i Asker AK.Fars fornavn lik David = 32 personer 1-10 OK. Neste side, får opp barn med fornavn Hans 16 stk.(jeg har søkt på det navnet for en stund siden). Øverst i søkeboksene står det fornavn lik Hans, født lik 1825. Fjernet igjen forrige søk, men det samme skjer igjen. Pleier ikke knappen for sletting av forrige søk å forandre farge til lysegrå når man har trykket på den? Nå står den med like kraftig skrift hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Husk at f.år ikke er normalisert. I FT 1900 er det brukt fra to (år) til åtte (dato) siffer. Er enig i at løsningen er bra.Er det noen kommentar til (45)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Problemer med FT 1801.Landsomf. 1801 søk fornavn lik Hans, etternavn beg. med Mat, krysser av alle. Vestfold, f.eks. 3 i Ramnes. Får: 3 av 2086 på 3 gårder (11-3)?. Tabellen under er Biune gård. Ingen 3 Hans Mat å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ad innlegg 43 og 57Jeg har samme problem som Kristi i mange forskjellige databaser. Har nettopp prøvd Skifteregistre Sunnfjørd, Nordfjord, Ytre Sogn. Ta bort søkeresultat hjelper ikke. Jeg må slå av PCen for å eliminere rester fra gamle søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Ja idag har det gått den riktige veien framover med søkeprogrammet.Store framskritt! Det blir bl.a. lettere å 'ringe inn' personer fra den ene til den andre folketellingen. Spesiellt i tilfeller der man ikke har gård eller boplass til hjelp. Har alt funnet igjen to personer jeg har vært på sporet etter. Dette blir nok godt tilslutt. Nå tror jeg at tiden er inne for å se litt på knappen 'Ta bort søkeresultatet' Den holder ikke alltid hva den lover. Så noen ord til Jan. Slit deg ikke ut med å jobbe med dette på natta. Vi må da vise litt tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Takk for omtanken, Per og Barbara. Eg kan trøsta dåke med at eg trivst godt med nattearbeid. Og om dagen må eg nok passa det vanlege arbeidet mitt.Så til problemet med fjerning av søk. Det er vanskeleg, fordi det fungerer hos meg. Slikt går an, fordi det her dreier seg om korleis kommunikasjonen mellom servar og den einskilde nettlesar. Eg kunne sjølvsagt svara, få orden på nettlesarane dåkas. Men det er sjølvsagt for enkelt. No har eg laga ein slags dobbelavslåing og vonar det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor skal det plutselig, ut av det blå, være noe galt med våre nettlesere. Det var ikke noe problem før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det hjelper dessverre ikke og jeg har en problem til i Skifteregister Sunnfjord:Jeg vil se på skifter fra garden Øvre Askvold.1.) forsøk: Gardsnavn inneheld ask: 38 personer av 12354 på garden Ask. Rart at garden Askvold ikke kommer med i dette søk. Jeg vet at den existerer, så jeg tar bort søkeresultat og gjør2.) forsøk: Gardsnavn inneheld vold: Funne personar O. Jeg går berserk, tar bort søkeresultat og gjør3.) forsøk: Gardsnavn Alle termar. Jeg krysser av Askvold og Askvold, øvre og får endelig 36 personer av 12354 på Askvold og Askvold, øvre. Jeg vil gjerne bla i denne lista, klikker på Neste side og kommer tilbake til 39 personer på garden Ask (viser 11-20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit Knudsen,Det var noko uprsist uttrykt frå mi side. Eg seir ikkje at det er noko galt i og for seg.Men eg kan ikkje forstå at det kan skuldast noko anna enn ein innstilling som ikkje er som den må vera for den typen interaktiv teneste som DA er. Men eg har prøvt meg på forskjellig, utan å koma i den situasjonen nokon er i. Difor kan eg heller ikkje gje råd om kva dei må gjera.Men eg kan sei kva eg har gjort:Kvar brukar får ei eiga fil hos oss. Her blir det lagra kva søk som er blitt uført og kven som er blitt funnen. Kvar gong de trykkjer på ein knapp i DA vil denne filen bli lesen for å kunna halda fram der de var sist. Derettter blir det de ber om utført. Dermed kan det bli oppretta eit nytt søk og andre personar er blitt funne. Dette blir så skrive ut samstundes som side blir sendt til nettlesaren. Dersom de enten hentar ein ny database eller trykkjer Ta bort søkeresultatet let systemet vera å lesa filen, men skriv likevel ut resultatet, som då blir skrive oppå det gamle. Dermed forsvinn det gamle søket og det er blir oppretta eit nytt.Det eg no har gjort er at eg i tillegg har fysisk sletta den gamle filen når du trykkjer Ta bort søkeresltatet. Det har eg kontrollert ved sjølvsyn skjer. I utgangspunktet ville eg ha sagt at dette ikkje kunne gå galt. Men det gjer det altså. Då må det tenkjast gjennom ein gong til. Men det kunne vera interssant å vita om det skjer i samband med landsomfattande søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har dessverre ikke lest alle innleggene, men det virker som søk sentrert til f.eks. Christiania 1801 ikke fungerer ( med mindre mine åndsevner står tilbake for egne forventninger, ser ikke bort fra den eventualiteten .1. Må jeg slå av maskinen etter hvert søk for å lete etter ny person samme sted ( bare å gå ut av DA virker ikke her) ?2. Når jeg innen Christiania har avgrenset en persongruppe, fungerer ikke funsksjonen 'inneheld'Funksjonen 'inneheld' er svært så viktig for 1801-tellingen, da kvaliteten på transkriberingen/originaltellingen som kjent står langt tilbake for det som ønskelig er.Beklager om dette allerede er svart på. Jeg har imidlertid sett at man ønsker at brukerne påvirker utformingen. Dessverre har man allerede lagt premissene, så denne påvirkningsmuligheten er jo sterkt begrenset.For egen del - som selvsagt ikke spiller noen rolle i denne sammenhengen, her står større saker på spill - skulle jeg ønske at man snarest gikk tilbake til 'det gamle'. I alle fall til det nye er gjennomtestet av andre enn alle brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

1.) FT 1801 landsomfattend: Førnavn er lik Hans: 426 Hans i Bergen i 371 hus (viser 101-110) ?????2.) FT 1801 landsomfattend: Førnavn er lik Peder: 80 Peder i Bergen i 75 hus (viser 161-80), men jeg får ikke se noen søkeliste.3.) FT 1801 landsomfattend: Førnavn er lik Jens: 167 Jens i Bergen i 156 hus (viser 161-167) ????. Jeg prøver Førre side: viser Jens 151-160, Førre side igjen: HANS 141-150, Førre side en gang til: 141-150 HANS .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har vanskar med å forstå at ikkje eit gamalt søk blir fjerna når einEnten trykkjer Ta bort søkeresultatetEller forandrar på søkekriteria som står oppe på skjermen.Eg har funne inneheld-feilen, så den vil fungera om ein time eller så.Elles kan det ikkje vera slik at brukarane både skal ha innflytelse på funksjonane og samstundes til kvar tid ha eit feilfritt program. Som eg tidlegare har sagt ville det innebera at de hadde innflytelse på programmet slik det vil koma til å vera om eit år eller to. Som eg tidlegare har sagt ville skølvsagt det ha vore det behaglegaste for meg. Men eg tvilar på om det var det dei fleste ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dessverre vet jeg ikke hva som kan være galt med nettleseren min; jeg er bare biolog og har dårlig kunnskap om PC-saker. Men jeg har ingen problem i det hele tatt med å være forsøkskanin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Ta bort søkeresultatet' har jeg helt oversett, så den fungerer sikkert. Og det er utmerket at 'inneheld'-feilen fungerer om kort tid. Jeg får forsøke etterpå, akkurat nå fungerer ikke søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.