Gå til innhold
Arkivverket

[#25175] Nytt søkesystem III

Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Barbara, eg har prøvd å gjere akkurat det du skildrar, utan å få fram noko feil. Trykkjer du Ta bort søkeresultatet før du skifter frå Hans til Peder og til Jens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja 'Inneheld' fungerer. Skulle man komme med et ønske, måtte det være at man hadde muligheten til å ta bort bare siste søkeresultat og ikke alle. (Eller fritt velge hvilke søkekriterier man ville fjerne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Litt utydeleg sagt, kanskje. Viss du skriv fornamn lik Jens, og i neste søk etternamn børjar på Hans, vil du få alle Jens Hansen. Går du så til etternamnsøket og fjernar Hans, slik at det står Børjar på *ingenting* vil du kome tilbake til alle Jensane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Barbara sitt problem i innlegg 71:Først gjekk det med meg som med Åse, eg fekk det ikkje til å gå galt. Men sidan det ikkje finst ein einaste fornuftig grunn til ikkje å tru på Barbara tenkte eg eg fekk prøva å gjera ting på ein annan måte enn eg er van med. Eg prøvde back-knappen. Etter å ha bladd på Hans-ane og så gjekk med back-knappen attende til landsomfattande søk og så søkte etter Peder skjedde akkurat det som Barbara sa. Det gjer det ikkje lenger.Så eit lite sukk. Backknappen er utruleg vanskeleg å handtera for den som lagar interaktive websider. Grunnen er at etter som ein går framover vil ein lagra tilstandar og andre verdiar. Når ein så går frå ei side til ei annan ved hjelp av knappar og lenkjer vil systemet forandra på desse tilstandane og verdiane. Men brukar ein backknappen skjer alt lokalt på din maskin og systemt mitt kan ikkje forandra på desse tilstandane sine. Når du då kjem attende akn det gjerne henda at systemet hugsar korleis ting var sist du var der og nyttar seg av det. Og så er det feil.Ein del web-utviklarar slær faktisk av Back-knappen i nettlesaren. Det synest ikkje eg ein skal, fordi då kan ein heller ikkje bla seg attende til der var før ein gjekk inn i DA. Men det kan faktisk vera lurt å prøva ein annan måte å navigera på. Skal ein attende til landsomfattande søk er det betre å bruka lenka i blålinja oppe.Men eg brukar gjerne back-knappen sjølv på andre sine sider, så eg har eigentleg ikkje noko eg skulle sagt. Men eg HAR lært at eg ikkje skal gjera det i banksystem. Då går det galt. Litt sjølvtrøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, det kan være forklaringen. Jeg bruker svært ofte tilbake-knappen. Det har aldri vært noen problem i det gamle søkesystemet.Jeg husker å ha brukt tilbake-knappen da jeg søkte i skifteregistre. For å gjøre 2. og 3. søk i 1801-tellingen har jeg klikket på 1801 i den mørkeblå linjen, men muligvis glemte jeg å ta bort søkeresultat i disse to tilfelle. I den gamle versjonen var det ikke nødvendig å gjøre det når man skiftet til en annen database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Jeg har samme problem som Kirsti Lyng Huse (innlegg 43) med gamle søk som henger igjen, til tross for at jeg tar bort søkeresultatet.Tips: I stedet for å gå ut av Digitalarkivet eller lukke nettleseren som jeg har sett at noen har vært inne på, så går jeg inn i Verktøymenyen (har IE 6.0) og velger 'Alternativ for Internett' og sletter både Informasjonskapsler, Filer og Logg. Så begynner jeg på nytt søk. Virker som en må renske maskina for gammalt 'skrot'. Høres det sprøtt ut?? Ja, vel, men det funker hos meg i hvert fall! Bedre det enn å sitte her og rive seg i håret :-)Til Jan: Stå på! Du gjør en kjempejobb!Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser nå at det ikke er så lurt å bla seg bakover igjen, men når jeg ser på en dåp hvor barnet er nr. 100 og skal derfra til viede eller begravede må jeg vel bla bakover igjen for disse står ikke i den blå linja på like fot med FT. Og jeg kommer heller ikke ut av dåp ved å fjerne siste søk. Det er alt for tungvint å gå til Databaseveljar hver gang og fylle ut alt på nytt igjen. Hvor ligger kunsten i å foreta slike søk uten å bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Berit,I stedet for å bla deg tilbake eller gå inn i 'Databaseveljar' på nytt, dukker det opp et valg 'Same område' til høyre for 'Databaseveljar' på øvre menylinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg gikk til 1801-tellingen for Eidanger i Telemark og søkte påFornavn/ børjar på/ Siog fikk til svar at 22 personer ble funnet, hvorav 10 kom opp på første side. Da jeg klikket påNeste sidekom ikke de 10 neste opp, men jeg fikk opp Eidanger prestegård, som er første gård i tellingen.Prøvde en gang til, og klikket da påSiste side,men den var grå og virket ikke.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Nå har jeg gått inn igjen, og nå virker Neste side. Siste side er fremdeles grå, men det gjør ikke noe i dette tilfelle.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Sitter og tester Manntallet 1701 i lunchpausen. Jeg unngår tilbake-knappen, bruker alltid 'Ta bort søkeresultat', men har fremdeles stor problem med å fjerne kriterium fra 1. søk. Det hjelper ikke å velge samme databasen igjen via Databaseveljar. Jeg leser fremdeles Gard inneheld horn. Jeg tar bort 'horn', velger databasen, tar bort 'horn', velger databasen .........Hva gjør det nye system annerleden enn det gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Endelig! Nå har jeg klart å gjenskape en lignende feil med gamle sök. Har forsökt mange ganger i Mozilla uten å klare det.Jeg gjorde: FT1900, Östfold, Fredrikshald. Fornavn begynner på n, etternavn begynner på n og finner 23 personer. Trykker 'neste side' og får helt riktig de neste 10. Velger 'ta bort sökeresultat' og begynner på nytt: Fornavn = Ole, Eternavn begynner på H. Finner 16 personer. Trykker neste og opp kommer N.N side 2. Sökefeltene oppe til höyre skifter også. 'Forrige side' går så tilbake til Ole H 1-10. Tömmer cachen mauelt og så går det helt fint igjen. Dette er veldig reproduserbart her hos meg, men man må trykke 'neste side'/'forrige side' knappene. IEs egen 'neste side' knapp er hele tiden grå så IE tror den henter en ny side hver gangI Mozilla har jeg ikke klart å få dette til. Og ja, jeg har prövd. Trenger ikke ta bort söke resultatet heller. Det funker som en dröm hele tiden.Har forsökt med forskjellig cache-oppsett i IE uten at det ser ut til å gjöre noe forskjell.Har du/dere noe triks for å tvinge IE til ikke å lagre disse sidene? URLen for 'neste side' er jo helt lik ved disse to sökene og det virker som om det er derfor IE blir lurt til å hente en gammel, lokal side? Jeg brukte IE 6.0.2800...Håper det hjelper litt og i mellomtiden er det bare å slette sin cache ;-)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gamle systemet tok vare på resultatet av søk, det nye tek vare på søkekriteria. Fordelen med det siste er at då kan du forandra kva du vil av dei når du vil. I det gamle måtte du fint børja heilt frå nytt av om du ville forandra det første, men ikkje dei sienare. Problemet då er kva tid ein skal kvitta seg med søkekriteria og kva tid skal ein ta vare på dei. Og her blir me kanpt samde. Mange ville sikkert lika å halda på alle kriteria til og med når dei gjekk frå base til base. Først søkte ein med eit sett kriterier i 1801-teljinga for Fana, for så å flytta seg inn i Os med dei same.Men no trur eg det i alle høve vil vera slik at er du innom databaseveljaren vil du vera utan søkekriterier, også om du har valt same databasen. Om du derimot har bokmerka ein database og lagar eit søk basert på dette bokmerke, og så brukar bokmerke ein gong til på smae databasen vil sikkert dei gamle søkekriteria hang igjen, rett og slett fordi det er umogeleg for systemet mitt å vita at du kom frå eit bokmerke.Elles kan det vera lurt å ha nettlesaren innstilt slik at han alltid hentar ei side; ikkje brukar dei cacha. (Verktøy, Alternativer for Internett, Generelt (oppe på sida), Midlertidige Internett-filer (midt på sida). Under Innstillinger vel du der Hver gang siden vises. Det fører til at du alltid vil gå til servaren vår å henta sida. Elles kan det henda at du får ei du hadde frå før. Denne kan ha nett same URL-en, men eit anna innhald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skreiv innlegget ovanfor utan å ha lese Per Harald. Om det er slik at sjølv om cache (midlertidige internettfiler)-innstillinga er innstilt slik eg sei framleis får feil, er det eigentleg Microsoft som har feilen.Eg held meg til Opera og Netscape/Mozilla og har aldri opplevd dette problemet. Men sidan det er så mange som brukar IE bør det vel finnast måtar hos oss å nøytralisera problemet. Men det blir som ein slags lurefiksing som i utgangspunktet ingenting har å gjera i programmet så det hadde vore greitt å unngått det.Eg trur eg vil sjå om det siste eg har gjort gjer at det er å leva med. Og så skal eg krypa til korset og bruka IE nokre dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Sjekket litt mere just nu. Om jeg setter cache settingen 'Check for newer versions of stored pages' til 'every visit to the page' så fungerer det som i Mozilla - altså helt fint ;-) Ikke trenger man å ta bort sökeresultatet heller.Valgene 'every time you start IE', 'automatically ' og 'never' resulterer i denne feilen (også nå).Etter min mening burte 'automatically' fungere.I Mozilla har jeg valgt 'when the page is out of date' og det fungerer helt som det skal.Er helt enig i at det er Microsoft som burde fikse dette. Men det er desverre ikke helt nytt at IE har noen problemer med å läre seg å IKKE lagre sider. Hadde de bare fulgt standarder for dette. Det finnes endel om IE, cache og no-cache på nettet, også fra Microsoft...Lykke til!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Du får overse dette hvist det er tatt opp tidligere. Går på 1900 tellingen for Trondheim og söker på etternavn inneheld istiansen Finner 230 Viser 1 til 10. Bruker nytt personsök med kjönn er lik m, finner 110, viser 1 til 10. Trykker jeg neste side kommer et tidligere fornavnssök opp. trykker jeg derimot siste side så vises 100 av 110 og jeg kan bla meg tilbake. Jeg har prövd dette 4 ganger med samme resultat selv om jeg tar bort söket, hva gjör jeg galt?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ad (96): Du bruker Internet Explorer, ikke sant?Se innlegg 92, 93 og 95.Du kan gjöre en av disse tingene:1. Slette din cache/midlertidige-filer. Nok litt tungvint i lengden.2. Endre innstillingen for midlertidige filer (du må da hente alle sider på nytt hele tiden, så om du har modem/treg internett tilkobling er det ikke sikkert det er så lurt. Du kan selvf. endre tilbake etter at du er ferdig her på Digitalarkivet)3. Vente til Jan Oldervoll har funnet en lösning. Håper dette hjelper!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for den opplysningen Ketil. Den knappen må jeg med skam melde at jeg aldri har lagt merke til.Så var det en annen ting. Ved dåpssøke med alle termer og navn Anne hvor jeg krysser alle Anne M... Det blir en del navn og de står på bare 1 linje slik at de forsvinner sammen med søk-knappen langt ut i det blå på høyre side. Hvorfor kan ikke dette, som før, fordeles på flere linjer slik at bildet holder seg innenfor underliggende tabells bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein lærer mykje. Eg sit på superraske samband og har alle nettlesarar innstilte på å henta sider uansett. Men eg innser både at andre ikkje har det og at det er gode grunnar til at dei ikkje har det. Så no har eg lagt inn i mine sider at nettlesarane uansett skal gå og henta på servaren. Då burde min namnebror Jan sleppa å få fram ei av sine gamel sider. I teorien skulle dette fungera fint, men så veit ein at det er ikkje alltid nettlesararfungerer slik dei skal i teorien. Men eg vil tru det fungerer.Så til berit sitt problem med lange linjer. Det har nok alltid vore slik, men burde ikkje vera det. Eg har retta det, men de får ikkje glede av det før neste gong eg overfører programmet til servaren. Eg er heime no og må stogga servaren i 20 sekund for å få overført. Midt i kveldskosen er det mange som ikkje set pris på stogg. Men det ordnar seg nok seinare på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.