Gå til innhold
Arkivverket

[#25310] Lars Mikkelsen Himberg, Sandar--Hans forfedre og etterslekt?


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristoffersen

Tippoldefar Lars Mikkelsen, Himberg,Sandar, hans forfedre og etterkommere, kan jeg finne dem??-____Hans datter----min oldemor var---Amalie Magdalene Larsdtr.f på Huseby i Tjølling.f.30/1 1858--- død 10/11/1902 i Rekkevik, ved fødselen av 11 barnet.Hun ble gift 22/7-1877 i Larvik med oldefar Kristofer Kristiansen(staves like gjerne med Ch.) Han var også fra Tjølling.-----Oldemors HELsøster--- Maren Louise f.på Huseby 19/2-1860 døpt 4/4 s.å.---Moren---- Johanne Marie Johannesdtr.f. 20/1- 1836 på Huseby g.m/Lars 28/12/1857 --dør i 1860 ant. i barselseng---Tror det er disse 2 jentene som er bortsatt(folket.) i 1865--Amalie på Gjerstad Søndre og Maren Louise på Kaupang Søndre,---Faren Lars Mikkelsen f. 1836 og død i Larvik 12/7/1883 (trolig sønn av en Mikkel Andersen, Himberg,Sandar,--- jeg vet ingenting om den slekten)melder utflytting til Torstvedt i Hedrum eller til Larvik i 1860, men så i 1864 melder han flytting til Larvik,----- nå med sin kone-Berte(Birte)Pernille Jacobsdtr.De er fra Tjølling og Brun.l.nes.--De er g.18/9/1864 og han skal jobbe på Bugges dampsag og de skal bosette seg på Torstrand.------de får barna (Amalie og Maren Lousise halvsøsken)1.Johan Martin f. 1864 g.m.Anne Marie Andersdtr.-- 2.Jacobine.29/10/1866 3.Ingeborg Marie f.19/1/1869 4.Dødf.gutt.1871 5.Helge f.1/9/1873 6. Ingvald f.29/10-1880---Etter hva jeg tror er rett,--- får den eldste sønn dems ----Johan Martin og kona, sønnene 1.Johan Martin f.1888 2.Martinius f.14/7-1891 3.Isak 25/6-1893.4. Bernhard Kristian f.10/7-1897.---- De er alle bosatt i Larvik eller distriktet under oppveksten, etter hva jeg kan skjønne.-------Mine oldeforeldre --Amalie og Kristofer bodde i Rekkevik, Tjølling.-----Hva med Amalies hel og halvsøsken--Hvor ble det av de.??? Vokste Maren Louise (har ikke funnet om hun er konfirmert,eller hvor)opp og flyttet til sin far Lars i Larvik. NB.--Jeg finner ingen av disse i Folketellinger for Larvik eller distriktet 1900(bare mine oldef.)selv om jeg forsøker med flere mulige etternavn. Lars Mikkelsen finner jeg heller ikke i 1865.-----Det pussige er--- at jeg etter og ha spurt meg rundt i slekten i mange år ikke klarer å finne fram til disse menneskene som man skulle tro hadde hatt en viss kontakt med familien opp mellom tiden, men nei , det har ikke vært mulig. Amalies mann Kristofer hadde også halvsøsken, men de er kjent for familien.--------Håper noen der ute kan hjelpe meg både med Lars forfedre og etterslekt. mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Amalia Magdalene, født 1858 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100098498956&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og i Tjølling i 1900 med mannen Kristoffer Kristiansen LenkeI FS finner jeg videre at Lars Mikkelsen og Berte Pernille Jacobsdatter gifter seg 18.09.1864 i Brunlanes Lenke. Som brudgommens far står her oppført Mikkel Amundsen, mens brudens far er Jacob Jacobsen Lenke. Men NB! FS er ingen feilfri base, Mikkel Amundsen kan godt være feilskrift for Mikkel Andersen. Og hvis du har funnet vielsen i kirkeboka med brudgommens far lik Mikkel Andersen, er den mer å stole på.I kirkebok for Sandar (Vestfold-slekt) finner jeg denne Lars, sønn av Michal Andersen og Anne Maria Larsdatter LenkeJeg finner bare et barn til av Mikal Andersen og Anne Maria Larsdatter, datteren Maren Catrine, født 1833, fødested Buer/Himbergeiet LenkeOg her er Lars Mikkelsens eldste sønn Johan Martin Larsen, født 1864 i Larvik, i 1900-tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei Grethe F. Takk for svaret.----(Har vært på Riksen et par dager,men er tilbake igjen nå)-- Jeg sjekket noe rundt Lars senere den kvelden og tror nok hans far var Michal Andersen og at de var bosatt på både Himberg og Hem.------------Fant dem i kirkeb.for Sandar på nettet. FLOTT.--------Det burde derfor være mulig å finne tilbake på de grenene der.-----------------Meeeen jeg lurer virkelig på hvor oldemors helsøster Maren Louise(Lovise)Larsdatter og de tos halvsøsken ble av.------------ Forandring av navn, og feilskriving av navn, er jo noe av det som volder oss bry ved denne granskingen av slekt. Vet jo ikke hva disse menneskene brukte som etternavn.(eks.min farfar er den eneste av 10 søsken som het Kristoffersen)--------- Disse jeg leiter etter er også så nære vår egen tid at det kan være vanskelig å finne dem når jeg ikke kan nøste bakover etter navn jeg vet om.Jeg forsøker jo på et vis og nøste motsatt vei.---Burde vel egentlig avertert i avisen,---------eller har du noen andre forslag???? Det nytter liksom ikke å ringe alle i Larvik med etternavnet Larsen.--------Jeg har forsøkt den fremgangsmåten når det dreide seg om mer fremmedartet navn-------og lyktes. Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.