Gå til innhold
Arkivverket

[#25380] Gunder Sølvesøn Buer

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Har tidliger forsøkt å finne ut hvem Gunder Sølvesøn Buer var gift med. Eller retter sagt - hvem hans svigerfar var. Anne Jensdatter Hals skal være datter til Jens Andersen Hals. Men det er flere Jens Andersen Hals. Hvem er den rette? se også denne linken: LenkeMvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Iflg. dette så stemmer det altså ikke når noen kobler denne Anne Jensdatter Hals til Jens Andersen Hals i Ystad. Det er tydeligvis mye feil ut å går når det gjelder hvor barna til denne Jens Andersen Hals ble av. Skulle vært interessant å se hva som finnes av informasjon og kilder rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Stein Ole:Det later til at dere har glemt å sjekke registeret over artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Der vil det nemlig fremgå at C. S. Schilbred publiserte artikkelen 'Porsgrunnsmatadoren Gunder Solvesen Buer og hans slekt' over sidene 261-267 i NST bd. XVIII (1962).Her er Gunder nevnt med følgende fem koner: (1) Guri Tollefsd., f.ca. 1673, bg. 28/9 1797 [feil i artikkelen for 1697], (2) Rønnaug Svensd, f. ca. 1670, bg. 18/6 1709, (3) Anna Jacobsd., f. ca. 1681, bg. 10/12 1711, (4) Anna Jensd. Hals, f. ca. 1664, bg. 22/12 1728, (5) Mariken Hansd, f. ca. 1688, bg 16/11 1745.Schilbred oppfører barn i første, andre og femte ekteskap, dermed later det ikke til at Gunder kan ha hatt noen barn med Anne Jensdatter Hals.Hvilken av Gunders ektefeller er det i så fall som vil bli din stammor Stein Ole?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ikke min stammor Are. Jeg har 'forsket' rundt den delen av Hals slakten som holdt til i Ystad siden i 1997-98. Har blandt annet forsøkt å finne ut hvor de forskjellige barnene til Jens Andersen Hals ble av. Det er Sofie Jensdatter Hals som er min forbindelse tilbake til Anders Skriver på Kornumgaard. Det er imidlertid skrevet mye galt rundt både Sofie og også søsteren Anne. Den Anne som ble gift med Gunder Sølvesøn Buer skulle komme fra Sorø, iflg. bla. annet det Grethe skriver i et tidligere innlegg. Jeg er mest interessert i å samle trådene siden alt før Ander Jensen Skriver blir spekulasjoner - og dem har jeg mottatt endel av ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

noe av det spelulative har jeg samlet og lagt på et 'lurt sted' - her: LenkeDette er noe jeg har mottatt fra en eldre slektsforsker i Danmark. Jeg fester akkurat 'så der' tiltro til dette materialet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FamilySearch er en base med feil, men jeg tar likevel med disse funnene som kan være et fullstendig blindspor – især hvis Anne Jensdatter Hals er knyttet til Ystad:FS/IGI: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500229886983&lds=1&region=6&regionfriendly=Denmark&frompage=99>LenkeFS/Pedigree Resource File

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Neei, dette kan godt stemme. Nettopp fordi hun som var gift med Gunder S. Buer oppgis å komme fra Sorø. Jeg mener derfor at Anne Jensdatter Hals fra Ystad må ha endt opp et annet sted.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.